I dagens mediebilde blir små saker store, og
de store sakene forsvinner. Den mediestyrte dagsordenen har kort
horisont og gjerne snevert fokus.
Holdt opp mot det faktum at grunnlovsforslag
må fremmes senest ett år før et stortingsvalg, oppnår man i dag
den effekten at forslagene er glemt når man kommer til valgdagen.
I perioden 2005 til 2009 ble det for eksempel fremmet
forslag om å innføre republikk, om å fjerne odelsretten og om å
gi 16-åringer stemmerett. Det ble foreslått å fjerne kravet om tre
fjerdedels flertall i Stortinget for å melde Norge inn i EU, og
det ble foreslått å grunnlovsfeste retten til å søke asyl.
Det vil ikke være noen overdrivelse å si at
ingen av disse konkrete forslagene fikk særlig mye omtale i media
i forbindelse med stortingsvalget i 2009. Det vi ser i praksis,
er at det er når sakene fremmes, eller når de kommer til behandling
i Stortinget, at de har noen sjanse til å få medieoppmerksomhet
og dermed bekjentgjøres for velgerne. Begge deler ligger i tid langt
unna valgdagen.
Regelen i Grunnloven § 112 bygger på et prinsipp om
at grunnlovsforslag skal «hvile» over et stortingsvalg. Dette er
en meget viktig demokratisk sikkerhetsventil. Den innebærer at folk
skal være informert om og kjenne til viktige grunnlovsendringer
før de går til valg, og kan la denne kunnskapen spille en rolle
i valget av hvordan de ønsker å bruke sin stemme. Dette prinsippet
foreslås ikke endret.
Samtidig bygger § 112 også på et prinsipp om
at et grunnlovsforslag skal ligge og «modne» en periode før valg,
formodentlig utformet med tanke på at innbyggerne skal ha rimelig
tid til nettopp å bli informert om og kjenne til viktige forslag
til grunnlovsendringer før man går til valg. Også dette prinsippet må
ivaretas og videreføres.
Samtidig må man ta høyde for at spørsmålet om hva
som er rimelig tid for å bli kjent med et grunnlovsforslag vil være
påvirket av den tiden man faktisk lever i – inkludert erkjennelsen
av at en viss tid faktisk også kan være for lenge. I dagens medievirkelighet
er ett år svært lenge. Dette taler for at fristen bør være mindre
enn ett år, slik den er i dag.
Den grunnlovsfestede tiden for hvor lenge et grunnlovsforslag
må «modnes» har faktisk også endret seg gjennom historien. Tiden
har blitt kortere og kortere. Fra 1869 til 1905 måtte grunnlovsforslag fremsettes
på første storting etter valget, deretter på første eller annet
storting etter valg. I 1946 ble dette endret til første, annet eller
tredje storting etter valg.
Det foreslås på denne bakgrunn at grunnlovsforslag
må kunne fremmes og bekjentgjøres noe nærmere et stortingsvalg enn
i dag, med tre ulike alternativer (én måned før valg, tre måneder
før valg eller seks måneder før valg).