Regjeringen mener at hovedutfordringene for
å få til bedre samhandling mellom aktørene i helse- og omsorgstjenestene
er knyttet til:
Pasientenes behov
for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok.
Tjenestene preges av for liten innsats
for å begrense og forebygge sykdom.
Demografisk utvikling og endring i sykdomsbildet
gir utfordringer som vil kunne true samfunnets økonomiske bæreevne.
I det kommende utviklingsarbeidet og som en ramme
for de enkeltstående tiltakene vil følgende to perspektiver stå
sentralt:
Det skal på overordnet
nivå skje en styrking av analyse-, plan- og beslutningssystemer
som setter søkelyset på hvordan den offentlige innsatsen på helse-
og omsorgsområdet innrettes og mest rasjonelt fordeles mellom de
ulike innsatsområdene, slik som forebygging, diagnosearbeid, behandling
og rehabilitering. Et sentralt virkemiddel vil være å gjøre Nasjonal
helseplan til et mer operativt og kraftfullt redskap til utviklingen
av hovedlinjene i helse- og omsorgstjenestene.
De gode helhetlige pasientforløp skal i
større grad enn i dag bli en felles referanse for alle aktører i
helse- og omsorgstjenestene. Hva som er gode pasientforløp vil avhenge
av status og utvikling av teknologi og metoder innenfor medisin
og helsefag.
Det framholdes at en stor del av eldre har behov for
koordinerte tjenester, og at de har problemer i vekslingene mellom
de ulike tjenestene.
Det vises videre til at en stor del av pasientene har
én eller flere kroniske sykdommer, med over tid behov for tjenester
både fra primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Pasienter med
kronisk sykdom, eller som kan ha langvarige forløp, står for om
lag 38 prosent av alle sykehusopphold.
Det påpekes at evalueringen av rusreformen viser
at rusbehandling i betydelig grad er preget av brudd i behandlingsforløpet.
Det er i flere norske studier anslått at omfanget av
unødvendige innleggelser i sykehus er betydelig. Det anslås at om
lag 400 000 somatiske liggedøgn i sykehus kunne vært unngått dersom det
fantes et alternativt tilbud i kommunen. Hvis en forutsetter en
framskrivning av dagens anslåtte omfang av utskrivningsklare pasienter og
unødvendige sykehusinnleggelser, vil antall liggedøgn for pasienter
som kan behandles utenfor sykehus, øke fra 550 000 i dag til om
lag 900 000 i 2030.
Ett av de mest sentrale punktene i samhandlingsreformen
er at de ulike delene av helse- og omsorgstjenesten skal bedre sin
evne til å svare på pasientenes behov for koordinerte tjenester.
Det er Helse- og omsorgsdepartementets oppfatning
at både medvirkning og pasientmakt skal økes og bli mer reell.
Helse- og omsorgsdepartementet legger til grunn at
det innenfor rammen av samhandlingsreformens arbeid bør skje et
systematisk arbeid der alle involverte grupper; brukerorganisasjoner, ansattes
organisasjoner, virksomheter og kommuner, arbeider sammen for å
utvikle felles forståelse av hva som for de ulike sykdomsgruppene
er gode pasientforløp.
Lovgivningen skal også framover være et sentralt
virkemiddel i utviklingen av helse- og omsorgstjenesten. I samhandlingsreformen
legges det vekt på at lovtiltak skal brukes på områder der andre
tiltakstyper ikke vurderes å ha tilstrekkelig gjennomslagskraft.
Regjeringen vil foreslå å etablere en lovpålagt plikt
til å sørge for at pasienter med behov for koordinerte helse- og
omsorgstjenester får en person som kontaktpunkt i tjenestene.
Regjeringen vil gjennomgå gjeldende bestemmelser
om samhandling. Når det gjelder de enkeltstående bestemmelsene om
samhandling som finnes i gjeldende lover, legges det i det videre
arbeidet opp til at de gjennomgås i lys av forløpstenkningen med
sikte på at de på en bedre måte skal kunne støtte opp om samhandling. Herunder
vil det vurderes ulike virkemidler for hvordan man kan tydeliggjøre
overfor pasientene og deres organisasjoner hvilken rolle de skal
ha i arbeidet med pasientforløp. Gjennomgangen skal ta sikte på
klarere ansvarsplasseringer og klargjøring, forenkling og samling
av reglene slik at de på en bedre måte understreker betydningen
av samhandling.
Det uttales at rammebetingelser og praksis som har
utviklet seg, gjør at kommuner, helseforetak og også andre tjenesteytende
virksomheter ikke driver med de riktige oppgavene i tilstrekkelig grad.
Regjeringen vil vurdere om oppgaver som i dag ikke løses i tilstrekkelig
grad, eller som i dag dels løses i helseforetakene, kan finne bedre pasientrelaterte
og samfunnsmessige løsninger dersom oppgavene løses i kommunene.
Regjeringen vil vurdere hvilke aktuelle oppgaver som kommunene kan
gis ansvar for, slik at de i større grad enn i dag kan fylle ambisjonene
om forebygging og innsats tidlig i sykdomsforløpene. Regjeringen
vil legge vekt på i hvilken grad aktuelle oppgaver kan løses mest
effektivt på kommunalt nivå. Etter at meldingen er behandlet av Stortinget
tar regjeringen sikte på å legge fram et lovforslag som tydeliggjør
de framtidige kommunale oppgavene og ressursbehov. I tillegg vil en
i det videre utredningsarbeidet vurdere nærmere hvordan myndighetene
skal følge opp avtalesystemet.
Kommunene skal ikke pålegges nye oppgaver uten
at de blir gitt de nødvendige ressursmessige forutsetninger for
dette. Regjeringen vil legge til rette for at en større andel av
forventet vekst i helse- og omsorgssektorens samlede budsjetter skal
komme i form av frie inntekter til kommunene. Det forutsettes at
det skjer en forflytning av ressurser mellom forvaltningsnivåene som
samsvarer med en eventuell oppgaveoverføring.
Det framholdes at flere pågående samhandlingstiltak
viser at ulike former for lokalmedisinske sentra bidrar til å sikre
observasjon, behandling og etterbehandling på beste effektive omsorgsnivå,
forhindrer innleggelse i sykehus og bidrar til større nærhet til
og tilfredshet med tjenestetilbudet. Det kan derfor vurderes å bygge
opp kommunale tilbud før, i stedet for og etter sykehusopphold.
Regjeringen vil i arbeidet med en ny oppgavebeskrivelse i kommunehelsetjenesteloven
vurdere nærmere hvilke og hvordan oppgavene i et lokalmedisinsk
senter kan reguleres.
Det påpekes at erfaringer fra ulike samhandlingstiltak
viser at det er hensiktsmessig med en befolkningsmasse på om lag
20 000–30 000 innbyggere for å sikre effektiv og god drift av døgnplasser
som inkluderer observasjon, utredning, etterbehandling og lindrende
behandling. Ved etablering av ulike aktiviteter i lokalmedisinske
sentra, er regjeringen opptatt av at det sikres gode avtaler mellom
spesialisthelsetjenesten og de kommunale tjenestene, og at avtalene
synliggjør partenes gjensidige ansvar for kompetanseoverføring og
veiledning.
Det framholdes at utbygging av ambulante team i
kommunal sektor vil kunne sikre større grad av nærhet til det kommunale
tjenesteapparatet og til den enkelte bruker. For å sikre en ambulant
virksomhet innen lindrende behandling, geriatri eller rehabilitering
vil det være behov for tverrfaglige sammensatte team med tilleggskompetanse
innenfor det aktuelle fagområdet.
Kommunale tverrfaglige team vil kunne utgjøre et
samlet mottakspunkt for veiledning og faglig bistand fra spesialisthelsetjenesten,
og sikre koordinering og helhetlig oppfølging av den enkelte bruker.
Departementet vil vurdere om det er formålstjenlig
for flere kommuner å etablere lokalmedisinske senter med de funksjoner
som i dag ligger til intermediære enheter, sykestuene, distriktsmedisinske
sentre mv. som en base for ambulante teams virke ut i helse- og omsorgstjenestene.
Etablering av lærings- og mestringstilbud i
kommunene vil kunne sikre mer tidlig intervensjon mot sykdomsutvikling,
en bredere tilnærming til mestring av sykdom eller funksjonssvikt,
og sikre at brukere over tid og gjennom tettere oppfølging i sitt
nærmiljø får muligheten til å tilegne seg verktøy til å håndtere
hverdagen på en bedre måte.
I det videre arbeidet med samhandlingsreformen vil
departementet vurdere nærmere hvilke lærings- og mestringstilbud
som kan overføres til kommunene. En viktig forutsetning for plasseringen
av lærings- og mestringsoppgaver i kommunene, både hva gjelder valg
av oppgaver og eventuell innretning av tjenestene, er at det fremdeles
må være den nødvendige tilgang til relevant kompetanse fra spesialisthelsetjenesten.
I omtalen av kommunenes oppgaver innenfor psykisk
helsevern og rus vektlegges særlig
forebygging, tidlig
intervensjon og lavterskeltilbud,
forsterkede bo- og tjenestetilbud i kommunen ved
psykiske lidelser.
ambulante team,
lavterskel helsetilbud til rusmiddelavhengige.
Regjeringen foreslår at lokal jordmortjeneste fortsatt
skal være et kommunalt ansvar i kombinasjon med at kommuner og helseforetak
inngår avtaler om jordmortjenesten som sikrer felles utnyttelse
av ressursene. Regjeringen legger vekt på at kommunene inngår interkommunalt
samarbeid der dette er nødvendig. Det framholdes at kommunal forankring
vil underbygge det kommunale ansvar for en helhetlig oppfølging
av mor og barn hvor også jordmortjenesten inngår.
Departementet mener avtaler mellom helseforetak
og kommuner om jordmortjenesten bør inneholde tiltak for å sikre
at jordmødre kan opprettholde sin samlede kompetanse i svangerskaps-,
fødsels- og barselomsorg. Det understrekes at avtalene må inkludere
beredskap for følgetjeneste og sikre felles utnyttelse i barselomsorgen
slik at lokal jordmor kan ha en sentral rolle i oppfølging av mor
og barn hjemme de første dager etter fødselen i samarbeid med helsestasjon
og fastlege.
Regjeringen vektlegger utvikling av tydelige
og strukturerte ansvars- og styringssystemer for å sikre en helhetlig
og systematisk oppfølging av den enkelte bruker, og vil søke å styrke
kommunene som en likeverdig samhandlingspartner til spesialisthelsetjenesten.
Det understrekes at for å ivareta både nye og eksisterende kompetansekrevende
kommunale oppgaver er det nødvendig at kommunene har fokus på administrasjons-
og systemarbeid, og spesielt nevnes:
Regjeringen mener at forskning og innovasjon
i samarbeid med næringslivet er en av framgangsmåtene som helse-
og omsorgssektoren bør ta i bruk for å utvikle et pasienttilbud
som gir bedre kvalitet i behandlingen, økt effektivitet og bedre
velferd. Det understrekes at det er ønskelig at helse- og omsorgssektoren
og universitets- og høyskolesektoren har et godt samspill.
Det tas utgangspunkt i at kommunenes framtidige
oppgaver skal reguleres ved å tydeliggjøre oppgavebeskrivelsen i
kommunehelsetjenesteloven. Regjeringen tar sikte på å fremme et
lovforslag etter at stortingsmeldingen om samhandlingsreformen er
behandlet av Stortinget.
Det redegjøres i meldingen for ulike måter å
innrette et interkommunalt samarbeid på.
Det pekes på at i tillegg til den faglige verdien ved
å inngå samarbeid, vil også interkommunalt samarbeid være av avgjørende
betydning for å realisere gevinsten og redusere risikoen ved kommunal
medfinansiering av spesialisthelsetjenesten.
Regjeringen vil lovfeste et krav til at kommuner/samarbeidende
kommuner og helseforetak skal inngå samarbeidsavtaler. Dette vil
være en videreføring av det frivillige avtalesystemet som i dag
praktiseres mellom staten og KS/kommunesektoren. Helse- og omsorgsdepartementet legger
vekt på at de inngåtte avtalene kan hindre at det oppstår uklarhet
om ansvars- og oppgavemessige forhold.
Det understrekes at forebygging krever kunnskap
innen ernæring, fysisk aktivitet, samfunnsmedisin, miljørettet helsevern
mv.
Regjeringen har som mål at det framover legges økt
vekt på å veilede og informere kommunene om hvilke tiltak som kan
forutsettes å være kostnadseffektive og som har samfunnsøkonomisk dokumentert
effekt. Det vil bli vurdert å bygge opp et program for løpende evaluering
av forebyggingstiltak i Norge med løpende vurdering av nytten ved
tiltak.
Regjeringen vil framover legge til rette for
at en større andel av forventet vekst i helsesektorens samlede budsjetter
kommer i form av frie inntekter til kommunene. Innenfor denne veksten
vil regjeringen styrke forebyggingsarbeidet. Det uttales av regjeringen
i Prop. 1 S (2009–2010) foreslå økte midler gjennom kommunens frie
inntekter til forebyggende helsetjenester i kommunene i 2010.
Det forutsettes at kommunene forankrer forebyggingsinnsatsen
i kommunale planer. Etter departementets vurdering er det nærliggende
at kommunene fokuserer på følgende områder:
Bedre oversikt over
grunnleggende helseutfordringer lokalt.
Spissing av forebyggingsinnsatsen inn mot
områder og tiltak som gir dokumentert effekt.
Kommunale lærings- og mestringstilbud bl.a. med
lavterskeltilbud.
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Tiltak for å bedre helsesektorens evne
og kapasitet til å arbeide med tverrfaglig folkehelsearbeid.
Kompetanseoppbygging innen forebyggende helsetjenester,
for eksempel innen ernæring, samfunnsmedisin og miljørettet helsevern.
Regjeringen vil framover legge til rette for
at veksten i legetjenester i hovedsak skal komme kommunene til del.
Økningen av kapasitet skal imøtekomme økt behov og bidra til å sikre
bedre tid for prioriterte pasientgrupper og en styrking av allmennmedisinske
offentlige oppgaver.
Regjeringen mener at det for å sikre at legeressursene
anvendes til de prioriterte områdene, er nødvendig å knytte fastlegene
tettere styringsmessig til kommunen, og at det blir stilt funksjons-
og kvalitetskrav til fastlegene knyttet til innbyggere på deres
liste.
Regjeringen vil styrke det allmennmedisinske offentlige
arbeidet som i dag bl.a. er knyttet til sykehjem, helsestasjon,
skolehelsearbeid og fengselshelsetjeneste og bl.a. vurdere å øke timeantallet
for den kommunale påleggshjemmelen for allmennmedisinsk offentlig
legearbeid.
Behovet for å styrke fastlegenes/legevaktslegenes
vurderingskompetanse og behovet for styrkning av den kliniske kompetansen
i fastlegepraksiser drøftes.
Det understrekes at det er et behov for forskning i
allmennmedisin for å få et bedre grunnlag for valg av behandlingstiltak.
Det uttales at praksiskonsulentordningen (nettverk
av fastleger som fungerer i små konsulentstillinger i sykehusavdelinger
med oppgave å bedre samhandlingen mellom fastleger og sykehus/HF)
er en godt utprøvd metode for å bedre samhandling mellom leger,
som det er viktig å spille videre på og videreutvikle.
For å sikre at den økte kapasiteten kanaliseres
til prioriterte grupper og oppgaver, legges det opp til en sterkere
styring av fastlegene fra kommunenes side. I det videre arbeidet
vil bl.a. forskrift og sentralt avtaleverk bli gjennomgått med sikte
på endringer som innebærer:
innføring av funksjons-
og kvalitetskrav til utøvelsen av fastlegevirksomhet
innføring av bestemmelser som gir kommunene sterkere
posisjoner i forbindelse med ledelse og prioritering av allmennlegeressursene
og som skal bidra til å sikre fastlegenes samhandling med andre
vurdering av bestemmelser om listelengde
en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet
for fastlegevirksomhet og de allmennmedisinske offentlige oppgaver.
Et sentralt element i samhandlingsreformen er
å etablere økonomiske insentiver som understøtter riktig oppgaveløsning,
og som gir grunnlag for gode pasienttilbud og kostnadseffektive
løsninger.
Det framholdes at dagens finansieringssystem ikke
på en tilstrekkelig god måte understøtter god arbeidsdeling mellom
kommunene og spesialisthelsetjenestene, tilrettelegger for at forvaltningsnivåene
og tjenestestedene forankrer sine tiltak i helhetlige pasientforløp,
eller at det mer generelt inspireres til å finne de gode praktiske
innretningene og samarbeidsordninger.
Regjeringen vil etablere nye økonomiske insentiver
slik at de ulike delene av helse- og omsorgstjenesten gis insitamenter
og inspirasjon til å utvikle roller og løse oppgaver som samsvarer med
de helsepolitiske målene. Det er departementets oppfatning at kommunen
kan ha gode muligheter til å påvirke forbruket av spesialisthelsetjenester,
særlig for enkelte aldersgrupper og diagnoser, og at det derfor
er viktig å etablere insitamentsordninger som inspirerer til kommunalt
engasjement i problemstillingen.
Regjeringen vil innføre kommunal medfinansiering
av spesialisthelsetjenesten slik at kommunene får et økonomisk medansvar
for behandling i spesialisthelsetjenesten. Dette skal finansieres
ved å overføre deler av tilskuddene til de regionale helseforetakene
som nå går direkte fra stat til regionale helseforetak over til kommunene.
I utgangspunktet vurderes en medfinansieringsandel på 20 prosent.
Departementet vil arbeide videre med den konkrete
innretningen på ordningen, herunder størrelse på medfinansieringsandelen,
eventuelle risikoreduserende tiltak, modell for håndtering av pengestrømmer
mellom kommuner og regionale helseforetak og modell for beregning
av kommende års overføringer til kommunene. Et sentralt spørsmål
vil også være hvordan kommunene i framtidige år skal kompenseres
for en ventet aktivitetsvekst i sykehusene.
Regjeringen vil etter at stortingsmeldingen
er behandlet av Stortinget, foreta endelige vurderinger av modellens
innretning og hvordan implementeringen skal gjennomføres for å sikre
en faglig og budsjettmessig forsvarlighet. Før endelig løsning velges,
vil det bli gjennomført høringsrunde med berørte instanser som vil inngå
i underlaget for det endelige valget av framtidig finansieringssystem.
Det tas sikte på at ordningen iverksettes fra 2012, men med utgangspunkt
i det innfasingsopplegg som velges.
Regjeringen vil overføre det økonomiske ansvaret
for utskrivningsklare pasienter fullt og helt til kommunene fra
og med 2012. Dette betyr at kommunene får en betalingsplikt for
pasienter som er definert utskrivningsklare. Endringen skal finansieres
ved at regionale helseforetak får et trekk i sine rammer og kommunene
en økning i sine rammer, basert på historiske tall for kostnader
knyttet til utskrivningsklare pasienter.
Regjeringen vil redusere den samlede aktivitetsbaserte
finansieringen (ISF) av regionale helseforetak fra 40 til 30 prosent
fra 2012.
Helse- og omsorgsdepartementet har vurdert alternative
modeller hvor helsetjenesten enten legges inn under ett ansvarspunkt
i kommunene eller finansieres i sin helhet gjennom regelstyrte vedtak
som utløser finansiering av behandlingsprogrammer på tvers av forvaltningsnivåene,
i form av en forsikringsbasert finansiering av helsetjenesten.
Det gis i meldingen en vurdering av de to modellene. Regjeringen
foreslår ikke noen omfattende endring av finansieringsordningen.
Det uttales at spesialisthelsetjenesten skal
utvikles i en enda tydeligere spesialisert retning i kombinasjon
med vekt på standardiserte pasientforløp og pasientens behov for
koordinerte tjenester.
Det er Helse- og omsorgsdepartementets vurdering
at samhandlingsreformen gir viktige utviklingsmuligheter for lokalsykehusene.
Det må i dialog med kommunene, og med utgangspunkt i roller og oppgaver
som utvikles for kommunene, finnes samarbeidsformer mellom sykehus
og kommuner der lokalsykehusenes faglige og organisatoriske fortrinn
videreutvikles.
En av de viktigste forventningene til spesialisthelsetjenesten
er at den skal bidra til kompetanseutveksling og kompetanseoppbygging
i en forsterket kommunehelsetjeneste.
Som et viktig utviklingstiltak nevnes at spesialisthelsetjenesten
utvider perspektivet og i større grad medvirker i utvikling av forløp
som går på tvers av tjenesteområder og forvaltningsnivå.
Det understrekes at med den vekt som skal legges
på utviklingen av kommunehelsetjenesten, må det etableres styringssystemer
som gir bedre sikkerhet for at en har kontroll med kostnadsveksten
i spesialisthelsetjenesten.
Videre utvikling av Nasjonal helseplan vil være et
tiltak for å vurdere og sikre at det treffes politiske beslutninger
om hva som er hensiktsmessig fordeling av ressurser mellom de ulike
delene av helse- og omsorgstjenesten. Det uttales at de rammer som
trekkes opp for spesialisthelsetjenesten, må følges opp av stram
styring fra departementets side slik at de politiske prioriteringene
kan gjennomføres i tråd med de vedtak som fattes.
Det etablerte styringssystemet mellom departementet
og de regionale helseforetakene og videre mellom de regionale helseforetakene
og det enkelte helseforetak, vil bli videreført og videreutviklet.
To innfallsvinkler vil stå sentralt for hvordan samhandlingsreformen
forutsettes fulgt opp overfor den samiske befolkningen:
Det legges det opp
til dialog med Sametinget om hvordan prioritering og innretning
av samhandlingstiltak kan gi gode effekter overfor den samiske befolkningen.
Identifisering av hva som er gode pasientforløp, og
iverksetting av systemtiltak som understøtter gode forløp forutsettes
å bli en viktig innfallsvinkel for det videre arbeidet for å utvikle
en god helse- og omsorgstjeneste for den samiske befolkningen.
Departementet vil konsentrere seg om hvordan en
på to viktige områder i det kommende reformarbeidet skal tilstrebe
å fange opp minoritetsutfordringene:
I dialogprosessene
som forutsettes å være et sentralt element i implementeringen av
reformen.
I arbeidet med pasientforløp der den sentrale hensikt
er at god forståelse av pasientenes behov for tjenester skal gi
grunnlaget for å identifisere og iverksette de nødvendige systemtiltakene.
Samhandlingsreformen vil stille nye krav til helsepersonellets
kompetanse, noe som igjen vil kreve endringer av innholdet i utdanningene.
Endring av innholdet i utdanningene vil kreve ny kunnskap framskaffet
ved forskning. Profesjonsutøvelsen skal være forskningsbasert, og
regjeringen har som mål å styrke relasjonene mellom utdanning, praksis
og FoU i de kortere profesjonsutdanningene.
Dersom de politiske mål for samhandlingsreformen
skal nås, må kompetanse kanaliseres til kommunehelsetjenesten og
de prioriterte fagområdene. Det uttales at fagutviklingen på områdene
må styrkes og det må legges til rette for forskning. Det framholdes
at det er behov for å få en bedre oversikt over lønnsforholdene
og -mekanismene i de ulike delene av sektoren, og bedre kunnskap
om lønn som virkemiddel for å påvirke den enkeltes preferanser og
områdets prestisje og status.
Det understrekes at det må legges større vekt
på å utdanne helsepersonell som er tilpasset de framtidige kommunale
oppgaver, og at de myndighetsmessige rammebetingelsene må understøtte
at det utdannede helsepersonellet i større grad enn til nå blir
kanalisert til den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Det uttales at utdanningsinstitusjonene i for
stor grad er rettet inn mot spesialisthelsetjenesten. Det vektlegges
at det kommunale ansvarsområdet på lik linje med spesialisthelsetjenesten
må gis en avtalemessig mulighet til å ivareta sine behov og interesser
overfor utdanningsinstitusjonene.
Departementet vil påse at det framover blir
foretatt analyser og vurdert relevante tiltak for å utvikle riktig
fleksibilitet for bruken av arbeidskraft.
I utviklingen av IKT-politikken er det et mål
at elektronisk kommunikasjon skal være den normale måten å kommunisere
på. Dette gjelder både i forholdet mellom tjenesteyter/behandler og
pasient/brukere og mellom de ulike tjenesteytere/behandlere.
Det vil bli arbeidet med å finne fram til en
hensiktsmessig ansvars- og oppgavefordeling mellom den felles nasjonale
enheten for IKT-infrastruktur og øvrige aktører, herunder de regionale
IKT-enhetene for de regionale helseforetakene, interkommunale og
kommunale IKT-enheter og leverandører av IKT-tjenester til primærhelsetjenesten.
Departementet mener at både hensynet til kvalitet
og kostnadseffektiv ressursbruk tilsier at bruk av tidsfrister nå
bør bli en sentral styringsteknikk.
Områder som vurderes er eksempelvis:
oppkobling til felles
sikkert helsenett for alle aktører
elektronisk meldingsutveksling mellom aktørene
elektronisk pasientjournal som kan kommunisere
og sende tilgjengelig informasjon på tvers av virksomhetsgrenser.
Helse- og omsorgsdepartementet vil utrede utvikling
av såkalt Nasjonal kjernejournal, herunder behovet for tekniske
løsninger og lovendringer (etablering av register, samtykkevurderinger
mv.) og vil komme tilbake til Stortinget med opplegg for oppfølging
av saken.
Det framholdes at samhandlingsreformen vil gi store
ledelsesmessige og organisatoriske utfordringer for spesialisthelsetjenesten,
og at for å lykkes må samhandlings- og koordineringsfunksjonen få
en like tydelig ledelsesmessig og organisatorisk forankring som
de spesialiserte funksjonene har i dag, og samarbeidet med kommunehelsetjenesten
må gis et tydelig ansvarspunkt både organisatorisk og på et faglig overordnet
nivå.
Utvikling av en ny kommunehelsetjeneste vil også
sette store krav til kommunal organisering og ledelse. Spesielt
nevnes behovet for samfunnsmedisinsk kompetanse, behovet for tydelige
ansvarspunkt både organisatorisk og overordnet faglig og behovet
for mer systematisk organisering av brukermedvirkning
Departementet mener at det i arbeidet med samhandlingsreformen
bør settes et særskilt fokus på frivillige organisasjoners rolle
og hva som er aktuelle samarbeidsområder og samarbeidsmønstre mellom
det offentlige og organisasjonene. Det nevnes spesielt at forebyggende
arbeid og tiltak som skal bidra til at pasienter og brukere mestrer
sine livssituasjoner, er områder der godt og kreativt samarbeid
med frivillige organisasjoner kan bidra til bedre realisering av
de helsepolitiske målene. Det uttales at det i en del tilfeller
kan være naturlig å vurdere om de frivillige organisasjonene ut
fra deres fleksibilitet og nærhet til brukerne bør ivareta visse
tjenesteytende oppgaver. Utviklingen av sosiale nettverk og likemannsarbeid
nevnes som særskilt sentrale områder for de frivillige organisasjonene.
Helse- og omsorgsdepartementet legger vekt på at
gjennomføringen av samhandlingsreformen tar opp i seg:
erkjennelsen av utviklingsarbeidets
langsiktighet
erkjennelsen av sammenhengen mellom de
enkeltstående endringstiltakene
viktigheten av gode inkluderende prosesser
fokus på framdrift
viktigheten av at gjennomføringen er forankret
i en helhetlig risikostrategi med tilknyttet oppfølgingssystem.
Med dette som utgangspunkt og med forbehold om
at Stortingets behandling av stortingsmeldingen kan gi endringer,
vil følgende stå sentralt i gjennomføringen:
I den grad det skal
skje en økt satsing på de kommunale oppgavene, må dette avklares
i de årlige budsjettproposisjoner.
Det vil bli arbeidet med sikte på at oppfølgende lovproposisjoner
fremmes i 2010.
Det arbeides ut fra at regjeringen i 2010
skal komme til Stortinget med konkret forslag til innholdet i den
nye finansieringsordningen.
Det arbeides ut fra at 2012 skal være startåret
for opplegget med kommunal medfinansiering av spesialisthelestjenesten.
Helse- og omsorgsdepartementet vil på områder som
dekkes av departements ansvar, arbeide ut fra en intensjon om at
de lovforslag som er omtalt i meldingen, kan fremmes for Stortinget
i 2010. Dette gjelder endringer i kommunehelsetjenesteloven som
skal tydeliggjøre de nye kommunale oppgavene, vurdering av ny felles helse-
og sosiallov for kommunene, lovgrunnlaget for den nye samarbeidsordningen
mellom kommuner og helseforetak og lovendringene om personlig koordinatorer
og tiltak som skal understøtte bedre pasientforløp.
Helse- og omsorgsdepartementet vil vektlegge dialog
med de ulike aktørgruppene, slik at det kan utvikles best mulig
felles forståelse for helhet og utfordringer i gjennomføringen.
Det understrekes at det videre arbeidet med
samhandlingsreformen er helt avhengig av at ansattes organisasjoner
trekkes inn i arbeidet.
Helse- og omsorgsdepartementet vil i samråd med
Kommunal- og regionaldepartementet og Helsedirektoratet etablere
dialogprosesser med KS for å sikre at det kommende utviklingsarbeidet
forankres i felles forståelse av hvordan de kommende prosesser skal
gjennomføres.
I gjennomføringen av samhandlingsreformen vil det
bli gjennomført dialogprosesser med Sametinget om oppfølgingen overfor
den samiske befolkningen.
Helse- og omsorgsdepartementet har som en forberedende
prosess også innledet dialog med de frivillige organisasjonene.
Formålet er å drøfte hvordan prosesser bør organiseres for at det
innenfor rammen av samhandlingsreformens tenkemåte kan utvikles
bedre samarbeid mellom offentlige myndigheter og virksomheter og
de frivillige organisasjonene.