Jeg viser til brev av 10.3.2010 fra energi-
og miljøkomiteen vedlagt representantforslag 72 S. Representantforslaget
gjelder forslag om å tilpasse lov om motorferdsel i utmark slik
at kommunene får økt myndighet, innenfor nasjonale retningslinjer,
og der erfaringer fra forsøksprosjektet med økt lokalt selvstyre
legges til grunn.
Miljøverndepartementet ga Direktoratet for naturforvaltning
i oppdrag i 2007 å bistå departementet i lovarbeidet i forbindelse
med å etablere en ny plattform for fremtidig motorferdselpolitikk
med en målsetting om å redusere omfanget av motorferdsel i utmark.
Den 26. juni 2007 sendte Direktoratet for naturforvaltning forslag
til nytt motorferdselregelverk på høring med høringsfrist 15. oktober
2007. Miljøverndepartementet mottok direktoratets tilråding i saken
10. mars 2008. Tilrådingen har sammen med rapporten Motorferdsel
og Samfunn (NIBR-rapportene 2006:15 og 2006:16), motorferdselforsøket
(som er en forsøksordning med alternativ forvaltning av motorferdsel
i åtte kommuner), og erfaringer fra dagens regelverk dannet underlagsmateriale
for regjeringens arbeid med å vurdere revisjon av motorferdselsregelverket.
Som ledd i dette arbeidet ble det i juni 2009
gjort endringer i forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer
i utmark og på islagte vassdrag. Endringene gjelder adgang til næringskjøring
i utmark, adgang til gruppeturer med snøscooter og kommunalt organiserte
akuttiltak for å redusere påkjørselsrisiko for elg og annet hjortevilt
ved vei eller jernbane.
Forskriftsendringene innebærer utvidet adgang til
bruk av motorkjøretøy ved transport av ”materiell og utstyr” til
utmarksnæring. Som utmarksnæring regnes drift av utleiehytter, næringsmessig
høsting av naturgoder og turist- og reiselivsnæring, samt leting
og undersøkelse av mineralske ressurser.
Forskriftsendringene gir også utvidet adgang
til bruk av motorkjøretøy ved gruppeturer på snødekt mark for blant
andre medlemmer av pensjonistforeninger og forflytningshemmede.
Forskriftsendringene medfører i tillegg utvidet adgang
til bruk av motorkjøretøy ved akuttiltak organisert av kommunen
i faresituasjoner når hjortevilt trekker ned til vei og jernbane,
og dermed utgjør en kollisjonsrisiko.
Samtidig med behandlingen av forskriftsendringen
bestemte regjeringen at det ikke skal gjøres endringer i lov eller
forskrift om reglene for bruk av motorkjøretøy på snødekt mark i
Finnmark og Nord-Troms. Disse forblir derfor uendret.
Det skal heller ikke gjøres endringer i regelverket
for bruk av snøskuter mellom bilveg og hytte som ligger mer enn
2,5 kilometer fra brøytet bilveg. Det er fortsatt kommunene som
skal ha ansvaret for praktiseringen av denne bestemmelsen. Det betyr
at det fortsatt er anledning til å søke kommunen om å kjøre snøskuter
til egen hytte.
Videre er satt i gang et prosjekt for å stramme
inn på bruken av kjøretøy på bar mark i Finnmark. Dette prosjektet,
som hadde oppstart i januar 2010, skal munne ut i forslag til tiltak
for å redusere både bruken av og skadevirkningene av motorkjøretøy
på barmark.
Fylkesmennene, i samarbeid med Direktoratet for
naturforvaltning og Klima- og forurensningsdirektoratet, gjennomfører
systematiske undersøkelser av kommunene som myndighetsutøvere innenfor
miljøområdet. Et av temaene for undersøkelsen nå i 2010 er hvordan
kommunene utøver sin myndighet etter motorferdselloven. Undersøkelsen
skal være ferdig innen 31. mars i år.
I den politiske plattformen for flertallsregjeringen
står det at regjeringen vil fullføre gjennomgangen av lov om motorferdsel
i utmark og vassdrag. Gjennomgangen vil gi grunnlag for å vurdere
hvorvidt det er ytterligere behov for endring av regelverket knyttet
til motorferdsel i utmark. Forsøksordningen med alternativ forvaltning
av motorferdsel i enkelte kommuner fortsetter inntil videre.