For å sikre en nøytral grunnrenteskatt og at
hele grunnrenten kommer til beskatning mener departementet at kraftverkseier
ikke bør gis fradrag i beregningsgrunnlaget for grunnrenteinntekt
for kostnader til leie av fallrettigheter. Tilsvarende bør det ikke
gis fradrag i form av friinntekt og avskrivninger av eide fallrettigheter.
Departementet foreslår å klargjøre gjennom en lovendring
at kostnader til leie av fallrettighet ikke kan komme til fradrag
i beregningsgrunnlaget for grunnrenteinntekt. Videre foreslår departementet
at det ikke skal gis fradrag i beregningsgrunnlaget for grunnrenteinntekt
for avskrivning på tidsbegrenset fallrettighet, og at fallrettigheter
ikke skal inngå i grunnlaget for friinntekt.
En overenskomst med Sverige fra september 2009
fastsetter prinsipper for det videre arbeidet med å etablere et
felles svensk-norsk elsertifikatmarked. Det tas sikte på å etablere
et slikt elsertifikatmarked fra 1. januar 2012. En rekke elementer,
herunder norsk lov, bindende avtale mellom Norge og Sverige og Norges
tilpasning til EUs fornybardirektiv, må være på plass før oppstart
av det felles markedet. Departementet foreslår at inntekt fra utstedte
elsertifikater knyttet til grunnrenteskattepliktig vannkraftproduksjon
skal inngå i beregningsgrunnlaget for grunnrenteinntekt.
Departementet viser til forslag til endringer
av skatteloven § 18-3, og foreslår at endringene trer i kraft straks
med virkning fra og med inntektsåret 2011.
Den foreslåtte lovendringen vil ikke gi provenyvirkninger
for 2011. For årene deretter vil endringen føre til økt proveny.
Provenyøkningen vil blant annet avhenge av hvor mange kraftverk som
vil være i grunnrenteskatteposisjon og av prisen på elsertifikater.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens forslag med følgende presisering:
Flertallet støtter forslaget
om at verdien på fallrettigheter ikke skal inngå i grunnlaget for friinntekt,
for å sikre at hele grunnrenten kommer til beskatning og unngå skattemotivert uthuling
av grunnrenteskatten på kraftverk. Flertallet mener
imidlertid at forslaget bør avgrenses, slik at regelendringen ikke
berører friinntektsgrunnlaget for utbygde kraftanlegg med fallrettigheter
ervervet før fremleggelsen av statsbudsjettet for 2011. Anskaffelsesverdier
for ervervede fallrettigheter før 5. oktober 2010 tilknyttet kraftproduksjon
vil dermed som tidligere inngå i grunnlaget for beregning av friinntekt. Flertallet slutter
seg til regjeringens forslag om at det ikke gis fradrag for avskrivninger
i grunnrenteskatten for fall underlagt vilkår om hjemfall.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue
og inntekt (skatteloven) gjøres følgende endring:
§ 18-3 tredje ledd bokstav b nytt tredje og
fjerde punktum skal lyde:
Det ses bort fra skattemessig
verdi av fallrettighet ved beregning av friinntekt etter denne bokstav.
Forrige punktum gjelder ikke ervervede fallrettigheter som før 5. oktober
2010 er tilknyttet utbygde kraftverk.
II
Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra
og med inntektsåret 2011.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har fått innspill
som tyder på at konsekvensene av ikke å gi fradrag for eide eller leide
fallrettigheter i grunnrentebeskatningen, har langt større konsekvenser
enn departementet har anslått. Disse medlemmer mener
derfor at omleggingen burde ha vært bedre utredet og konsekvensene
bedre kartlagt.
Disse medlemmer merker seg også
at regjeringen synes mer opptatt av å skattlegge grønne sertifikater
enn å få ordningen etablert og mener at det vil være naturlig å
avvente ordningens endelige innretning før man vedtar en eventuell
innlemmelse av inntektene det skaper i grunnrentebeskatningen.
Disse medlemmer går derfor imot
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til finanskomiteens høring om statsbudsjettet
2011 hvor det framkom velbegrunnet motstand mot regjeringens forslag
fra bl.a. EnergiNorge. Disse medlemmer mener at de
fleste forslagene virker lite gjennomdrøftet og viser også til at
det ikke er mulig å få fornuftige svar eller beregning av de økonomiske
konsekvenser av forslagene. Som eksempel på dette vil disse
medlemmer vise til at regjeringen mener at fallrettigheter
ikke skal inngå i grunnlaget for friinntekt, samlet vil øke grunnrenteskatten
med 5 mill. kroner, samtidig hevder Energiselskapet Buskerud at
bare for dem vil regjeringens forslag alene innbære en økt grunnrenteskatt
med 5 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at
det ved flere anledninger de siste årene har vært foretatt skatteskjerpelser
overfor kraftnæringen, som senere delvis har blitt reversert på
grunn av at konsekvensene av forslagene har blitt større og/eller annerledes
enn det regjeringen hadde lagt til grunn. Det samme blir fort tilfellet
med de regelendringer som foreslås nå. Flere skatteskjerpelser foreslås
uten forutgående konsekvensutredninger.
Disse medlemmer viser også til
at forslaget om grunnrenteskatt på el-sertifikater innebærer at
det blir en konkurransevridning i norsk vannkrafts disfavør i forhold
til annen fornybar energi og svensk vannkraft. Disse medlemmer har vondt
for å se at en slik endring vil medføre økt satsing på norsk fornybar
energi, men frykter snarere det motsatte.
Disse medlemmer støtter på denne
bakgrunn ikke regjeringens forslag.