Kulturdepartementet redegjør i meldingen kort for
forslag til endringer i arbeidsdelingen mellom de statlige institusjonene
på arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet, som lovet i debatten om
St.meld. nr. 49 (2008–2009) Framtidas museum (museumsmeldingen)
2. mars 2010.
Utgangspunktet for meldingen er den varslede gjennomgangen
av hvem som bør ha ansvaret for statlige bibliotekoppgaver, jf.
St.meld. nr. 23 (2008–2009) Bibliotek. Kunnskapsallmenning, møtestad
og kulturarena i ei digital tid (bibliotekmeldingen), jf. Innst.
S. nr. 320 (2008–2009).
I perioden etter Stortingets behandling av bibliotekmeldingen
har det pågått en dialog mellom berørte parter om bibliotekoppgavene.
På grunnlag av denne prosessen ønsker departementet at bibliotekoppgavene
samles i Nasjonalbiblioteket. Oppgaver knyttet til konsortieavtaler
vil imidlertid bli overført til Norsk vitenskapsindeks, et planlagt
organ underlagt Kunnskapsdepartementet. Dette har aktualisert spørsmålet
om hvordan resten av ABM-utviklingsoppgaver bør ivaretas i framtida.
Her ønsker departementet å samorganisere den resterende delen av
ABM-utvikling med Norsk kulturråd.
I bibliotekmeldingen la departementet til grunn at
føringene for ABM-utvikling har vært for uklare, at spennet i aktiviteter
har vært for stort, og at merverdien for arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet
har vært utydelig. Det ble lagt vekt på at hovedutfordringen fremover
er å gjennomføre de tiltakstypene som i størst monn gir en utvikling
som både er sektorspesifikt faglig utviklende, og som fremmer samhandling
og samordning der dette er ønskelig. Det ble lagt vekt på at det
bør rettes større oppmerksomhet mot samordning innenfor sektorene,
samtidig som det arbeides med felles utfordringer, ikke minst de
digitale. Samtidig er det nødvendig å klargjøre ansvar og roller
på statlig nivå.
En omorganisering vil kunne føre til et bedre
og mer målrettet arbeid med framtidas digitale utford-ringer på
arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet.
Etter en samlet vurdering, og gjennom dialog med
partene høsten og vinteren 2009–2010, foreslår departementet at
Nasjonalbiblioteket får ansvar for de bibliotekoppgavene ABM-utvikling
har ivaretatt. Dette vil klargjøre roller og ansvar på statlig nivå
og sikre fremdrift for viktige utviklingsoppgaver som biblioteksektoren står
overfor. Omstillingen vil etab-lere et styrket bibliotekfaglig miljø
i Nasjonalbiblio-teket og legge forholdene til rette for økt samarbeid
og samordning både når det gjelder universitets- og høgskolebibliotekene,
andre fagbiblioteker, instituttsektoren og folkebibliotekene. Departementet
ønsker å overføre 19 stillinger fra ABM-utvikling til Nasjonalbiblioteket.
Nasjonalbibliotekets strategi og grunnlagsdokumenter må utvikles
for å ivareta de nye og utvidede ansvarsområdene som institusjonen
blir tillagt gjennom omstillingen.
Videre ønsker departementet at fire stillinger
fra bibliotekavdelingen knyttet til konsortieavtaler og rådgivning
mot universitets- og høgskolesektoren, i tillegg til to andre stillinger
overføres til den planlagte publikasjonsdatabasen for universitets-
og høgskolesektoren, instituttsektoren og de regionale helseforetakene.
Databasen skal kalles Norsk vitenskapsindeks (NVI) og skal inngå
i et større nasjonalt system for forskningsinformasjon (CRISTIN).
Dette skal gi bedre offentlig tilgang til vitenskapelige publikasjoner og
en effektiv utnyttelse av forskningsressurser og forskningsresultater.
En viktig funksjon er også at registrering i databasen skal være
grunnlag for finansieringssystemene for forskningsbaserte publikasjoner.
NVI planlegges etablert ved årsskiftet 2010–2011.
Målet er et optimalt samarbeid og en arbeidsdeling
som på best mulig måte utnytter statens midler til bibliotek og
skaper gode og fremtidsrettede løsninger. Det forutsettes at Nasjonalbiblioteket
både har et utviklingsansvar og et overordnet ansvar for både folkebibliotek
og fag- og forskningsbibliotek, og at det ikke bygges opp noe som
kan føre til en todeling av ansvaret.
Departementet forbereder parallelt et arbeid
for å utforme et nytt regelverk for Norsk kulturråd som skal klargjøre
forholdet mellom Kulturrådet som et faglig autonomt og kollegialt
organ som yter prosjektstøtte fra Kulturfondet, og Kulturrådets
admi-nist-rasjon som et eget forvaltningsorgan underlagt departementet
med delegerte forvaltningsoppgaver i tillegg til sekretariatsfunksjoner.
Kulturrådet og ABM-utvikling har delvis felles fagområder
innenfor kulturvern. Den faglige kompetansen i Kulturrådets administrasjon
er beslektet med og vil kunne utfylle kompetansen i ABM-utvikling.
Departementet mener at det både faglig og organisatorisk ligger
til rette for å samorganisere den resterende delen av ABM-utvikling
med Norsk kulturråds administrasjon. Dette gir grunnlag for å videreutvikle
et sterkere fagmiljø og vil styrke forvaltning og rådgivning på
kulturområdet. Resten av stillingene i ABM-utvikling vil derfor
bli overført til Norsk kulturråd (administrasjonen) per 1. januar
2011. Dette omfatter om lag 40 årsverk. Det vil være behov for nye
grunnlagsdokumenter og det må utformes en ny strategi for Norsk
kulturråd som ivaretar det utvidede ansvarsområdet.
Forslag til fordeling av driftsmidler og prosjektutviklingsmidler
mellom de ulike institusjonene vil bli omtalt i departementets budsjettproposisjon
for 2011. Overføring av stillinger fra ABM-utvikling til Nasjonalbiblioteket
vil bli effektuert per 1. juli 2010.
Departementet har videre sendt på høring et forslag
om endring i lov av 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek
§ 13. Endringsforslaget fastsetter at departementet eller den departementet
bestemmer, ivaretar statlige bibliotekoppgaver etter lov om folkebibliotek. Departementet
kommer tilbake til Stortinget med en egen lovproposisjon om saken.
Det er de siste ti årene iverksatt en rekke
strukturelle grep i fylker og kommuner for å samordne og se felles
behov og utfordringer for hele arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet
i sammenheng. Departementet mener at det også i framtida vil være
nødvendig å se sektorene i sammenheng. Departementet legger imidlertid til
grunn at målet om økt samarbeid i arkiv-, bibliotek- og museumssektoren
må være en grunnleggende forutsetning for alle institusjonenes arbeid
og må håndteres i et nærmere samarbeid mellom de samlingsforvaltende
institusjonene. I framtida skal derfor det tverrgående perspektivet tydeliggjøres
i både Nasjonalbibliotekets, Arkivverkets og museumssektorens målsettinger.
Ikke minst må det tilrettelegges for et bedre og mer målrettet samarbeid
om digitaliseringsspørsmål slik det også er forutsatt i digitaliseringsmeldingen.
De endringene som skisseres innebærer for det første
at ABM-utvikling vil opphøre som egen institusjon fra og med 1. januar
2011.
For det andre vil Nasjonalbiblioteket bli tillagt nye
forvaltningsoppgaver av en noe annen art enn den oppgaveporteføljen
institusjonen til nå har hatt ansvaret for. Nasjonalbiblioteket
vil ivareta statlige bibliotekoppgaver etter lov om folkebibliotek,
og vil også få et klarere mandat til å samarbeide med og samordne
sine aktiviteter mot universitets- og høgskolesektorens bibliotekløsninger.
For det tredje innebærer omorganiseringen at Norsk
kulturråd vil få nye oppgaver og roller, særlig på museumsfeltet.
Konkret vil statlige arbeidsplasser bli overført fra
ABM-utvikling til Nasjonalbiblioteket, Norsk vitenskapsindeks og
Norsk kulturråd. Denne omorganiseringen av oppgaver og personell
vil bli behandlet etter gjeldende lover og regler for statlige omstillinger.
Det legges opp til at omstillingen skal skje innenfor gjeldende
bevilgninger. Eventuelle merutgifter som følge av oppgaveoverføringen
vil bli dekket over Kulturdepartementets budsjett.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild
Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina
Knutson Barstad, og fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy,
merker seg at regjeringen legger til grunn at føringene for ABM-utvikling har
vært for uklare, at spennet i aktiviteter har vært for stort, og
at merverdien for arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet har vært utydelig.
Flertallet registrerer videre
at hovedutfordringen fremover er å gjennomføre de tiltakstypene som
i størst monn gir en utvikling som både er sektorspesifikt faglig
utviklende, og som fremmer samhandling og samordning der dette er
ønskelig og hvor det må rettes større oppmerksomhet mot samordning
innenfor sektorene, samtidig som det arbeides med felles utfordringer,
ikke minst de digitale. Det er samtidig nødvendig å klargjøre ansvar
og roller på statlig nivå.
Flertallet stiller seg bak behovet
for en omorganisering som kan føre til et bedre og mer målrettet
arbeid med framtidas digitale utfordringer på arkiv-, bibliotek-
og museumsfeltet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C.
Hofstad Helleland og Olemic Thommessen og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind
Håbrekke, tar til etterretning at regjeringen uten nærmere
konsultasjon med Stortinget har besluttet en avvikling av ABM-utvikling. Disse
medlemmer mener det er påfallende at regjeringen har gjort
dette uten noen grundig prosess med ansatte og med svært liten konsultasjon
med de relevante fagmiljøer. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen allerede har tatt viktige skritt i forhold til gjennomføring
av nedleggelsen av ABM-utvikling. For alle praktiske henseender
er således behandlingen av Meld. St. 20 (2009–2010) uten reell betydning
for hovedgrepene som gjøres. Disse medlemmer vil
påpeke at avviklingen av ABM-utvikling var en svært viktig beslutning som
burde ha vært gjenstand for en bredere behandling, der de konkrete
løsningene hadde vært bedre drøftet enn det disse medlemmer mener
er tilfellet for den knapt fire sider lange stortingsmeldingen. Disse
medlemmer konstaterer at regjeringen ikke legger frem fyllestgjørende
beskrivelser av omleggingenes egentlige innhold og faglige konsekvenser.
Det vises til at Nasjonalbibliotekets strategi og grunnlagsdokumenter
må ivareta institusjonens utvidede ansvarsområde, uten noen drøfting
av hva dette innebærer. Det vises også til et kommende nytt regelverk
for Norsk kulturråd uten at regjeringen her heller anviser nærmere
innhold. Disse medlemmer har merket seg at det i
begrunnelsene til enkelte løsninger blant annet vises til behandlingen
av bibliotekmeldingen, Meld. St. 24 (2008–2009) og digitaliseringsmeldingens
innstilling, Innst. S. nr. 321 (2008–2009). Disse medlemmer vil
understreke at disse dokumentene ble behandlet av Stortinget uten
at nedleggelse av ABM-utvikling var sett på som aktuelt, og at viktige
problemstillinger knyttet til denne even-tualitet derfor ikke ble
drøftet.
Disse medlemmer mener det mangelfulle grunnlag,
og mulighet for reell behandling, Stortinget er invitert til å behandle
dette viktige saksfeltet på, bidrar til at den organisering som nå
gjennomføres får en svak politisk forankring. Disse medlemmer mener
dette er svært uheldig for en så vidt grunnleggende og langsiktig omlegging
som her gjennomføres. Disse medlemmer vil derfor
ved senere korsveier da de aktuelle forskriftsverk, budsjetter og
andre styrende dokumenter foreligger, fortløpende måtte komme tilbake
til de løpende problemstillinger som må ventes å reise seg. Disse
medlemmer viser her til den usikkerhet i forhold til premissene
som de relevante fagmiljøer og organisasjoner gav uttrykk for under
sakens høringer.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti stiller seg ikke avvisende til den type omorganiseringer
som skisseres i meldingen. På bakgrunn av den informasjonen som
er gjort tilgjengelig, ser dette medlem at overføring av
oppgaver til Nasjonalbiblioteket, Norsk vitenskapsindeks og Norsk
kulturråd kan være en hensiktsmessig løsning som kan bidra til å målrette
arbeidet i større grad. Dette medlem mener imidlertid
det er svært kritikkverdig at regjeringen i denne sak har lagt frem
et mangelfullt grunnlag for Stortinget, og at Stortinget ikke har
vært involvert i prosessen før regjeringens beslutning blir effektuert.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at Museumsforbundet må være en aktiv medspiller
i arbeidet med den faglige oppfølgingen av museumsreformen. Disse
medlemmer er meget fornøyd med at Museumsforbundet vil følge
nøye med den foreslåtte nyorganiseringen av «rest-ABM». Disse
medlemmer mener at det er viktig at forbundet deltar i samarbeid
og samtaler om den videre prosessen. Disse medlemmer er
opptatt av at det nye sammensatte utviklingsorganet organiseres
på en måte som er hensiktsmessig for å følge opp museene og arkivenes
utviklingsoppgaver. Derfor forventer disse medlemmer at
museums- og arkivoppgavene får en tydelig og klar organisering. Disse
medlemmer mener at når regjeringen først har foretatt endringer
i ABM-utviklings ansvar for de statlige bibliotekoppgaver, er det
naturlig at det foretas en gjennomgang av de resterende oppgaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser
at det fortsatt ligger store mengder kunst- og kulturgjenstander
bortgjemt, og tildels glemt, i magasinene. Disse medlemmer mener
at publikum fortjener å få glede av disse, og at mange i næringslivet
er interessert i å leie dem for dekorasjon i sine lokaler. Disse
medlemmer mener at vår kulturarv er en viktig bærebjelke
i samfunnet og en av flere nøkler til en felles forståelse og felles
referanserammer. Samtidig er vår kulturarv en rik og god kilde til
forskning. Disse medlemmer mener også at en større
tilgjengelighet vil bidra til en rikere samfunnsdebatt og en god
fremdrift i forskningen. Derfor er det spesielt viktig at tilgjengeligheten er
god. En god tilgjengelighet kan i mange tilfeller sikres i et samarbeid
mellom offentlige og private aktører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
stiller seg bak regjeringens forslag på bakgrunn av ulike vurderinger,
samt dialogen som har vært ført med partene høsten og vinteren 2009–2010
om at Nasjonalbiblioteket får ansvar for de bibliotekoppgavene ABM-utvikling
har ivaretatt. Dette vil etter flertallets syn klargjøre
roller og ansvar på statlig nivå og sikre fremdrift for viktige
utviklingsoppgaver som biblioteksektoren står overfor.
Flertallet er enig i at omstillingen
vil kunne bidra til et styrket bibliotekfaglig miljø i Nasjonal-biblioteket.
Dette vil legge forholdene til rette for økt samarbeid og samordning
både når det gjelder universitets- og høgskolebibliotekene, andre
fagbiblioteker, instituttsektoren og folkebibliotekene.
Flertallet stiller seg videre
bak regjeringens ønske om å overføre i alt 14 stillinger fra Bibliotekavdelingen
ABM-utvikling til Nasjonalbiblioteket pluss fem stillinger fra andre avdelinger.
I tillegg skal det fra ABM-utvikling overføres fire stillinger fra
Bibliotekavdelingen og to administrative stillinger til den planlagte publikasjonsdatabasen
for universitets- og høgskolesektoren, instituttsektoren og de regionale helseforetakene.
Flertallet er enig i målsettingen
om at denne omorganiseringen på biblioteksiden vil gi et optimalt
samarbeid og en arbeidsdeling som på best mulig måte utnytter statens
midler til bibliotek og skaper gode og fremtidsrettede løsninger.
Flertallet vil derfor understreke
betydningen av at Nasjonalbiblioteket både har et utviklingsansvar
og et overordnet ansvar for både folkebibliotekene og fag- og forskningsbibliotekene, og
at det ikke bygges opp noe som kan føre til en todeling av ansvaret.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti tar til etterretning at bibliotekoppgavene
skal overføres Nasjonalbiblioteket. Disse medlemmer konstaterer
at spørsmålet om den dobbeltrolle Nasjonalbiblioteket dermed kommer
i både som utvikler og tildeler av utviklingsmidler til andre aktører
innenfor feltet, eksempelvis folkebibliotekene, ikke er fyllestgjørende
avklart eller problematisert.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, er enig
i at det settes i gang et arbeid for å utforme et nytt regelverk
for Norsk kulturråd.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser at Kulturrådet og ABM-utvikling har delvis felles fagområder
innenfor kulturvern, og at den faglige kompetansen i Kulturrådets
administrasjon er beslektet med og vil kunne utfylle kompetansen
i ABM-utvikling.
Dette flertallet er derfor enig
i at det både faglig og organisatorisk legges til rette for å samorganisere
den resterende delen av ABM-utvikling med Norsk kulturråds administrasjon.
Dette vil etter dette flertallets mening gi grunnlag
for å videreutvikle et sterkere fagmiljø og vil styrke forvaltning
og rådgivning på kulturområdet. Som en konsekvens av dette ser dette
flertallet behovet for at resten av stillingene i ABM-utvikling
overføres til Norsk kulturråd. Dette vil omfatte om lag 40 årsverk.
Dette flertallet kjenner til
at det de siste ti årene er iverksatt en rekke strukturelle grep
i fylker og kommuner for å samordne og se felles behov og utfordringer
for hele arkiv-, bibliotek- og museumsfeltet i sammenheng. Dette
flertallet deler derfor regjeringens synspunkter på at det
også i framtida vil være nødvendig å se sektorene i sammenheng.
Dette flertallet er videre enig
med regjeringen i at målet om økt samarbeid i arkiv-, bibliotek-
og museumssektoren må være en grunnleggende forutsetning for alle
institusjonenes arbeid. Dette må håndteres i et nærmere samarbeid
mellom de samlingsforvaltende institusjonene.
Dette flertallet legger videre
til grunn at et slikt tverrsektorielt samarbeid må tydeliggjøres
i både Nasjonalbibliotekets, Arkivverkets og museumssektorens målsettinger.
Ikke minst må det tilrettelegges for et bedre og mer målrettet samarbeid
om digitaliseringsspørsmål, slik det også er forutsatt i digitaliseringsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti tar til etterretning at museums-
og arkivfeltet skal overføres til Norsk kulturråd. Disse
medlemmer konstaterer at denne overføringen gjennomføres
uten at nytt regelverk for kulturrådet er utformet.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti vil påpeke at Norsk kulturråd gjennom
innarbeidelsen av museums- og arkivfeltet tillegges store oppgaver
som fordrer betydelig tilføring av, så vel økonomiske, som administrative
og faglige ressurser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener dette grepet bidrar
til en ytterligere maktkonsentrasjon om Norsk kulturråd og tar til
etterretning at dette perspektivet ikke er problematisert i meldingen.
Disse medlemmer konstaterer at
arkivfeltet er viet liten oppmerksomhet i meldingen. Disse medlemmer mener
det er behov for et løft på arkivfeltet både i utviklingen av nye
prosjekter for ivaretakelse av eksisterende udekkede behov, og ikke
minst, i forhold til de nye behov, metoder og tekniske løsninger
nye digitalt baserte arkiver innebærer. Disse medlemmer har også
merket seg at arkivdanning ikke synes å være behandlet i meldingen. Disse
medlemmer mener det er grunn til å reise spørsmål om de
deler av arkivfeltet som faglig sett ligger til arkivdanningen vil
finne en optimal aktør i Norsk kulturråd. Disse medlemmer mener
en alternativ plassering i Direktoratet for IKT og forvaltning burde
vært drøftet.
Disse medlemmer ser at behovet
for tverrsektorielt samarbeid nevnes i meldingen, og at den faglige
og teknologiske koordinering i feltet som lå til grunn for etableringen
av ABM-utvikling, tenkes ivaretatt på annen måte under ny organisering. Disse
medlemmer mener dette er en sentral problemstilling der
løsninger burde vært tydeligere drøftet og anvist.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at de endringene som skisseres i denne meldingen innebærer at
ABM-utvikling vil opphøre som egen institusjon fra og med 1. januar
2011.
Flertallet ser videre at Nasjonalbiblioteket
blir tillagt nye forvaltningsoppgaver av en noe annen art enn den
oppgaveporteføljen institusjonen til nå har hatt ansvaret for. Nasjonalbiblioteket
vil ivareta statlige bibliotekoppgaver etter lov om folkebibliotek
og vil også få et klarere mandat til å samarbeide med og samordne
sine aktiviteter mot universitets- og høgskolesektorens bibliotekløsninger.
Videre registrerer flertallet at
omorganiseringen innebærer at Norsk kulturråd vil få nye oppgaver
og roller, særlig på museumsfeltet.
Flertallet stiller seg bak den
foreslåtte endringen og at det av den årsak vil bli overført statlige arbeidsplasser
fra ABM-utvikling til Nasjonalbiblioteket, Norsk vitenskapsindeks
og Norsk kulturråd.
Komiteen viser til meldingen
og til sine merknader og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Meld. St. 20 (2009–2010) – om omorganisering av
ABM-utvikling – vedlegges protokollen.
Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 23. november 2010
Gunn Karin Gjul |
Kåre Simensen |
leder |
ordfører |