I dag kan omsetningsoppgave for merverdiavgift leveres
enten elektronisk eller på papir. Departementet foreslår at elektronisk
levering skal bli den alminnelige, pliktige leveringsform. Samtidig
foreslås det at det skal kunne søkes om unntak fra plikten til å
levere elektronisk. Der slikt unntak ikke er gitt, foreslås det
innført en særskilt sanksjon ved manglende elektronisk levering
av omsetningsoppgaven. Sanksjonen som kan ilegges er forhøyet utgående
merverdiavgift med minst 250 kroner eller med inntil 3 pst. av avgiftsbeløpet,
men ikke med mer enn 5 000 kroner.
Departementet viser til forslag til endringer
i merverdiavgiftsloven § 21-2.
Kostnader i forbindelse med papirversjonen av merverdiavgiftsoppgavene
utgjorde for 2009 mer enn 6 mill. kroner årlig.
Med utgangspunkt i dagens gode muligheter for å
rapportere elektronisk må det forventes at behovet for søknad om
fritak for elektronisk levering vil være av et begrenset omfang.
Skatteetaten må imidlertid påregne et visst årsverksforbruk ved
behandling av søknadene om fritak fra plikten til elektronisk levering.
Selv om omfanget av papirleverte oppgaver antas å bli relativt lavt,
må det opprettholdes en særskilt ordning med produksjon, utsending
og etterbehandling av omsetningsoppgaver på papir. Under forutsetning
av at dette kun vil gjelde et lite antall oppgaver, vil kostnadene
for skatteetaten bli svært begrenset.
Departementet antar således at det kan legges
til grunn at innføring av obligatorisk elektronisk levering av merverdiavgiftsoppgavene
vil medføre en kostnadsbesparelse for skatteetaten i størrelsesorden
6 mill. kroner årlig.
Gjennomføring av departementets forslag vil
utløse kostnader til informasjonstiltak, blant annet rettet informasjon
til alle som omkring det aktuelle iverksettingstidspunkt får omsetningsoppgave
på papir tilsendt fra skatteetaten. Disse kostnadene antas ikke
å overstige 500 000 kroner.
Noen av høringsinstansene har hatt merknader til
departementets kostnadsanslag. Departementet kan imidlertid ikke
se at merknadene som har kommet fram i høringsrunden, tilsier at
disse estimatene bør endres.
Departementet foreslår at endringene trer i
kraft 1. januar 2012, med virkning for avgiftsoppgjør hvor terminen
utløper etter ikrafttredelsen.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.