Etter skatteloven § 6-50 gis skattyter fradrag
ved inntektsfastsettelsen for pengegaver til frivillige organisasjoner
som oppfyller nærmere lovbestemte vilkår. Departementet foreslår
at det innføres en hjemmel for å utelukke organisasjoner som aktivt
støtter eller medvirker til handlinger i strid med folkeretten fra gavefradragsordningen.
For å sikre norsk oppfølging av vedtak av FNs sikkerhetsråd foreslås det
at Finansdepartementet får myndighet til å bestemme at frivillige
organisasjoner som oppfyller de alminnelige vilkårene i skatteloven
§ 6-50 ikke kan motta gaver med fradragsrett for giver.
Departementet viser til at Norge har folkerettslige
forpliktelser i form av klare anmodninger eller forutsetninger som
er kommet til uttrykk fra FNs sikkerhetsråd, som ledd i hovedansvaret
for opprettholdelse av internasjonal fred og sikkerhet i henhold
til FN-pakten. Disse kan etter departementets mening danne grunnlag
for en objektiv vurdering av etterprøvbare forhold som kan føre
til utelukkelse av organisasjoner. Kriteriene for slik utelukkelse
kan knyttes opp mot bestemte krav som oppstilles i resolusjoner
gitt av FNs sikkerhetsråd.
Departementet viser til forslag til nytt fjerde
ledd i skatteloven § 6-50. Det foreslås at lovendringene trer i
kraft fra og med inntektsåret 2012.
Det vises til forslag til nytt fjerde ledd annet punktum
i skatteloven § 6-50.
Forslaget medfører noe merarbeid hos Skattedirektoratet
i forbindelse med bistand til departementet ved behandling av saker
om utelukkelse. Departementet antar at forslaget har beskjedne provenyvirkninger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre reagerer i likhet
med frivillige organisasjoner på regjeringens forslag til utelukkelsesmekanisme
fra ordningen med skattefradrag for gaver. For det første stiller disse
medlemmer seg undrende til at regjeringens forslag til lovtekst
ikke nevner brudd på folkeretten, men det uklare hensynet til å
«sikre norsk oppfølging av vedtak i FNs sikkerhetsråd».
For det andre stusser disse medlemmer over regjeringens
omtale av lovendring-en på side 137 i Prop. 1 LS (2011–2012) Skatter,
avgifter og toll 2012, der det heter følgende:
«Etter departementets oppfatning er det ikke ønskelig
at gavefradragsordningen i skatteloven § 6-50 tilgodeser organisasjoner
som aktivt støtter eller medvirker til visse handlinger som er eller
kan være i strid med folkeretten».
Disse medlemmer synes det er
merkelig at regjeringen benytter ulne formuleringer som «er eller
kan være i strid med folkeretten».
Disse medlemmer er i utgangspunktet
positivt innstilt til mekanismer som sikrer overholdelse av folkeretten,
men i regjeringens forslag er det såpass uklart hvilke objektive
kriterier som skal ligge til grunn for utelukkelse at det i altfor stor
grad blir opp til den til enhver tid sittende regjerings skjønn
å håndheve mekanismen. Disse medlemmer stiller også
spørsmål ved at Finansdepartementet, som ikke har kompetanse på
folkeretten, gis fullmakt til å vurdere hvorvidt organisasjoner
har forbrutt seg mot folkeretten eller handlet i strid med vedtak
i FNs sikkerhetsråd. Disse medlemmer vil på dette grunnlag
gå imot regjeringens forslag om utelukkelsesmekanisme.