I proposisjonen fremmer Justis- og politidepartementet
forslag til endringer i lov 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking for
militærtjeneste av overbevisningsgrunner (militærnekterloven).
Rundt halvparten av mannskapene som fritas for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner gjennomfører tolv måneder sivil verneplikt.
Innkalling til slik tjeneste gjennomføres i dag i et omfang som
er ment å understøtte rekrutteringen til den militære verneplikten.
På bakgrunn av sterkt reduserte søkertall, og Forsvarets
gode rekrutteringstilfang, anses det ikke lenger nødvendig å opprettholde
den sivile verneplikten, som en alternativ tjeneste til den militære
verneplikten. Det foreslås derfor endringer i militærnekterloven
i tråd med dette.
For ivaretakelse av internasjonale forpliktelser må
imidlertid lovens fritakssystem videreføres. Mannskap som innehar
en grunnfestet pasifistisk overbevisning skal derfor fortsatt ha
en lovmessig rett til å nekte militær tjeneste. Fritatte mannskap
skal imidlertid ikke pålegges sivil verneplikt av inntil tolv måneders
varighet.
For å hindre misbruk av fritaksordningen gis
det åpninger for å innføre skjerpede fritaksprosedyrer.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Mic-haelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at den sivile vernepliktens hovedmål er å virke understøttende
for rekrutteringen til den militære verneplikten, i tillegg til
å ivareta hensynet til lik fordeling av samfunnets byrder.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at antallet søknader om fritak for militærtjeneste
er sterkt synkende og at bare rundt 200 mannskaper i dag gjennomfører
sivil verneplikt. Av om lag 60 000 utskrivningspliktige årlig er
det nå ca. 8 000 mannskap som gjennomfører førstegangstjeneste,
og flertallet er enig i at en avvikling av den sivile
verneplikten ser ut til å ville ha svært liten effekt på Forsvarets
operative evne.
Flertallet sier seg enig i at
vernepliktsbegrepet de seneste årene har endret seg mye, særlig
med tanke på at kun et mindretall av de vernepliktige gjennomfører
ordinær førstegangstjeneste. Gyldigheten av likhetsargumentet er
dermed betydelig svekket.
Flertallet viser videre til at
Vernepliktsverket mener det er lite sannsynlig at antallet som ønsker
fritak fra verneplikten av overbevisningsgrunner vil øke om sivil
verneplikt avvikles, og at det er mulig å skille vernepliktige med
grunnfestet pasifistisk overbevisning fra dem som bevisst forsøker
å unndra seg sine plikter.
Flertallet slutter seg til at
det ikke foreligger tilstrekkelig tungtveiende grunner til å videreføre
sivil verneplikt. Flertallet mener at lovforslaget,
slik det er innrettet, og med hjemmel til å kunne innføre skjerpede
fritaksprosedyrer, gjør det fullt ut forsvarlig å avvikle sivil
verneplikt som tjenesteform.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forslaget om å nedlegge den sivile verneplikten.
Forslaget gjelder kun den sivile verneplikten, uten at konsekvensene
for den militære verneplikten er tilstrekkelig utredet. Disse
medlemmer viser til at Generaladvokaten ikke støtter forslaget
om nedleggelse av den sivile verneplikten. Det fremheves at nedleggelse
av den sivile verneplikten vil være egnet til å svekke den militære verneplikten.
Videre finner Generaladvokaten det «betenkelig å fjerne ordningen
med sivil verneplikt uten etter hva jeg kan se annen begrunnelse
enn at den for tiden ikke behøves for å opprettholde Forsvarets
operative evne». Disse medlemmer støtter denne vurderingen.
Parallellene som trekkes til situasjonen i mellomkrigstiden, hvor
behovet for vernepliktige var noenlunde det samme som i dag, illustrerer
på en god måte hvorfor det er viktig å lære av historien når fremtiden
skal planlegges. Etter disse medlemmers oppfatning
gis det i proposisjonen ikke en forklaring på påstanden om kausalitet
mellom antallet søknader og de vernepliktiges påståtte positive
holdninger til Forsvaret og verneplikten. Forsvaret har i dag behov
for et lavere antall soldater enn tidligere. Dette er et resultat
av langvarige omstillinger. De muligheter som i dag foreligger til
å få innvilget utsettelse av førstegangstjenesten, medfører at mange
som ellers hadde blitt innkalt til tjeneste, ikke gjennomfører førstegangstjeneste. Disse
medlemmer anerkjenner behovet for å diskutere rammene for
verneplikten, både den militære og den sivile. Dette bør imidlertid gjøres
ved en helhetlig vurdering av Forsvarets og samfunnets behov, prinsippene
som ligger til grunn for verneplikt og i en historisk kontekst. Sivil
verneplikt bør ikke avskaffes uten en slik bred diskusjon.
Disse medlemmer stemmer derfor
imot forslaget til endring av militærnekterloven.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking
for militærtjeneste av overbevisningsgrunner
(avvikling av sivil verneplikt)
I
I lov 19. mars 1965 nr. 3 om fritaking for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner gjøres følgende endringer:
§ 2 tredje, fjerde og femte ledd
skal lyde:
Søknad sendes normalt til Vernepliktsverket. Har søkeren
møtt til tjeneste, sendes søknaden til den militære avdeling søkeren
hører til. Den militære avdeling sender i tilfelle søknaden videre
til Vernepliktsverket. I nødvendig utstrekning innhenter vedtaksorganene
opplysninger om søkerens alminnelige livsforhold og annet som kan
klargjøre saken.
Kan en søknad ikke avgjøres på det foreliggende grunnlaget,
kan søkeren pålegges å gi ytterligere opplysninger. Søkeren kan
herunder pålegges å møte personlig for vedtaksorganene for å gi
muntlig forklaring i saken.
Kongen gir nærmere regler om behandling av søknader
om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner. Dersom
særlige hensyn tilsier det, kan det fastsettes skjerpede fritaksprosedyrer
for samtlige eller bestemte grupper av søkere. Det kan herunder
fastsettes regler om at søkere rutinemessig skal gi muntlig forklaring
i saken.
§ 9 første ledd siste punktum oppheves.
Kapittel III Sivil verneplikt oppheves.
§ 19 siste ledd oppheves.
§ 24 første ledd skal lyde:
Vernepliktig som er fritatt for militærtjeneste
etter denne loven, kan søke om tilbakeføring til militær stilling.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan gi overgangsbestemmelser
for gjennomføring av loven.
Oslo, i justiskomiteen, den 31. januar 2012
Per Sandberg |
Tore Hagebakken |
leder |
ordfører |