I dokumentet ble følgende forslag fremmet 8. mars
2012:
«Stortinget ber regjeringen fjerne formuesskatt for
arbeidende kapital fra 1. januar 2013.»
Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse
og begrunnelse for forslaget.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir
Micaelsen, Torfinn Opheim, Knut Storberget og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet,
Jørund Rytman, Ketil Solvik-Olsen, Kenneth Svendsen og Christian
Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore
Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren
har uttalt seg om forslaget i brev av 12. april 2012 til finanskomiteen.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at formuesskatten er en skatt på netto ligningsformue utover
et bunnfradrag og betales av privatpersoner.
Flertallet viser til at lignende
forslag er behandlet tidligere og til den argumentasjon som er anført
mot dette i Meld. St. 11 (2010–2011) Evaluering av skattereformen
2006. Det vises i meldingen til representantforslag fra Kristelig Folkeparti,
Dokument 8:10 S (2010–2011) som også foreslo å fjerne formuesskatt
for såkalt «arbeidende» kapital.
Flertallet viser videre til Stortingets
behandling av Innst. 215 S (2011–2012) der flertallet understreket
at formuesskatt sammen med inntektsskatt er det avgjørende virkemidlet
for å sikre skatt etter evne.
Flertallet vil fremheve at formuesskatten
er en viktig finansieringskilde for fellesskapets velferdsoppgaver.
Videre har formuesskatten gode fordelingspolitiske effekter. Det
er dessuten betydelige avgrensningsproblemer ved å skille ut såkalt
arbeidende kapital. Derfor er flertallet en sterk
tilhenger av formuesskatten som et grunnleggende prinsipp i skattesystemet
for å sikre skatt etter evne, og da med høye bunnfradrag.
Flertallet viser til Skatteutvalget
som i NOU 2003:9 frarådde fritak for såkalt arbeidende kapital i
formuesskatten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til flertallets
merknad hvor det poengteres at det er vanskelig å avgrense mellom arbeidende
kapital og andre former for kapital. Disse medlemmer vil
i den forbindelse gjøre flertallet oppmerksom på at det allerede
foreligger et ferdig lovforslag utarbeidet av Alliansen for norsk
privat eierskap, hvor denne avgrensningen er håndtert. Disse
medlemmer er overrasket over at flertallet ikke kjenner
til dette utkastet til lovforslag. Disse medlemmer registrerer
videre at flertallet lar være å diskutere substansen i forslaget,
og istedenfor viser til tidligere vedtatte dokumenter. Dette er
etter disse medlemmers syn en lite konstruktiv måte
å behandle opposisjonens forslag på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer med dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om fjerning
av formuesskatt på arbeidende kapital fra 1. januar 2013.»
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ser på formuesskatt på arbeidende
kapital som en diskriminering av norske eiere til fordel for statlig
eller utenlandsk eierskap. Dette slår spesielt uheldig ut på de
områder og for de bedrifter som ikke har tilgang til disse kapitalkildene
og er avhengig av lokal eller familiebasert kapital. Små og mellomstore
bedrifter over det ganske land blir dermed rammet av regjeringens
politikk.
Disse medlemmer mener at de klare
tendensene en ser til en todelt norsk økonomi stiller konkurranseutsatt
næringsliv uten stimulans fra oljevirksomhet overfor store utfordringer.
Norge vil så lenge oljeprisen og dermed aktiviteten på sokkelen
holder seg høy, forbli et høykostland. Det vil kreves et høyt investeringsnivå
av all annen industri og eksportrettet virksomhet for å opprettholde
virksomhet i Norge. Formuesskatt på arbeidende kapital svekker egenkapitaloppbyggingen
i norske virksomheter og svekker dermed investeringsevnen.
Disse medlemmer merker seg at
rød-grønne politikere til stadighet etterlyser mer tålmodige private
eiere når norsk industri legges ned. Formuesskatt på arbeidende
kapital er et direkte angrep på eieres mulighet til å være tålmodig.
De må årlig ta ut utbytte for å dekke en skatt som er løsrevet fra
bedriftenes evne til å dekke denne skatten.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre merker seg at regjeringspartiene i Stortinget
er samstemte i at formuesskatten skal beholdes og at det argumenteres
sterkt for at den har «gode fordelingsmessige egenskaper» og at regjeringspartiene
er «sterke tilhengere av formuesskatten som et grunnleggende prinsipp
i skattesystemet». Dobbeltkommunikasjonen fra enkelte partier er
her sterk. Disse medlemmer mener at formuesskatten
ikke er et treffsikkert virkemiddel i fordelingspolitikken fordi
den rammer sparing generelt, den rammer det lokale eierskap og gründere
hardt og den har derfor store skadevirkninger på innovasjonsevne
og svekker arbeidsplassene over hele spekteret av private arbeidsplasser. Disse
medlemmer merker seg at regjeringspartiene fastholder en argumentasjon
som de aller fleste andre land har forlatt, og at man fastholder
en skatt som i stor grad er blitt en særnorsk skatt på norske arbeidsplasser
eid av nordmenn som er bosatt i Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Dokument 8:77 S (2011–2012) – representantforslag
fra Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen
og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatt på arbeidende kapital
– vedlegges protokollen.»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre vil trappe ned formuesskatten og ved gjentatte anledninger
har tatt opp behovet for å fjerne skatten på arbeidende kapital. Disse medlemmer fremmer
forslag om dette i de ordinære budsjettbehandlingene.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Dokument 8:10 S (2010–2011), der dette
medlem fremmet forslag om å fjerne formuesskatten på arbeidende
kapital for å stimulere norsk gründervirksomhet og verdiskaping. Dette
medlem viser til at Kristelig Folkeparti ikke er imot skatt
på rikdom, men at partiet i størst mulig grad vil redusere skatt
på arbeidsplasser. Dette medlem viser til at formuesskatten
på arbeidende kapital er en skatt som rammer investeringer som trygger
arbeidsplassene, eksempelvis investeringer i trucker, traktorer
og fiskebåter. Dette medlem viser til at forslaget
om å fjerne formuesskatten på arbeidende kapital har støtte fra
LO, NHO, Bondelaget og Fiskebåtredernes Forbund.
Komiteens medlem fra Venstre støttet helhjertet
opp om den skattereformen som regjeringen Bondevik II fikk vedtatt,
hvor formuesskatten gradvis skulle fjernes som en motpost til innføring
av utbyttebeskatning. Dette var en helhetlig reform som også næringslivet
støttet opp om, gitt en slik bytting av skattestørrelser. Det er
beklagelig at regjeringen ikke har fulgt opp den delen av reformen,
men heller bruker formuesskatten som et symbol «om å ta de rike».
Dette medlem mener at formuesskatten
på sikt må fjernes helt, men deler ikke vurderingen om at første
skritt på veien skal være en avvikling av formuesskatt på arbeidende
kapital. Dette medlem mener at det blir kunstig å skille
mellom såkalt arbeidende kapital og annen kapital i formuesbeskatningen,
og det er vanskelig å finne en holdbar definisjon av hva som anses
som mer arbeidende kapital enn annen kapital. Det var også holdningen
til regjeringen Bondevik II, som ikke prioriterte å avvikle formuesskatten
på arbeidende kapital før en generell avvikling.
En avvikling av formuesskatten bør etter dette medlems syn
skje slik den forrige regjeringen la opp til, gjennom generelle
reduserte satser og høyere bunnfradrag og lavere verdifastsettelse av
aksjer. Dersom det samme provenyet som ved en avvikling av formuesskatten
på arbeidende kapital brukes – anslått til ca. 5 mrd. kroner – kan innslagspunktet
i formuesskatten settes ned til ca. 1,5 mill. kroner, avhengig av
hvilke modeller som velges.
Dette medlem mener dette er en
mer målrettet framgangsmåte for å redusere formuesskatten, fordi
den skjermer mange bedrifter fra formuesskatt, men også fordi det
fritar mange minstepensjonister og andre med relativt sett liten inntekt
for formuesskatt.
Dette medlem vil derfor arbeide
videre for en gradvis avvikling av hele formuesbeskatningen, slik
at en stimulerer til det spredte, private eierskapet i norsk næringsliv,
som Norge trenger.
Dette medlem er også interessert
i å få utredet en modell som bl.a. høyesterettsadvokat og skattespesialist
Håkon Løchen har tatt til orde for, som innebærer at formuesskatten
gjøres fradragsberettiget i ulignet inntektsskatt for personlige
skattytere. På denne måten kan man også unngå nullskatteytere gjennom
bortfall av formuesskatten, noe mange fra regjeringspartiene bruker
i argumentasjonen for å beholde formuesskatten.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme sak om fjerning
av formuesskatt på arbeidende kapital fra 1. januar 2013.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 2
Dokument 8:77 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatt på
arbeidende kapital – vedlegges protokollen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:77 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Christian Tybring-Gjedde,
Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av formuesskatt på
arbeidende kapital – vedtas ikke.
Jeg viser til brev 26. mars 2012, vedlagt Dokument
8:77 S (2011-2012) representantforslag fra Ketil Solvik-Olsen, Christian
Tybring-Gjedde, Kenneth Svendsen og Jørund Rytman om fjerning av
formuesskatt på arbeidende kapital. I dokumentet bes Regjeringen
om å ”fjerne formuesskatt på arbeidende kapital fra 1. januar 2013”.
Regjeringen frarådet alle former for fritak
for ”arbeidende” kapital i Evalueringsmeldingen (Meld. St. 11 (2010-2011)).
Jeg vil også minne om at lignende forslag har blitt behandlet tidligere,
herunder Dokument nr. 8:49 (2007-2008) og Dokument 8:10 S (2010-2011).
Regjeringen har konsekvent argumentert mot et skille mellom ”arbeidende”
og ”ikke-arbeidende” kapital.
Regjeringen vil følgelig ikke gå videre med
representantenes forslag om å frita ”arbeidende” kapital fra formuesskatt.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. mai 2012
Torgeir Micaelsen |
Knut Storberget |
leder |
ordfører |