Prosjektet er mellom anna omtalt i St.meld.
nr. 16 (2008–2009) og Prop. 1 S (2011–2012).
Prosjektet Høgkjølen–Harangen omfattar bygging
av 10,4 km ny veg med to felt frå Høgkjølen på E39 til Harangen
på fv. 714.
Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme
for prosjektet på 482 mill. 2012-kroner og ei kostnadsramme på 530
mill. 2012-kroner.
Møre og Romsdal fylkeskommune gjorde i møte 21. april
2010 vedtak om å forskottere 40 mill. kroner til prosjektet i 2012,
mot refusjon i 2014–2019. Sør-Trøndelag fylkeskommune har i møte i
fylkestinget 3. mars 2010 vedteke å forskottere 60 mill. kroner
til prosjektet i 2011 og 2012, mot refusjon i 2014–2019. Samferdselsdepartementet
sluttar seg til eit slikt opplegg, og med refusjon utan kompensasjon
for prisstigning og renter av eventuelle lån.
Det er lagt opp til anleggsstart i september
2012, og heile prosjektet er planlagt opna for trafikk i 2015. Prosjektet
har behov for om lag 55 mill. kroner i 2012. Etter opplegget vil
Sør-Trøndelag fylkeskommune stille desse midlane til disposisjon.
Komiteen slutter seg
til at Møre og Romsdal fylkeskommune forskutterer 40 mill. kroner
og Sør-Trøndelag 60 mill. kroner, mot refusjon i 2014–2019 til prosjektet
Høgkjølen–Harangen. Dette innebærer at anleggstart blir i september 2012,
og hele prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2015.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre registrerer at det her er snakk om utbygging av
en ulykkesbelastet del av E39 til 8,5 meters bredde uten midtrekkverk. Disse
medlemmer er av den oppfatning at europaveier bør bygges
ut til minst 12,5 meters bredde for å muliggjøre bygging av midtrekkverk.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samråd med de berørte
fylkeskommuner utrede muligheten for å bygge E39 Høgkjølen–Harangen
med 12,5 meters bredde innen planlagte anleggsstart i september
2012.»