I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental
plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud
av relevant og god etter- og videreutdanning.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Hadia Tajik, Truls
Wickholm og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Eivind Nævdal-Bolstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Heidi
Sørensen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til representantforslaget.
Komiteen er enig med forslagsstillerne
i at det må legges best mulig til rette for voksnes læring. Komiteen viser
til at voksenopplæringen er bygd på tre hovedpilarer; læring i arbeidslivet, formell
opplæring og læring i frivillig sektor. Komiteen er
opptatt av at det skal legges godt til rette for både formell og
uformell læring gjennom hele livet. I denne sammenhengen viser komiteen til
behandlingen av St.meld. nr. 44 (2008–2009) Utdanningslinja, der
en enstemmig komité i Innst. 192 S (2009–2010) understreker at:
«Komiteen vil ha en offensiv politikk for å vedlikeholde
og styrke voksnes kompetanse. Etter- og videreutdanning er et av
de viktigste verktøyene vi har for å kvalifisere folk til et yrkesliv
som stadig endres, både i struktur og arbeidsmåter.
Behovet
for å oppdatere kompetanse og tilegne seg ny kunnskap er viktig
for alle voksne, uavhengig av utdanningsnivå. Det må derfor legges
til rette for at det blir utviklet gode og fleksible etter- og videreutdanningstilbud
og for læring i arbeidslivet.»
Komiteen viser til det gode arbeidet
studieforbundene, kommunene, fylkeskommunene og næringslivet selv,
blant annet gjennom bransjeskoler, gjør for å styrke voksnes læring. Komiteen viser
videre til arbeidet Vox i samarbeid med fylkeskommuner, kommuner,
NHO, LO, Nav, KS og utdanningssektoren gjør for å inngå forpliktende
partnerskap om karriereveiledning. Komiteen er av
den oppfatning at styrket karriereveiledning også vil styrke voksnes
uformelle og formelle kompetanse.
Komiteen mener det er behov for
større samordning og samhandling på voksenopplæringsfeltet. Enkelte
opplæringsløp som i dag gir uformell kompetanse, mener komiteen at det
kunne vært hensiktsmessig ga formell kompetanse. Videre vil komiteen understreke
at økt kunnskap om, kjennskap til og mulighet til å delta i voksenopplæring
vil føre til økt kompetanse i befolkningen. Komiteen mener
at et mangfoldig voksenopplæringstilbud er en av bærebjelkene i
«utdanningslinja».
Komiteen vil advare mot en strømlinjeforming av
voksenopplæringen. Komiteen er opptatt av at mangfoldet
i tilbud og organisering av voksenopplæring skal opprettholdes og
forsterkes for å møte de mange ulike behovene voksne har for læring
gjennom livet. Komiteen vil derfor understreke at
en nasjonal plan for voksnes læring ikke må føre til at fleksibiliteten
og mangfoldet innen voksenopplæringen reduseres.
Komiteen vil i denne sammenhengen
også understreke folkehøgskolenes betydning for voksnes læring.
Komiteen viser til svarbrev 18. april
2012 fra departementet, der statsråden understreker at det for voksne
som har rett til videregående opplæring, er behov for å utarbeide
nasjonale retningslinjer for dokumentasjon, vurdering og verdsetting
av realkompetanse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
imøteser at regjeringen kommer tilbake til dette på egnet måte. Flertallet viser
for øvrig til departementets svarbrev til komiteen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at dette
arbeidet må fullføres snarest, for å sikre et mer smidig opplæringssystem
for voksne.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslaget i dokumentet.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter intensjonen
om økt tilgjengelighet og oversikt over tilbudet om opplæring for
voksne, men er bekymret for det byråkrati en slik kartlegging og plan
vil måtte kreve både i departementene og hos den enkelte tilbyder
av slik opplæring. Disse medlemmer mener det er nødvendig
å tydeliggjøre hvilke deler av tilbudet som skal omfattes, hva slags
informasjon som skal hentes inn, og hvordan en slik plan skal holdes
à jour i et stadig skiftende utdanningsfelt, før en setter i gang
arbeidet med en slik plan.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental
plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud
av relevant og god etter- og videreutdanning.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og råder Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:82 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bente Thorsen, Mette Hanekamhaug og
Siv Aida Rui Skattem om behovet for en helhetlig nasjonal plan for
voksnes læring – vedlegges protokollen.
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 7. juni 2012
Marianne Aasen |
Trine Skei Grande |
leder |
ordfører |