Anslag på regnskap for utgiftsbevilgningene
i statsbudsjettet utgjør nå 1 497,6 mrd. kroner for 2012. Da er
lånetransaksjoner og overføringer til Statens pensjonsfond utland
inkludert. Anslaget er 44,3 mrd. kroner høyere enn saldert budsjett
2012. Den viktigste grunnen til økningen er at overføringen til Statens
pensjonsfond utland anslås å øke med 35,1 mrd. kroner, jf. nærmere
omtale i pkt. 7.1.4 nedenfor.
Utenom petroleumsvirksomheten, lånetransaksjoner
og overføringen til Statens pensjonsfond utland, anslås imidlertid
utgiftene å gå ned 4,5 mrd. kroner sammenlignet med Saldert budsjett
2012.
Utgiftene ble satt opp med 0,1 mrd. kroner i
proposisjoner fremmet før revidert nasjonalbudsjett 2012. Dette
gjaldt blant annet merutgifter til rettsaken etter angrepene 22. juli
2011. I revidert nasjonalbudsjett 2012 ble utgiftene dagpenger og
renter satt ned med 1 mrd. kroner. De største reduksjonene gjaldt
anslagsendringer i folketrygden, Nødnett, tilskudd til Statens pensjonskasse
og teknologisenteret på Mongstad. På enkelte områder ble utgiftene
økt. Dette gjaldt først og fremst gjenanskaffelse av et Hercules
transportfly, sikringstiltak mv. i regjeringskvartalet og ved erstatningslokaler
for departementene, pensjonskostnader i private og offentlige helseinstitusjoner
og refusjon for barnevernsutgifter. Videre ble utgiftene til dagpenger
satt ned med 1 mrd. kroner, mens renteutgiftene ble anslått 2,9
mrd. kroner lavere enn i Saldert budsjett 2012.
I anslag på regnskap 2012 er anslagene for dagpenger
og renteutgifter oppdatert. Dagpengene anslås nå å gå ned med ytterligere
200 mill. kroner sammenlignet med revidert budsjett 2012, eller
med vel 1,2 mrd. kroner i forhold til Saldert budsjett 2012. Renteutgiftene
går nå ned med 2,4 mrd. kroner sammenlignet med Saldert budsjett
2012. Dette skyldes i hovedsak lavere rentenivå. Utover dette er
det i anslag på regnskap 2012 lagt til grunn at tilleggsbevilgninger
som fremmes i andre halvår, og som isolert sett bidrar til å svekke
budsjettbalansen, dekkes ved tilsvarende nedsettelse av tilfeldige
utgifter.
I Saldert budsjett 2012 ble det bevilget 11,3
mrd. kroner under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. I anslag på regnskap
er det lagt til grunn at bevilgningene til lønnsoppgjøret i staten
og trygdeoppgjøret mv. dekkes ved reduksjon av dette kapitlet. Trygdeoppgjøret mv.
er nå gjennomført. De bevilgningsmessige konsekvensene av dette
er i anslag på regnskap fordelt på en rekke kapitler og poster.
Dette bidrar til å forklare at nivået på driftsutgiftene er redusert
i forhold til Saldert budsjett 2012. Kap. 2309 er bevilget som driftsutgifter,
mens merutgiftene knyttet til trygdeoppgjøret isolert sett øker
overføringene på statsbudsjettet.
I nysalderingsproposisjonen som fremmes senere
i høst, vil det bli gjort rede for fordelingen av lønnsoppgjøret
på kapittel og post, og fremmet forslag om nedsettelse av bevilgningen
på kap. 2309.
De samlede inntektene på statsbudsjettet for 2012
anslås nå til 1 544,7 mrd. kroner medregnet lånetransaksjoner og
overføringen fra Statens pensjonsfond utland. Dette er en økning
på 33,6 mrd. kroner i forhold til saldert budsjett 2012. Økningen skyldes
i stor grad at anslagene for inntekter fra petroleumsvirksomheten
er satt opp med 36,1 mrd. kroner. I tillegg er anslagene for skatte-
og avgiftsinntekter fra Fastlands-Norge økt med om lag 7,4 mrd.
kroner. I motsatt retning trekker redusert overføring fra Statens
pensjonsfond utland til statsbudsjettet som følge av at det oljekorrigerte
budsjettunderskuddet nå anslås å bli 8,9 mrd. kroner lavere enn
i saldert budsjett 2012.
Inntekter utenom petroleumsinntekter, lånetransaksjoner
og overføring fra Statens pensjonsfond utland anslås nå å bli 4,4
mrd. kroner høyere enn i saldert budsjett 2012. De reviderte tallene
for 2012 er basert på en gjennomgang av statistikken for innbetalte
skatter og avgifter hittil i år, samt nye anslag for bl.a. sysselsetting,
etterspørsel og lønns- og prisvekst. Som nevnt ovenfor utgjør høyere
inntekter fra skatter og avgifter fra Fastlands-Norge 7,4 mrd. kroner
av dette. Anslaget for direkte skatter og folketrygdavgifter er
økt med til sammen 14,5 mrd. kroner. Inntektene fra merverdiavgiften
er redusert med 3,1 mrd. kroner, mens øvrige særavgifter og toll
samlet sett er satt ned med 4 mrd. kroner.
Statens renteinntekter anslås nå 2,6 mrd. kroner lavere
enn i saldert budsjett 2012 som i hovedsak skyldes lavere rentenivå.
Inntekter utenom skatter, avgifter og renter anslås nå 0,4 mrd.
kroner lavere sammenlignet anslaget fra i fjor. Det er kun små endringer
i inntektsanslagene siden revidert nasjonalbudsjett 2012. Etter
at Stortinget vedtok budsjettet for 2012 i fjor høst er utbyttebetalingene
utenom Statoil ASA redusert med 1,1 mrd. kroner.
Tilbakebetalinger på lån mv. forventes nå å
bli 155,4 mrd. kroner, som er 2,0 mrd. kroner høyere enn i saldert
budsjett 2012. Det gjelder i første rekke tilbakebetalingene fra
Eksportkreditt Norge AS på 1,2 mrd. kroner. Tilbakebetalingene innen
boliglånsordningen i Statens pensjonskasse øker noe.
Folketrygdens inntekter og utgifter medregnes
i statsbudsjettet. Folketrygdens finansieringsbehov, som framkommer
ved at folketrygdens inntekter bare delvis finansierer folketrygdens
utgifter, dekkes ved et statstilskudd fastsatt gjennom et eget vedtak.
Ved salderingen av statsbudsjettet for 2012 samtykket Stortinget
i at finansieringsbehovet ble dekket.
Folketrygdens utgifter anslås å øke med 0,9
mrd. kroner, mens folketrygdens inntekter fra trygdeavgiften og
arbeidsgiveravgiften anslås å bli 4,9 mrd. kroner høyere enn lagt
til grunn i saldert budsjett 2012.
Folketrygdens finansieringsbehov anslås nå til 96,8
mrd. kroner i 2012. I nysalderingsproposisjonen vil det bli fremmet
forslag til vedtak om folketrygdens finansieringsbehov i 2012 basert
på anslagsendringer mv. gjennom året.
Petroleumsvirksomhetens inntekter fratrukket utgifter
gir netto kontantstrøm fra virksomheten. Hva som inngår i petroleumsvirksomhetens
inntekter og utgifter er fastsatt i § 3 i lov om Statens pensjonsfond.
Utgiftene til petroleumsvirksomhet består av
andelen av investeringer på sokkelen som dekkes av Statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (SDØE) og utgifter
knyttet til disponering av innretninger på sokkelen.
Utgiftene til petroleumsvirksomheten anslås
nå til 26 mrd. kroner i 2012. Dette er 1,0 mrd. kroner høyere enn
i Saldert budsjett 2012, og gjelder økte investeringsutgifter under
SDØE.
Inntektene fra SDØE omfatter i hovedsak driftsresultat,
kalkulatoriske avskrivninger og renter. Inntektene anslås til 169,9 mrd.
kroner i 2012. I Saldert budsjett 2012 var inntektene fra SDØE anslått
til 135,6 mrd. kroner, noe som innebærer at anslaget er økt med
34,3 mrd. kroner. Videre omfatter inntektene fra petroleumsvirksomheten
skatt og avgift på utvinning, samt aksjeutbytte fra Statoil ASA.
Staten har i 2012 mottatt utbytte på 13,9 mrd. kroner fra Statoil
ASA. Dette er 0,5 mrd. kroner høyere enn anslått i saldert budsjett
2012. Betalte skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten anslås
nå til 229,0 mrd. kroner, som er 1,3 mrd. kroner høyere enn anslaget fra
saldert budsjett 2012.
Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond
utland og Statens pensjonsfond Norge. Statsbudsjettets netto kontantstrøm
fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet til Statens pensjonsfond
utland. Nettoinntektene fra petroleumsvirksomheten i 2012 anslås
å bli 386,8 mrd. kroner. Det er 35,1 mrd. kroner høyere enn lagt
til grunn i Saldert budsjett 2012.
Samlet overføring fra Statens pensjonsfond utland
til statsbudsjettet er i saldert budsjett 2012 satt til 120,2 mrd.
kroner. Det oljekorrigerte underskuddet for 2012 anslås nå til 111,3 mrd.
kroner, som er en reduksjon på 8,9 mrd. kroner.
Anslaget for det oljekorrigerte underskuddet
i 2012 er fortsatt usikkert. I nysalderingsproposisjonen vil det
bli fremmet oppdaterte anslag for det oljekorrigerte budsjettunderskuddet
i 2012 og eventuelt forslag om endret overføring fra Statens pensjonsfond
utland til statskassen i 2012.
Kapitalen i Statens pensjonsfond utland anslås
nå til 3 793 mrd. kroner ved utløpet av 2012, mens kapitalen i Statens
pensjonsfond Norge anslås til 138 mrd. kroner. Samlet anslås dermed
kapitalen i Statens pensjonsfond til 3 931 mrd. kroner ved utløpet
av 2012.
Statsbudsjettet gjøres opp i balanse etter tilbakeføring
fra Statens pensjonsfond utland. Statsbudsjettets finansieringsbehov
vil derfor være knyttet til netto utlån og gjeldsavdrag på tidligere
opptatte lån utenom overføringer til Statens pensjonsfond utland. I
saldert budsjett 2012 ble brutto finansieringsbehov anslått til
57,9 mrd. kroner. Brutto finansieringsbehov anslås nå til 47,1 mrd.
kroner. Endringen fra Saldert budsjett 2012 skyldes i hovedsak økte
utlån under eksportfinansieringsordningen som forvaltes av Eksportkreditt
Norge AS.
I proposisjonen er det videre redegjort for
statsregnskapet 1. halvår 2012. I proposisjonens kapittel 8 er det
redegjort for utviklingstrekk på statsbudsjettets utgiftsside 2004–2012.
Komiteen tar omtalen
til orientering.