Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Martin Kolberg og Marit Nybakk, fra Fremskrittspartiet,
lederen Anders Anundsen, Ulf Erik Knudsen og Øyvind Vaksdal, fra
Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H.
Langeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, og fra Venstre, Trine Skei Grande,
viser til Dokument 3:15 (2011−2012) Riksrevisjonens undersøkelse
om det kommunale barnevernet og bruken av statlige virkemidler.
Rapportens hovedbudskap er at det kommunale barnevernet må styrkes
faglig for å sikre barn god hjelp. Dette syn deler komiteen.
Riksrevisjonens rapport ble overlevert Stortinget 14. juni
2012. I rapporten fremkommer det at bekymringsmeldinger henlegges
feilaktig, og det tar tid før barna får hjelp. Det fremkommer også
at tiltakene kan pågå lenge uten at barnevernstjenesten vurderer om
de fungerer.
Komiteen mener Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementet – på bakgrunn av rapporten – bør vurdere
hvordan arbeidet i de kommunale barnevernstjenestene kan styrkes
slik at barn får hjelp til rett tid og at hjelpen faktisk virker
etter hensikten.
Komiteen ser med uro på at undersøkelsen
viser at mange bekymringsmeldinger er feilaktig henlagt. Komiteen mener
meldingene enten burde ha vært fulgt opp med en undersøkelse, eller
barnevernstjenesten burde ha innhentet mer informasjon før meldingen
ble henlagt.
Komiteen merker seg at i 2011
tok gjennomsnittlig 17 prosent av undersøkelsene for lang tid. Det er
imidlertid store forskjeller: Noen kommuner holder barnevernslovens
frist i alle saker, mens andre kommuner bryter fristen i et flertall
av sakene. Komiteen mener
det er all grunn til å ha spesielt fokus på sistnevnte kommuner,
og hva disse kan hente av erfaringer fra kommunene som holder fristene.
Komiteen merker seg også at mange
undersøkelser gjennomføres uten at barnevernstjenesten har snakket
med barnet eller vært på hjemmebesøk. Det kan da være grunn til
å stille spørsmål ved kvaliteten på disse undersøkelsene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at dette er en graverende systemsvikt
av barnevernstjenesten.
Komiteen merker seg
at det har vært en økning i andelen barn med hjelpetiltak som har
tiltaksplan, men mange av planene har vesentlige svakheter. I mange
tilfeller kan tiltak pågå i lang tid uten at barnevernstjenesten
har vurdert om tiltaket fungerer etter hensikten. Riksrevisjonen
tar til orde for at departementet bør vurdere å stille tydeligere
krav til barnevernstjenestenes arbeid med å utforme tiltaksplaner
og evaluere hjelpetiltak. Komiteen deler dette
syn.
For å sikre god kvalitet på barnevernstjenestenes arbeid
er det etter Riksrevisjonens vurdering behov for å forbedre rutiner
og arbeidsprosesser. Det er dessuten nødvendig å styrke fagmiljøene
og øke kompetansen om ledelse og internkontroll i kommunene. Komiteen deler
dette syn.
Komiteen merker seg også at Riksrevisjonen tar
til orde for at det bør vurderes hvordan Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
kan styrkes som fagdirektorat slik at det kan gi nødvendig faglig
støtte til de kommunale barnevernstjenestene.
I sin redegjørelse om Riksrevisjonens merknader og
anbefalinger viser departementet til at det i 2011 har vært en svak
forbedring i noen av barnevernstjenestenes lovpålagte oppgaver og
beskriver flere relevante tiltak for å forbedre måloppnåelsen i
det kommunale barnevernet. Riksrevisjonens vurdering er at departementet
ikke i tilstrekkelig grad har gjort rede for når det kan forventes
at disse tiltakene vil bidra til forbedret måloppnåelse, og at det
er viktig med en mer forpliktende tidsplan for de nødvendige forbedringene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at
en barnevernreform, der staten påtar seg et større ansvar, ble gjennomført
fra 2004. Sammenstilling av fem evalueringsoppdrag med en overordnet
analyse forelå våren 2012. Bufetat er midt i en omfattende omstillingsprosess.
Disse medlemmer viser til at
fra 2004 til 2011 er antall barn i barnehage økt med 69 640. Barnehageplass
er et meget viktig forebyggende barnevernstiltak.
Ifølge SSB startet barnevernet i underkant av 35 100
undersøkelser i 2011. Dette er en økning på nesten 7 prosent, eller
vel 2 200 flere enn i 2010. I løpet av 2011 ble det registrert til
sammen om lag 118 000 aktive barnevernstiltak, herav 14 200 barn med
tiltak som ikke var registrert i barnevernet året før. Disse
medlemmer peker på at barnevernet når flere. Det var 2 300
flere barn med barnevernstiltak i 2011 sammenliknet med året før.
Antall ansatte i det kommunale barnevernet økte med 491 årsverk fra
2010 til totalt 4 017 årsverk i 2011. Mye av denne veksten på hele
14 prosent henger sammen med øremerkede midler fra staten til nye
stillinger i det kommunale barnevernet.
De totale brutto driftsutgifter til det kommunale barnevernet
økte med over 1 mrd. kroner fra 2010 til 2011. Utgiftsveksten på
14 prosent er like stor som veksten fra 2009 til 2010. Mye av oppgangen
i utgiftene kan tilskrives økningen i lønnsutgiftene, som var på
hele 21 prosent.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen er midt inne i en opptrapping av det kommunale barnevernet
med øremerket tilskuddsordning. Det er derfor forventet en klar
positiv utvikling på en rekke relevante områder Riksrevisjonen har
satt fokus på. Midlene til det kommunale barnevernet ser ut til
å ha snudd en negativ utvikling. Disse medlemmer forventer
ytterligere forbedring.
Kompetanseutvikling i barnevernet er gjennomgått
i NOU 2009:8 Kompetanseutvikling i barnevernet, Befringutvalget.
Innst. 320 S (2011–2012), på bakgrunn av Meld. St. 13 (2011–2012)
«Utdanning for velferd. Samspill i praksis», legger grunnlaget for en
bedre utdanning. Det er etablert forsøk med veiledning av nyutdannede. Disse
medlemmer understreker viktigheten av kompetanseoppbygging
og overføring i barnevernet. Videre understreker disse medlemmer dokumentasjonskravene
i barnevernloven og hvor viktig det er at saksbehandlingssystemer
og revidering av saksbehandlingsrundskrivet i barnevernstjenesten
klargjør disse.
Komiteenvil vise til at barnevernet – på alle nivåer
– er en gjenganger i Riksrevisjonens rapporter. Komiteen mener
det er all grunn til at departementet retter økt oppmerksomhet mot
sektoren og sørger for tidfesting av når man kan forvente betydelige
forbedringer på dette meget viktige feltet.
Komiteen forventer at departementet
vil ta funnene i rapporten med i betraktningen i forbindelse med
den varslede saken om gjennomgang av barnevernets organisering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener
det må gjøres langt mer for å møte utfordringene som Riksrevisjonen
peker på i Dokument 3:15 (2011–2012). Flertallet viser
til at det er bred politisk enighet om at det er behov for et bedre
barnevern. Likevel skjer det, etter flertallets syn,
altfor lite for å bøte på et sviktende barnevern. Flertallet mener
det er et offentlig ansvar å påse at barn ikke lider eller blir
utsatt for omsorgssvikt. Flertallet mener det lenge
har vært klart at barnevernet ikke klarer å levere tjenester slik
de er pliktig etter barnevernsloven. Flertallet viser
blant annet til en Fafo-rapport (rapport 2009:41) hvor det kommer
fram at det kommunale og statlige barnevernet har store samarbeidsproblemer
og at Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) er i ferd med
å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon som ikke på langt
nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får hjelpen de
bør og har krav på. Flertallet blir lite beroliget
av at barnehageplass trekkes fram som et tiltak for å bedre barnevernet. Flertallet mener
det er viktig med full barnehagedekning, men mener det er en tynn
begrunnelse for ikke å gjøre mer for å hjelpe de barna som trenger
nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Flertallet er
videre glad for at barnevernet når flere, men er bekymret over at
kvaliteten på tjenestene er for varierende og for lav.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at hver tredje kommune i dag
har mindre enn to årsverk i barnevernstjenesten. Det faglige skjønnet
er barnevernets viktigste ressurs, men med mindre enn to ansatte
er det vanskelig å bygge opp et godt fagmiljø. Disse medlemmer mener
vi må iverksette flere tiltak for å øke kompetansen innen barnevernet,
slik at kompetansen i fremtiden vil samsvare bedre med arbeidsoppgavene
og ansvaret. Disse medlemmer viser i den forbindelse
til Stortingets behandling av representantforslag fra stortingsrepresentantene
Trine Skei Grande og Borghild Tenden om å øke kompetansen i barnevernet
(Dokument 8:85 S (2010–2011)). Alle partier på Stortinget var i debatten
om dette forslaget enig i at det er viktig å styrke førstelinjetjenesten
i barnevernet og at kompetanse er en av de aller viktigste byggesteinene
i et godt barnevern. I dette dokumentet ble det fremmet flere kompetansehevende
forslag for å få fagkompetansen tilbake til kommunene. Ett av forslagene
var å heve kvaliteten på utdanningen.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at barnevernspedagogutdanningen i dag er plassert i den laveste
finansieringskategorien (kategori F). I praksis betyr dette at studentene
får lite individuell oppfølging, det er få seminarer i smågrupper
og lite veiledning. Dette medlem mener det er uheldig at
det ikke satses på å øke fagkompetansen til fremtidige barnevernsansatte
og mener at en satsing på bedre barnevernsutdanning er en måte å
øke kompetansen i barnevernet på. Et annet forslag som ble fremmet
i dokumentet (Dokument 8:85 S (2010–2011)) var innføring av en kompetansepott.
I dag er det mye gjennomtrekk i barnevernstjenesten, noe som medfører
manglende kontinuitet, og som igjen hindrer oppbygging av sterke
fagmiljøer. Mange nyansatte truer rettssikkerheten til barna ved
at risikoen for feilvurderinger øker, noe som kan få fatale konsekvenser
for barnet. Det må derfor bygges opp sterke fagmiljøer i kommunene,
som kan komme tidlig inn med riktig tiltak for å snu en negativ
utvikling.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener kommunene må få et helhetlig ansvar for
barnevernet og er av den oppfatning at nedleggelse og overføring
av Bufetats oppgaver regionalt er noe som bør vurderes.