Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tove Linnea Brandvik, Thor Erik Forsberg, Steinar Gullvåg, Kari
Henriksen og Anette Trettebergstuen, fra Fremskrittspartiet, lederen Robert
Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen, fra Høyre, Sylvi Graham
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Kristelig Folkeparti,
Laila Dåvøy, mener at offentlig sektor har et særlig ansvar
for å sikre ryddige forhold i norsk arbeidsliv og hindre sosial
dumping ved å medvirke til at utenlandske arbeidstakere ikke blir
utnyttet på det norske arbeidsmarkedet. Dette ansvaret innebærer blant
annet å sikre at lønn og andre arbeidsvilkår er i samsvar med minimumsvilkårene
i tariffavtaler og allmenngjøringsforskrifter.
Komiteen viser til at offentlig
sektor er en mangfoldig og stor innkjøper av mange ulike tjenester.
Som utbygger og drifter av store bygg, og som en omfattende tjenesteleverandør,
er offentlig sektor avhengig av eksterne leverandører og underleverandører. Komiteen er
enig med regjeringen og Arbeidstilsynet om at faren for sosial dumping
er høy innenfor flere av sektorene som det offentlige kjøper tjenester
fra, særlig grunnet fortsatt høy arbeidsinnvandring.
Komiteen viser til at formålet
med forskriften om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter
er å unngå at offentlige oppdragsgivere inngår kontrakter med virksomheter
som tilbyr dårligere vilkår enn det som er normalt på det norske
arbeidsmarkedet. Forskriften gjennomfører ILO-konvensjon nr. 94
om arbeidsklausuler i offentlige kontrakter. ILO-konvensjon nr.
94 ble vedtatt i 1949 og ratifisert av Norge i 1996. Komiteen mener
at forskriften er en viktig del av den samlede innsatsen mot sosial
dumping.
Komiteen viser til at forskrift
om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter er hjemlet i
lov om offentlige anskaffelser og gjelder for alle deler av offentlig
sektor som hører inn under virkeområdet til loven. Det vil si at
den gjelder for staten, kommunene og fylkeskommunene, og for andre
offentligrettslige organer.
Komiteen mener det er nødvendig
at offentlige etater og tilsyn samarbeider godt for å sikre et effektivt
tilsynsregime. Eksempler på slike etater og tilsyn er Arbeidstilsynet,
politiet og Skatteetaten. Det er viktig at et slikt samarbeid sikrer
landsomfattende tilsyn, og at arbeidet organiseres på en mest mulig formålstjenlig
måte slik at hver etats kompetanse utfyller hverandre. F.eks. kan
det utvikles regionale innsatsgrupper hvor hver av etatene deltar.
Komiteen slutter seg regjeringens
forslag om å gi Arbeidstilsynet hjemmel til å føre tilsyn med hvordan
det offentlige etterlever forskriften om lønns- og arbeidsvilkår
i offentlige kontrakter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at reglene om offentlige anskaffelser er kompliserte og vanskelige
å forstå, noe også Riksrevisjonen har påpekt i Dokument 3:6 (2010–2011)
Riksrevisjonens undersøking av årsaker til at statlege verksemder
ikkje etterlever regelverket for offentlege anskaffingar, jf. Innst.
288 S (2010–2011).
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet har støttet 19 av 24 forslag mot sosial dumping
som regjeringen har lagt frem, siden 2006. Fremskrittspartiet har
derimot ikke støttet allmenngjøring, påseansvar og solidaransvar.
Disse medlemmer mener at tilsynsmyndigheten
er et offentlig ansvar og har styrket bevilgningene til både Arbeidstilsynet
og Petroleumstilsynet i sine alternative budsjetter. Disse
medlemmer viser til at det offentlige er en stor bruker
av innleid arbeidskraft, og det er avdekket mange brudd på arbeidsmiljøloven
også i offentlige etater, på lik linje med private virksomheter.
Det er viktig at det offentlige overholder sine forpliktelser som
er nedfelt i lov, på lik linje som andre arbeidsgivere, og at det
er ordnede arbeidsforhold for arbeidstakere som blir leid inn for
ulike oppdrag i stat og kommune.
Disse medlemmer er opptatt av
et anstendig og skikkelig arbeidsliv der man forholder seg til de lover
og regler som gjelder. Disse medlemmer viser til
at brudd som ble avdekket i privat sektor, som blant annet Adecco-saken,
ble slått stort opp av både regjeringen og LO, mens det samtidig
ble avdekket grove brudd på arbeidsmiljøloven i Trondheim kommune
og Moss kommune. Disse medlemmer viser også til at
forskriften kom i februar 2008, og finner det rart at offentlig
sektor ikke har klart å overholde denne, da det må forventes at
det offentlige går foran med et godt eksempel når det gjelder å
følge lover og regler.
Disse medlemmer er derfor fornøyd
med at det offentlige også må gås etter i sømmene når det gjelder
å følge lovverket.
Disse medlemmer viser til at
EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har ment at forskriften om lønns- og
arbeidsvilkår i offentlige kontrakter er i strid med EØS-retten. Disse
medlemmer viser til at både NHO og KS mener at forskriften
reiser EØS-rettslige problemstillinger som ikke er avklarte. Disse
medlemmer støtter denne vurderingen, og viser til at NHO
også mener at konkurrerende tariffavtaler innenfor en bransje kan
være en kompliserende faktor ved at oppdragsgiver ikke vil finne
det opplagt hvilken tariffavtale det skal tas utgangspunkt i.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at Arbeidstilsynet må inneha den nødvendige kompetansen som skal
til for å kunne følge opp alle de ulike tariffavtaler som gjelder. Disse
medlemmer mener at det kan føre til enda mer byråkrati å
la Arbeidstilsynet få tilsynsansvaret også med det offentlige, men
ser allikevel nødvendigheten av at det stilles like strenge krav
til offentlig sektor til å følge arbeidslivets spilleregler som
det settes til privat sektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det offentlige har et spesielt ansvar
for å forhindre at det ikke foregår sosial dumping knyttet til offentlige
innkjøp. Disse medlemmer mener også at det er naturlig at
det føres tilsyn med at lover og forskrifter følges, og at Arbeidstilsynet
og Petroleumstilsynet i dette tilfellet er naturlige instanser. Disse
medlemmer støtter derfor forslaget om å gi disse to tilsynene
tilsynskompetanse til å påse at offentlige oppdragsgivere ikke inngår
kontrakter med virksomheter som opererer med uakseptable lønns-
og arbeidsvilkår.
Disse medlemmer viser til høringsinnspillene
fra flere arbeidsgiverorganisasjoner, blant annet NHO, Spekter,
KS og Virke. Høringsinstansene anfører blant annet at det er uklart
om regelverket er EØS-stridig eller ikke, og at konkurrerende tariffavtaler
innenfor en bransje kan være en kompliserende faktor ved at oppdragsgiver
ikke vil finne det opplagt hvilken tariffavtale det skal tas utgangspunkt
i. Disse medlemmer mener det er urimelig å iverksette tilsynet
med forskriftene om lønns- og arbeidsvilkår for innkjøp i offentlig
sektor før disse uklarhetene er ryddet opp i.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil derfor
oppfordre regjeringen til å utsette implementeringen av tilsynet
inntil disse spørsmålene er avklart i samarbeid med KS og andre
relevante parter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vente med å implementere
endringene i Prop. 5 L (2012–2013) til det er avklart hvorvidt regelverket
for offentlige anskaffelser kan praktiseres i samsvar med EØS-retten.»