Dokumentet inneheld desse forslaga:
«1. Stortinget ber regjeringen
innføre alternativ opptaksprøve til høyere utdanning, etter modell av
det svenske ‘högskoleprovet’.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å gi utdanningsinstitusjonene frihet til selv å få stille krav
til forkunnskaper, vektlegging av relevante fag og å arrangere opptaksprøve
eller intervju.»
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Tor Bremer, Svein Gjelseth, Stine Renate Håheim, Truls Wickholm,
Karin Yrvin og leiaren Marianne Aasen, frå Framstegspartiet, Mette
Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen, frå Høgre, Elisabeth Aspaker,
Svein Harberg og Henning Warloe, frå Sosialistisk Venstreparti,
Mari Lund Arnem, frå Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, frå Kristeleg
Folkeparti, Dagrun Eriksen, og frå Venstre, Ola Elvestuen,
viser til representantforslaget.
Komiteen er samd med forslagsstillarane
i at det er viktig at så mange som mogleg av dei som ynskjer ei
høgare utdanning, får høve til det.
Likevel er det etter fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Høgre,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, sitt syn ikkje naudsynt
med nokon alternativ opptaksprøve som grunnlag for inntak til høgare
utdanning.
Dagens ordning med realkompetansevurdering, og
y-veg som supplement til generell studiekompetanse som opptaksgrunnlag
til høgare utdanning, synest tilstrekkeleg.
Komiteen er samd med
det som kunnskapsministaren skriv i svaret sitt 28. september 2012
til komiteen om at det er viktig med enkle og føreseielege krav
for opptak til høgare utdanning og for rangering av kvalifiserte
søkarar. Det er ein føresetnad for at elevane i vidaregåande opplæring
skal kunne gjere gode vurderingar og rett val av høgare utdanning.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Framstegspartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, sitt syn er vidare at dei fleste søkarane
til høgare utdanning i Noreg er nøgde med felles opptaksreglar baserte
på felles opptakskrav og rangering av kvalifiserte søkarar. Det
synest heller ikkje å vere noko stort ynskje frå institusjonane
når det gjeld opptaksprøvar som generell ordning.
Fleirtalet ser difor ikkje noko
stort behov for å endre gjeldande regelverk.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener det er viktig at så mange som mulig gis
muligheten til å ta høyere utdanning. Utdanning gir, etter disse
medlemmers syn, enkeltmennesket muligheten til å realisere
seg selv, og er samtidig av stor samfunnsmessig verdi.
Disse medlemmer viser til den
økende tendensen om at det stilles krav til formell kompetanse ved
utlysning av stillinger. Etter disse medlemmers syn
viser dette hvor viktig det er å legge til rette for at folk får
mulighet til å formalisere sin realkompetanse på en mer fleksibel måte
enn med dagens regelverk. Disse medlemmer viser til
at enkelte i dag både har evner til og ønske om å studere uten å
ha en enkel mulighet til å begynne å dette – selv om ordningen med
vurdering av realkompetanse eksisterer.
For disse medlemmer er det viktig
at alle som ønsker å søke ny viten, skaffe seg ny kompetanse og
få dokumentert sine egne ferdigheter, skal ha muligheten til dette.
Derfor holder disse medlemmer fast på at det er behov
for kontinuerlig å vurdere alternative veier til høyere utdanning for
dem som mangler generell studiekompetanse, og det er også bakgrunnen
for forslaget om å innføre en slik «alternativ vei» – etter modell
av det svenske «högskoleprovet».
Disse medlemmer viser til at
det i den senere tid har vært diskutert forslag som innebærer å senke
kravene til generell studiekompetanse, for å sikre også de med utdanning
fra yrkesforberedende utdanningsprogrammer i videregående opplæring
muligheten til utdanning på høyskoler eller universiteter. Disse
medlemmer vil fortsatt ha som hovedregel at generell studiekompetanse
legges til grunn for opptak til høyere utdanning, og frykter at
å lempe på disse kravene vil føre til mer frafall i høyere utdanning
og samtidig bidra til en uønsket teoretisering av de yrkesfaglige
utdanningene. Disse medlemmer mener en alternativ
opptaksprøve til høyere utdanning, som skissert over, er en bedre
modell for å sikre flere muligheten til høyere utdanning.
Disse medlemmer kan heller ikke
se at det er et problem å gi institusjoner som ønsker det, større
grad av frihet i forbindelse med å stille krav til forkunnskaper,
vektlegging av relevante fag og å arrangere opptaksprøve eller intervju. Disse
medlemmer mener at dette vil kunne skjerpe profilen til
det enkelte fagtilbud og institusjon, og fint vil kunne fungere
innenfor rammene av Samordna opptak. Uansett bør dette, som en begynnelse,
kunne prøves ut i mindre omfang.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn forslagene i dokumentet.
Forslag frå Kristeleg Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen innføre alternativ opptaksprøve
til høyere utdanning, etter modell av det svenske ‘högskoleprovet’.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å gi utdanningsinstitusjonene frihet til selv å få stille krav til
forkunnskaper, vektlegging av relevante fag og å arrangere opptaksprøve
eller intervju.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument 8:141 S (2011–2012) – representantforslag
frå stortingsrepresentantane Borghild Tenden og Trine Skei Grande
om fleire moglegheiter for opptak til høgare utdanning – vert ikkje
vedteke.
Oslo, i kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen, den 17. januar 2013
Marianne Aasen |
Tor Bremer |
leiar |
ordførar |