EØS-komiteen besluttet 7. juli 2006 å innlemme europaparlaments-
og rådsdirektiv 2004/52/EF om samvirkingsevnen mellom elektroniske bompengesystemer
i Fellesskapet av 29. april 2004 i vedlegg XIII (transport) til
EØS-avtalen, heretter kalt EFC-direktivet (Electronic Fee Collection).
EFC-direktivet regulerer samvirke mellom elektroniske betalingssystemer
i Fellesskapet og fastsetter rammevilkår for at europeiske elektroniske
betalingssystemer på veg skal kunne kommunisere med hverandre (interoperabilitet).
Innlemming av EFC-direktivet i EØS-avtalen vil innebære
en videreføring av prinsipp som allerede gjelder for bompengeinnkreving
i Norge. Norge er et foregangsland når det gjelder samordnet elektronisk
betalingstjeneste på veg gjennom AutoPASS Samordnet Betaling (ASB), da
opp mot 90 pst. av alle bompenger i Norge allerede kreves inn med
AutoPASS. ASB er blitt godt mottatt av et flertall av trafikantene.
EFC-direktivet legger til grunn at krav til
EETS skal være gjeldende i medlemsstatene 3 år etter at kommisjonsbeslutning
2009/750/EF trer i kraft. Da beslutningen ble vedtatt 6. oktober 2009,
skal kravene i prinsippet være gjeldende fra 6. oktober 2012.
Kommisjonsbeslutning 2009/750/EF vurderes fra
norsk side å være EØS-relevant og akseptabel. Endelig klarering
av innlemmelse i EØS-avtalen har imidlertid avventet Stortingets
behandling av proposisjonen.
Direktivet legger opp til at trafikanter kun
skal måtte gå til anskaffelse av én betalingsbrikke ved kjøring
i Europa – én europeisk elektronisk betalingstjeneste – heretter
kalt EETS (European Electronic Toll Service). EETS skal utelukkende gjøres
gjeldende for selve betalingen og skal ikke påvirke nasjonal avgiftspolitikk, avgiftsnivå
eller bruk av inntekter.
EETS skal med enkelte unntak gjelde for alle former
for automatisk betalingsinnkreving på alle deler av vegnettet: byområder,
mellom større byer, på motorveger, større og mindre veger samt på
ulike typer anlegg, som for eksempel tunneler, bruer eller ferjer.
Det skal kunne gis unntak for rent lokale system, der kostnadene ikke
står i forhold til nytten. Målet i direktivet er at minst 50 pst.
av brukerne ved hver betalingsstasjon skal betale elektronisk.
EETS skal tilbys på en ensartet måte uavhengig av
registreringssted for kjøretøyet, nasjonal tilhørighet for brukeren,
tilhørighet for operatør (selskapet som krever inn betaling for
bruk av vegen gjennom drift av betalingsstasjon), tilhørighet for
utsteder (selskapet som inngår kontrakt med brukeren, distribuerer
brikke og formidler betalinger mellom bruker og operatør), samt
hvor på vegnettet innkrevingen skal skje.
Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens
beslutning er nødvendig fordi direktivet vurderes å være en sak
av særlig viktighet, jf. Grunnloven § 26.
Innlemming av EFC-direktivet i EØS-avtalen krever
ikke lovendring. Det kreves ingen endring i den norske personopplysningsloven
som bygger på personverndirektivet og vil gjelde for all behandling
av personopplysninger som ledd i EETS. Gjennomføring av EFC-direktivet
i norsk rett vil skje ved forskrift med hjemmel i vegloven av 21. juni
1963, § 62, jf. § 27.
Behandling av personopplysninger ved bruk av EETS
skal skje i henhold til Europaparlaments- og rådsdirektiv 95/46/EØF
av 24. oktober 1995 om vern av fysiske personer i samband med behandling
av personopplysninger og fri utveksling av slike opplysninger (personverndirektivet)
og i tråd med Europaparlaments- og rådsdirektiv 2002/58/EØS av 12. juli
2002 om behandling av personopplysninger og vern av privatlivets
fred i den elektroniske kommunikasjonssektor (direktivet om personvern
og elektronisk kommunikasjon).
Det understrekes at kundene står fritt til å
velge å bruke EETS. For de som knytter seg til EETS, må personvernhensyn
ivaretas.
Samferdselsdepartementet er i gang med å gjennomgå
rutiner for bl.a. registrering, lagring, utlevering og sletting
av data i AutoPASS-anlegg. Arbeidet skjer i samarbeid med berørte
departementer, Statens vegvesen og Datatilsynet. Herunder vurderes
muligheten for å utvikle løsninger som gir reelle alternativ for
anonym ferdsel. Brukere som velger ikke å knytte seg til EETS, vil
kunne velge nasjonale løsninger som tilbys.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at hensynet
til personverninteresser må stå sentralt ved implementeringen av
EFC-direktivet i Norge.
Samferdselsdepartementet understreker at det foreligger
usikkerhet om de økonomiske og administrative konsekvenser som innføringen
av EFC-direktivet vil medføre. Det gjenstår fremdeles konkretisering
knyttet til sentrale problemstillinger, og EETS-tjenesten er ennå
ikke i operativ virksomhet. I første rekke vurderes det imidlertid
å være snakk om utfordringer knyttet til organisatoriske forhold
ved bompengefinansiering/køprising og forhold knyttet til personvernhensyn.
EETS kan etableres med basis i den infrastrukturen
som er etablert med AutoPASS. Det er omkring 1,6 millioner AutoPASS-brikker
i bruk i Norge i dag.
Den norske bompengeordningen er samordnet i Norge
gjennom Auto PASS Samordnet Betaling (ASB) og i Skandinavia (Norge,
Sverige og Danmark) gjennom EasyGO. Dette er i prinsippet regionale
modeller av EETS. Statens vegvesen arbeider med utvidelse av EasyGO-samarbeidet til
å inkludere Østerrike. Denne tjenesten vil hete EasyGO+, og vil
gjelde for tunge kjøretøy (f.o.m. 3501 kg). Kostnaden ved EasyGO+
er anslått til en engangsutgift på maksimalt 25 mill. kroner. Kostnaden
for innføring av EETS er anslått å ha en øvre ramme på om lag 25
mill. kroner.
Kostnader som følge av implementering av EFC-direktivet
i EØS-avtalen skal ikke medføre behov for økte statlige bevilgninger.
Det er en etablert praksis i Norge at kostnader ved etablering av
system i bompengeanlegg reflekteres gjennom bompengetaksten. Dette
plasserer kostnaden hos brukerne. Kostnader som vil komme som følge
av EFC-direktivet, vil ut fra et slikt prinsipp være kostnader bompengeselskapene selv
må bære. Det antas for øvrig at en betydelig del av kostnadene vil
kunne dekkes inn ved at stadig flere utenlandske kjøretøy vil betale
via sin avtale med sin utsteder.
Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet vil
fortsette å arbeide for norske interesser i den videre prosessen
med konkretisering av sentrale forhold knyttet til EFC-direktivet
og EETS.