Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti
med unntak av §§ 1, 4–16, 23, 27, 28, 33 og 34 som fremmes av Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i tobakksskadeloven
I
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
gjøres følgende endringer:
Foran § 1 skal ny kapitteloverskrift til kapittel 1 lyde:
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 skal lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne lov er å begrense de helseskader som
bruk av tobakksvarer medfører gjennom å redusere forbruket
og på sikt bidra til å oppnå et tobakksfritt samfunn. Videre regulerer
loven tiltak for å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakksvarer,
fremme at de som allerede bruker tobakksvarer, slutter og beskytte
befolkningen mot eksponering for tobakksrøyk.
§ 2 skal lyde:
§ 2 Definisjoner
Med tobakksvarer forstås i denne lov varer som kan røykes,
innsnuses, suges eller tygges såfremt de helt eller delvis består
av tobakk.
Med røykeutstyr forstås i denne lov varer som etter sitt
formål hovedsakelig benyttes i forbindelse med tobakksvarer.
Med tobakkssurrogat forstås i denne lov produkt som
etter sin bruksmåte tilsvarer tobakksvarer, men som ikke inneholder
tobakk.
Med tobakksimitasjon forstås i denne lov produkter
som etter sin utforming har en nær likhet med tobakksvarer eller
røykeutstyr, men som ikke inneholder tobakk eller tobakkssurrogat.
Med salg forstås i denne lov overdragelse av tobakksvarer
til forbruker mot vederlag.
Med engrossalg forstås i denne lov overdragelse av
tobakksvarer mot vederlag som ikke omfattes av sjette ledd.
Med spesialforretning for tobakk forstås i denne lov utsalgssted
som hovedsakelig selger tobakksvarer eller røykeutstyr.
Departementet kan gi forskrifter om hvilke produkter
som skal regnes som tobakksvarer, tobakkssurrogater, tobakksimitasjoner
og røykeutstyr, og nærmere kriterier for hva som menes med spesialforretning.
I tvilstilfeller kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende
virkning.
§ 3 skal lyde:
§ 3 Virkeområde
Loven får anvendelse på innførsel, utførsel, omsetning,
utforming og bruk av tobakksvarer, røykeutstyr, tobakkssurrogater
og tobakksimitasjoner.
Loven gjelder for Norge, herunder Svalbard og Jan Mayen. Kongen
kan i forskrift bestemme at deler av loven ikke skal gjelde for
Svalbard og Jan Mayen, og kan fastsette særlige regler under hensyn
til de stedlige forhold.
Loven kommer til anvendelse for petroleumsvirksomhet til
havs i den grad slik virksomhet omfattes av arbeidsmiljøloven §
1-3.
Foran § 4 skal ny kapitteloverskrift til kapittel 2 lyde:
Kapittel 2. Bevillingsordning for salg av
tobakksvarer
§ 4 skal lyde:
§ 4 Bevillingsplikt
Salg av tobakksvarer kan bare skje på grunnlag av
bevilling gitt av kommunen.
Bevillingen gjelder for et bestemt lokale og en
bestemt type virksomhet.
Bevilling gis til den for hvis regning virksomheten
drives.
§ 5 skal lyde:
§ 5 Bevillingsperioden
Bevilling til salg av tobakksvarer gis inntil
videre. Slike bevillinger kan dessuten gis for en bestemt del av
året, eller for en enkelt anledning. Kommunen kan ved behandling
av søknad om bevilling for en enkelt anledning legge vekt på tobakkspolitiske
hensyn. Departementet kan fastsette nærmere kriterier for bevillinger
for en enkelt anledning.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Krav til søknaden
Søknad om bevilling skal være skriftlig og ledsaget
av kvittering for betalt søknadsgebyr, jf. § 15.
Søker skal fremlegge politiattest for personer som
nevnt i § 8 første ledd. Attesten avgrenses til å omfatte overtredelser
av tobakksskadeloven, alkoholloven, tolloven, særavgiftsloven, varemerkeloven og
designloven. Overtredelsene skal anmerkes i samsvar med politiregisterloven
§ 41 nr. 1 og nr. 2
Søkeren skal i søknaden uoppfordret fremlegge de
opplysninger som er nødvendige for å kunne ta stilling til om lovens
krav for å tildele bevilling er oppfylt.
Departementet kan gi forskrifter om hvilke krav som
skal stilles til søknaden.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Saksbehandlingsregler
Bevilling for salg av tobakksvarer gis av kommunen.
Kommunen skal ta stilling til bevillingssøknaden så
raskt som mulig og senest innen tre måneder. Fristen kan forlenges
én gang dersom sakens kompleksitet gjør det nødvendig. Fristforlengelsen
skal begrunnes og skal meddeles søkeren før den opprinnelige fristen
er ute.
Bevilling anses ikke for gitt selv om saksbehandlingsfristen
er utløpt.
Kommunen kan pålegge søkeren å dokumentere de
opplysninger som er nødvendige for å kunne ta stilling til om kravene
i §§ 8 og 9 er oppfylt.
Melding om gitte bevillinger skal sendes politiet.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingsregler
til utfylling av reglene i tjenesteloven for bevillinger i loven
her. Saksbehandlingsreglene kan fravike reglene i forvaltningsloven.
Departementet kan i forskrift også gi utfyllende bestemmelser om dokumentasjonskravet
i fjerde ledd.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Krav til vandel
Bevillingshaver, styrer, stedfortreder og andre personer
med vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig
vandel når det gjelder tobakksskadeloven og bestemmelser i alkoholloven, tolloven,
særavgiftsloven, varemerkeloven og designloven som har sammenheng
med tobakksskadelovens formål.
Person som eier en vesentlig del av virksomheten eller
et selskap som driver virksomheten, som oppebærer en vesentlig del
av dens avkastning eller som i kraft av sin stilling som leder har
vesentlig innflytelse på den, vil alltid anses for å ha vesentlig
innflytelse på virksomheten.
I vurderingen av om en person har vesentlig innflytelse
på virksomheten, kan det også tas hensyn til personens nærståendes
innflytelse på virksomheten. Med nærstående menes
1) ektefelle eller person som vedkommende
bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
2) slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje,
samt søsken og
3) ektefelle til eller person som bor sammen med person
som nevnt i nummer 2 i ekteskapslignende forhold.
Det er kommunen som avgjør om kravet til vandel
er oppfylt og hvilke personer som skal vandelsvurderes. Departementet
kan gi forskrifter om innholdet i og dokumentasjon av vandelskravene.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Styrer og stedfortreder
For hver bevilling skal det utpekes en styrer
med stedfortreder som må godkjennes av bevillingsmyndigheten. Det
kan gjøres unntak fra kravet om stedfortreder når det vil virke
urimelig bl.a. av hensyn til salgsstedets størrelse.
Styrer og stedfortreder må være ansatt på salgsstedet
eller arbeide i virksomheten i kraft av eierstilling. Som styrer
kan bare utpekes den som har styringsrett over salget, herunder
ansvar for å føre tilsyn med utøvelsen av bevillingen. I styrers
fravær påhviler styrers plikter stedfortreder. Bevillingshaver må
straks søke om godkjenning av ny styrer dersom styrer slutter.
Styrer og stedfortreder må være over 20 år og
ha dokumentert kunnskap om tobakksskadeloven og bestemmelser gitt
i medhold av den.
På anmodning fra bevillingsmyndigheten har styrer
og stedfortreder plikt til å legitimere seg.
Departementet kan gi forskrifter om innholdet
i og dokumentasjon av kvalifikasjonskravene, herunder om betaling
for avleggelse av kunnskapsprøve. Departementet kan gi forskrifter
om det nærmere innholdet i styrers og stedfortreders plikt til å
sikre at bevillingen utøves i henhold til bestemmelser gitt i medhold
av denne lov.
§ 10 skal lyde:
§ 10Kontroll
med salgsbevillinger
Kommunen fører kontroll med utøvelsen av salgsbevillingen.
Bevillingsmyndigheten kan når som helst kreve tilgang
til salgsstedets lokaler og regnskaper, herunder kreve å få nødvendige
opplysninger om regnskap og drift fra bevillingshaver. Bevillingshaver plikter
uten erstatning eller vederlag å utlevere nødvendige vareprøver
til bevillingsmyndigheten.
Departementet kan gi forskrifter om kontroll og om
utøvelsen av kontrollen.
Departementet kan gi forskrifter om internkontroll
for å sikre at krav fastsatt i eller i medhold av denne lov overholdes.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Inndragning av salgsbevillinger
Kommunen kan i bevillingsperioden inndra en bevilling
for en kortere eller lengre periode dersom vilkårene i § 8 ikke
lenger er oppfylt, eller dersom bevillingshaver ikke oppfyller sine
forpliktelser etter denne loven eller bestemmelser gitt i medhold
av denne.
En bevilling kan inndras dersom den ikke er benyttet
i løpet av det siste året.
Departementet kan gi forskrifter om avgrensning og
utfylling av inndragningsadgangen etter denne paragrafen, herunder
om inndragningsperiodens lengde.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Overdragelse, død og konkurs
Bevillingen faller bort ved overdragelse av virksomheten.
Det samme gjelder ved overdragelse av alle eller en dominerende
andel av aksjene eller andelene i et selskap som eier slik virksomhet.
Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevilling i inntil
tre måneder, så fremt bevillingsmyndigheten er underrettet om dette
og det søkes om ny bevilling uten ugrunnet opphold, og senest innen
30 dager, etter overdragelsen. Dersom søknad om ny bevilling ikke
er endelig avgjort av kommunen innen tre måneder, kan kommunen gi
tillatelse til at det drives videre på den tidligere bevilling i
inntil ytterligere en måned.
Bevillingen faller bort ved bevillingshavers død. Dødsboet
kan likevel fortsette virksomheten i henhold til den tidligere bevillingen
i tre måneder etter dødsfallet dersom bevillingsmyndigheten underrettes om
det, eller innen samme frist overdra tobakksvarer til bevillingshavere
etter denne lov.
Bevillingen faller bort ved bevillingshavers konkurs.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Politiets stengningsadgang
Politiet kan stenge et sted som driver salg av
tobakksvarer uten å ha bevilling.
§ 14 skal lyde:
§ 14 Politiets underretningsplikt
Dersom politiet avdekker forhold som kan antas å
ha betydning for bevillingsspørsmålet, plikter de av eget tiltak
og uten hinder av taushetsplikt å informere bevillingsmyndigheten
om det.
§ 15 skal lyde:
§ 15 Søknads- og bevillingsgebyr
For søknad om bevilling skal det på forhånd betales
et søknadsgebyr.
For bevilling skal det betales et årlig bevillingsgebyr.
Gebyrene tilfaller kommunen.
Departementet gir forskrifter om gebyrsatser og innbetaling
av gebyrene.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Klage
Kommunens vedtak etter denne lov kan påklages til
fylkesmannen.
Foran § 17 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
3 lyde:
Kapittel 3. Salg av tobakksvarer
§ 17 skal lyde:
§ 17 Aldersgrenser
Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer, røykeutstyr,
tobakkssurrogater eller tobakksimitasjoner til personer
under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne
sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av
personer over 18 år. Det samme gjelder salg av tobakksimitasjoner,
tobakkssurrogater og røykeutstyr. Dette gjelder likevel
ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.
Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel
av tobakksvarer og sigarettpapir.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Forbud mot selvbetjening
av tobakksvarer
Selvbetjening av tobakksvarer på utsalgssteder for
forbrukere er forbudt.
Forbudet i første ledd gjelder ikke i spesialforretninger
for tobakksvarer og utsalgssteder for avgiftsfritt salg på flyplasser.
Nåværende § 8 blir ny § 19.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Forbud mot gratis utdeling
av tobakksvarer
Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer til forbruker
fra en fysisk eller juridisk person som driver næringsvirksomhet,
er forbudt. Tilsvarende gjelder for tobakksimitasjoner
og tobakkssurrogater.
Nåværende § 7 blir ny § 21.
Foran § 22 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
4 lyde:
Kapittel 4. Forbud mot reklame mv.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Forbud mot tobakksreklame
Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det
samme gjelder røykeutstyr, tobakksimitasjoner og tobakkssurrogater.
Tobakksvarer må ikke inngå i reklame for andre varer eller
tjenester.
Et merke som hovedsakelig er kjent som et merke for tobakksvare
kan ikke benyttes i reklame for andre varer eller tjenester, så
lenge det aktuelle merke benyttes i forbindelse med en tobakksvare.
Tobakksvarer kan ikke lanseres ved hjelp av varemerker
som er kjent som, eller i bruk som, merke for andre varer eller
tjenester.
Kongen kan gi forskrifter om unntak fra reglene i denne
paragraf.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Forbud mot tobakkssponsing
Alle former for tobakkssponsing er forbudt.
Med tobakkssponsing forstås i denne lov enhver form
for offentlig eller privat bidrag til et arrangement, en virksomhet
eller en person med den hensikt eller den direkte eller indirekte
virkning å fremme salget av tobakksprodukter.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Forbud mot synlig oppstilling
av tobakksvarer og røykeutstyr
Synlig oppstilling av tobakksvarer og røykeutstyr på utsalgssteder
er forbudt. Tilsvarende gjelder for tobakksimitasjoner,
tobakkssurrogater og for automatkort som gir kunden adgang
til å hente ut tobakksvarer eller røykeutstyr fra automat.
Forbudet i første ledd gjelder ikke for spesialforretninger
for tobakk.
Det kan på utsalgssteder gis nøytrale opplysninger om pris,
og om hvilke tobakksvarer som selges på stedet. Tilsvarende gjelder
for røykeutstyr.
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføring og utfylling
av disse bestemmelser og gjøre unntak fra dem.
Foran § 25 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
5 lyde:
Kapittel 5. Særskilte forbud mot tobakksbruk
§ 25 skal lyde:
§ 25 Røykeforbud i lokaler og
transportmidler
I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang
skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og
serveringslokaler. Utendørs inngangspartier til helseinstitusjoner
og offentlige virksomheter skal være røykfrie.
Røyking kan likevel tillates i følgende lokaler:
a) Beboelsesrom i institusjoner som
erstatter beboerens hjem. Institusjonen plikter å gi dem som ønsker
det, tilbud om røykfrie rom. Denne unntaksbestemmelse gjelder ikke
for institusjoner hvor det hovedsakelig bor personer under 18 år.
b) I særskilt angitte oppholdsrom på institusjoner som
erstatter beboernes hjem og på innretninger til bruk i petroleumsvirksomheten
til havs. Det må tilbys tilsvarende røykfrie oppholdsrom, og disse
må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor
røyking tillates. På samme vilkår kan arbeidsgiver tillate røyking
i særskilt angitte rom når virksomhetens art hindrer arbeidstakerne
i å forlate arbeidslokalene i løpet av arbeidstiden. Denne unntaksbestemmelse
gjelder ikke for institusjoner hvor det hovedsakelig bor personer
under 18 år.
c) I inntil halvparten av overnattingsrom på hoteller
og andre overnattingssteder. De røykfrie overnattingsrommene må
ikke være mindre eller av dårligere standard enn overnattingsrom
hvor røyking tillates.
Eieren, driveren eller den som disponerer eller
er ansvarlig for lokalene, området eller
transportmidlene, plikter å sørge for at reglene gitt i eller i
medhold av disse bestemmelsene blir overholdt. Det skal markeres
med tydelige skilt at røyking er forbudt på steder hvor det kan
være tvil om dette, samt ved inngangen til alle serveringssteder.
For å sikre etterlevelse av forbudet mot røyking
på serveringssteder og forbudene mot tobakksbruk i barnehager
og skoler, jf. §§ 26 og 27, skal slike steder føre
internkontroll og etablere et internkontrollsystem. Internkontrollen skal
kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.
Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som
driver eller er ansvarlig for lokalet, området eller
transportmidlet eller representant for denne, overtrer bestemmelse
gitt i eller i medhold av paragrafen her kan bortvises fra lokalet, området eller transportmidlet.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler
om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser, herunder
om hva som anses som et lokale i tobakksskadelovens forstand, spesielt
med hensyn til uteserveringer, om meldeplikt til tilsynsmyndighetene
og om kriterier for når unntaksbestemmelsene i annet ledd kan komme
til anvendelse, og kan gjøre unntak fra dem. Kongen kan i forskrift
også gi nærmere bestemmelser om krav til røykfrie buffersoner ved
inngangspartier til helseinstitusjoner, offentlige virksomheter
og serveringslokaler.
§ 26 skal lyde:
§ 26 Tobakksforbud i barnehager
Tobakksbruk er forbudt i barnehagers lokaler og uteområder.
Bestemmelsene i § 25 tredje og fjerde ledd gjelder
tilsvarende.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak
fra dem.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Tobakksforbud på skoler
og i skoletiden
Tobakksbruk er forbudt i grunnskoler og videregående
skolers lokaler og uteområder.
Elever ved grunnskoler og videregående skoler skal
være tobakksfrie i skoletiden.
Bestemmelsene i § 25 tredje og fjerde ledd gjelder
tilsvarende.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak
fra dem.
§ 28 skal lyde:
§ 28 Vern av barn mot passiv
røyking
Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som
er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.
§ 29 skal lyde:
§ 29 Tilsyn med tobakksforbudene
Kommunen skal føre tilsyn med at reglene
i og i medhold av §§ 25, 26 første ledd og 27 første og
annet ledd overholdes. Dreier det seg om arbeidslokaler,
føres tilsynet av Arbeidstilsynet.
Reglene vedrørende kommunens og Arbeidstilsynets
virksomhet som tilsynsorgan etter henholdsvis folkehelseloven kapittel
3 og arbeidsmiljøloven §§ 18-4 til 18-8 får tilsvarende
anvendelse ved tilsyn etter paragrafen her.
Petroleumstilsynet fører tilsyn med
at reglene i og i medhold av § 25 overholdes
innen det ansvarsområde Petroleumstilsynet har
i petroleumsvirksomheten i henhold til arbeidsmiljøloven.
Sjøfartsmyndighetene fører tilsyn med at reglene i og i medhold av §
25 overholdes på skip samt fartøyer og innretninger for
øvrig. I sin tilsynsmyndighet kan nevnte myndigheter bruke tilsvarende
virkemidler som de har etter gjeldende regler om helseforhold og
arbeidsmiljø på skip og innretninger innen petroleumsvirksomheten.
Forsvarsstaben fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av § 25 overholdes på Forsvarets fartøyer.
Sysselmannen fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av §§ 25, 26 og 27 overholdes på Svalbard. Sysselmannen
kan overlate til Longyearbyen lokalstyre å føre tilsyn for Longyearbyen.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfeller gi dispensasjon
fra regler gitt i eller i medhold av § 25 og sette
vilkår for eventuell dispensasjon. På arbeidsplasser med arbeidsmiljøutvalg
skal uttalelse fra utvalget legges ved søknaden. På arbeidsplasser
uten arbeidsmiljøutvalg skal uttalelse fra verneombud legges ved.
Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling
av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.
Foran § 30 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
6 lyde:
Kapittel 6. Merking og utforming av
tobakksvarer
Nåværende § 9 blir ny § 30.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Forbud mot produkter for
å skjule
helseadvarslene
Det er forbudt å føre inn i Norge, selge eller
utdele etuier, esker, omslag, innpakninger og ethvert annet produkt
som har til hensikt helt eller delvis å skjule eller tilsløre helseadvarslene
i § 30 første ledd.
Nåværende § 10 blir ny § 32.
§ 33 skal lyde:
§ 33 Forbud mot salg av mindre
pakninger
Til forbruker kan det kun selges forpakninger som
inneholder minst 20 sigaretter. Sigaretter kan ikke selges i detaljsalgspakninger
som inneholder mindre pakninger eller som kan deles opp i mindre pakninger.
Sigarer kan selges enkeltvis med advarselsmerking
på pakningen.
Departementet kan gi forskrifter om minste antall
og vekt tobakksvarer per forpakning som kan selges i detaljsalg.
§ 34 skal lyde:
§ 34 Forbrukertesting
Enhver form for testing av tobakksvarer og tobakksvarepakninger
ved hjelp av forbrukere er forbudt.
Foran § 35 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
7 lyde:
Kapittel 7. Helsedirektoratets tilsyn
§ 35 skal lyde:
§ 35 Helsedirektoratets tilsynsansvar
Helsedirektoratet fører tilsyn med at
bestemmelsene i §§ 19, 20, 21, 22, 23, 30, 31, 33 og 34 og
bestemmelser gitt i medhold av disse lovbestemmelsene, overholdes.
Direktoratet kan foreta slik granskning og besiktigelse som det
finner nødvendig for å utføre sine gjøremål etter loven.
Direktoratet kan kreve at den som tilvirker eller innfører
tobakksvarer gir opplysninger om tobakksvarens innhold. Departementet
kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om opplysningsplikten
etter første punktum.
Direktoratet kan kreve at den som tilvirker eller innfører
tobakksvarer skal legge frem en representativ prøve av produktet
eller iverksette undersøkelser som er nødvendig for å vurdere et
produkts egenskaper og virkninger. Kostnadene ved slike undersøkelser
bæres av vedkommende tilvirker eller importør. Direktoratet kan
bestemme at kostnadene helt eller delvis skal dekkes av det offentlige.
Direktoratet kan selv iverksette slike undersøkelser, og
kan pålegge tilvirker eller importør å bære kostnadene ved undersøkelsen.
Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Retting og tvangsmulkt
Finner direktoratet at noen av bestemmelsene nevnt i §
35 er overtrådt, kan det pålegge retting av forholdet.
Samtidig settes en frist for rettingen. Direktoratet kan kreve skriftlig
bekreftelse fra overtrederen på at det ulovlige forholdet skal opphøre.
Samtidig med at pålegg om retting gis, kan tvangsmulkt
fastsettes. Mulkten løper fra oversittelse av fristen for retting,
og kan fastsettes i form av engangsmulkt eller dagmulkt. Mulkten
tilfaller staten.
Dersom direktoratet ved avdekking av en overtredelse av §
22 eller bestemmelser gitt i medhold av denne, finner
særlig grunn til å tro at det vil bli begått nye brudd på reklamebestemmelsene
som ikke kan stanses etter første og annet ledd, kan det på forhånd fastsette
at mulkt vil løpe fra det tidspunkt ny overtredelse tar til. Slik
tvangsmulkt kan fastsettes for inntil ett år.
Når særlige grunner taler for det, kan direktoratet helt
eller delvis frafalle ilagt tvangsmulkt.
For Svalbard kan Sysselmannen fatte vedtak etter denne
paragrafen.
Departementet kan gi forskrifter om fastsettelse, beregning
og innkreving av tvangsmulkt.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Klage på vedtak om retting
og tvangsmulkt
Vedtak etter § 36 kan påklages til Markedsrådet. Ved
behandlingen i Markedsrådet gjelder de saksbehandlingsregler som
er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven så
langt de passer.
Foran § 38 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
8 lyde:
Kapittel 8. Opplysningsplikter
Nåværende § 15 blir ny § 38.
§ 39 skal lyde:
§ 39 Opplysninger til statistiske
formål mv.
Departementet kan gi forskrifter om plikt for
tilsyns- og bevillingsmyndighet, bevillingshaver, den som har tillatelse
til avgiftsfritt salg på flyplasser og den som driver engrossalg
til å avgi opplysninger til statistiske formål.
§ 40 skal lyde:
§ 40 Opplysningsplikt om importører
av
tobakksvarer mv.
Toll- og avgiftsetaten skal uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt på forespørsel fra Helsedirektoratet gi de opplysninger
som er nødvendige for at direktoratet skal kunne holde oversikt
over hvem som driver import av tobakksvarer, tobakksimitasjoner og
tobakkssurrogater, herunder opplysninger om kvantum og type produkter.
Foran § 41 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
9 lyde:
Kapittel 9. Avsluttende bestemmelser
Nåværende § 18 blir ny § 41.
§ 42 skal lyde:
§ 42 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer forbud eller
påbud gitt i eller i medhold av denne lov straffes med bøter. Medvirkning
straffes på samme måte. Forsøk straffes som fullbyrdet forseelse.
Denne bestemmelse får ikke anvendelse på § 28.
Departementet kan ved forskrift bestemme at straff for
uaktsom overtredelse ikke skal anvendes uten etter advarsel fra
politiet.
Nåværende § 20 blir ny § 43.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan bestemme at de enkelte bestemmelsene skal tre i kraft til ulik
tid.