Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene
Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg
og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rannveig Kvifte Andresen, fra Senterpartiet, Olov
Grøtting, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke,
vil vise til at regjeringen med denne proposisjonen legger frem
et forslag om en helt ny lov som forbyr diskriminering på grunn
av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Komiteen er tilfreds
med at homofile, lesbiske, bifile og transpersoner gjennom lovforslaget
får fullt diskrimineringsvern som gjelder alle samfunnsområder og
ikke som i dag gjelder kun arbeidsliv og bolig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imot enhver form for diskriminering basert på religion, kjønn, seksuell
legning eller lignende, og mener det er en selvfølge at alle mennesker
skal behandles likt som individer. Disse medlemmer mener
at det øvrige politiske miljø har feil fokus hva gjelder å fremme likestilling.
I forlengelsen av dette er det derfor naturlig å se på all form
for kvotering som diskriminering, siden dette er ordninger som baserer
seg på å fremheve ulike ikke-kompetansebaserte egenskaper ved mennesker.
Disse medlemmer viser for øvrig
til at Fremskrittspartiet har en lang tradisjon for å ivareta hensyn
til reell likestilling, likebehandling og antidiskriminering – både
«negativ» og «positiv» – og påpeker at dette er den mest rettferdige og
nøytrale tilnærming til likestillings- og diskrimineringspolitikk.
Komiteen viser til
diskriminerings- og tilgjengelighetsloven § 10 «Det er forbudt å
instruere noen om å diskriminere … i strid med denne loven» og § 13
der «Offentlige virksomheter skal arbeide aktivt og målrettet for
å fremme universell utforming innenfor virksomheten» … «og har plikt
til å sikre universell utforming av virksomhetens alminnelige funksjon
…», samt § 14 annet og tredje ledd. Komiteen peker
på at IKT-systemer i dag er en del av norske skolers alminnelige
virksomhet, både når det gjelder den enkelte elevs læring og til
deres foreldres mulighet til å følge opp sine barn. Komiteen peker på
behovet for en utvikling av læringsplattformene som brukes i skolen,
slik at de også blir tilgjengelige for blinde og sterkt svaksynte. Komiteen peker
på at spesielt blinde og sterkt svaksynte elever med dysleksi er
helt avhengige av disse plattformene for å kunne klare sin skolehverdag,
ta del i undervisningen og få utbytte av sin læring.
Komiteen peker på at de fysiske
forholdene ved utdanningsinstitusjonene allerede er omfattet av
loven, og mener det derfor er logisk at det samme kravet skal gjelde
for IKT-løsninger. Komiteen peker også på at den
enkelte skole i liten grad kan forhandle om spesielle løsninger med
den enkelte IKT-leverandør, men at leverandørene vil kunne tilpasse
produktene også for denne gruppen dersom det stilles nasjonale krav
til å utvikle slike løsninger.
Komiteen mener også at offentlige
virksomheter må velge IKT-systemer innenfor sine områder som er
universelt utformet. Komiteen viser til at dersom
dette ikke gjøres kan det medføre så store kostnader ved å tilrettelegge,
for blant annet blinde som blir ansatt, at det ikke er økonomisk
mulig å gjøre det på et senere tidspunkt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at IKT i utdanning
er relevant for elever i grunnskolen, videregående skole, studenter
i høyere utdanning, personer som tar videreutdanning senere i livet
og foreldre og andre foresatte til barn og unge under utdanning,
som har plikt til å holde seg orientert om informasjon på læringsplattformer.
Denne gruppen er så stor at den må forstås som «allmennheten», og
dermed omfattes av § 14. Disse medlemmer mener det
kan reises tvil om hvorvidt opplæringsloven i tilstrekkelig grad
sikrer universell utforming av IKT i skolen, og ber derfor regjeringen
vurdere dette.
Komiteen viser til
at regjeringen i Prop. 115 L (2012–2013), som er til behandling
i arbeids- og sosialkomiteen, har lagt frem forslag om en ny skipsarbeiderlov,
som vil avløse sjømannsloven. Etter komiteens mening
har det derfor liten hensikt å ta inn nye regler i sjømannsloven
nå. Komiteen vil derfor ta ut endringene i sjømannsloven
i departementets forslag til ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov
§ 35 nr. 1. § 35 nr. 2 til 7 i lovforslaget blir dermed nr. 1 til 6.
Komiteen vil vise
til at diskrimineringslovutvalgets mandat var å utrede og komme
med forslag til én samlet lov mot diskriminering. Bakgrunnen var
at gjeldende regler gir ulikt vern avhengig av hvilket diskrimineringsgrunnlag
og hvilke samfunnsområder det er tale om, og at regler som i praksis
fortolkes likt, i flere tilfeller likevel er ulikt formulert. Komiteen vil
peke på at formålet med utredningen var å sørge for et mer helhetlig
og styrket diskrimineringsvern i norsk lovgivning.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener at selv om forslaget ikke kommer opp med en samlet diskrimineringslov,
men beholder særlovene, er formålet oppnådd ved at det er blitt
en styrking av diskrimineringsvernet og at lovene er blitt harmonisert
og mer enhetlige. Flertallet er av den oppfatning
at det avgjørende ikke er at diskrimineringsvernet samles i én lov,
men at diskrimineringsvernet reelt styrkes.
Komiteen har merket
seg at regjeringen har tatt hensyn til at noen instanser gjennom
høringsrundene uttrykte bekymring for at en samlet diskrimineringslov
kunne svekke diskrimineringsvernet for kvinner ved at likestillingsloven
oppheves.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at likestillingsloven
gjelder både for kvinner og menn, men da loven ble vedtatt, erkjente
lovgiver at kvinner på mange områder i samfunnet utsettes for diskriminering
i større grad enn menn. Dette synliggjøres blant annet i lovens
formålsbestemmelse om at loven «tar særlig sikte på å bedre kvinnens
stilling».
Flertallet vil vise til at det
fortsatt er slik at kvinner i mange tilfeller utsettes for diskriminering
i større grad enn menn. Dette viser for eksempel Likestillings-
og diskrimineringsombudets statistikk over saker.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig i at en egen lov om kjønnslikestilling gir de beste rammene
for arbeidet for likestilling mellom kvinner og menn. På samme måte
mener dette flertallet at egne lover vil gi de beste
rammene for likestillingsarbeidet med hensyn til etnisitet og religion
og nedsatt funksjonsevne. I en felles diskrimineringslov vil ikke
de enkelte diskrimineringsgrunnlagene kunne fremheves på samme måte
som i særlover.
Komiteen viser til
den fremlagte Prop. 88 L (2012–2013) som omfatter likestillingsloven, diskrimineringsloven
om etnisitet, diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og den nye
diskrimineringsloven om seksuell orientering.
Komiteen finner det svært positivt
at alle mennesker i Norge nå har fått et styrket diskrimineringsvern
uavhengig av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Komiteen vil videre
påpeke det positive i at man i proposisjonen har gjennomført en
harmonisering av diskrimineringslovene.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
her vise til Høyres tidligere forslag om generell og overordnet
lovgivning hva angår diskriminering uavhengig av grunnlag, og den
påfølgende utredningen fra Diskrimineringslovutvalget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Diskrimineringslovutvalget
i NOU 2009:14 la frem forslag til én felles lov mot diskriminering
på grunn av kjønn, graviditet, permisjon ved fødsel og adopsjon,
etnisitet, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, religion,
livssyn, politisk syn, alder eller andre liknende vesentlige forhold
ved en person. Disse medlemmer merker seg at et flertall
av høringsinstansene til Diskrimineringslovutvalget støttet utvalgets
forslag om å samle gjeldende diskrimineringslover i én lov. Utvalget foreslo
altså én lov som i utgangspunktet omfatter alle diskrimineringsgrunnlag
og alle samfunnsområder. Disse medlemmer merker seg videre
at regjeringen i den fremlagte proposisjonen påpeker at én felles
lov ville gitt rettstekniske forbedringer, bedre vern mot sammensatt diskriminering,
og samtidig ville gitt en viktig signaleffekt.
Disse medlemmer ser den fremlagte
proposisjonen fra regjeringen som et viktig steg på veien frem mot
universell likestilling for alle. Disse medlemmer mener
en universell likestillings- og diskrimineringslov best vil fremme universell
likestilling, og samtidig vil gi det beste vernet mot diskriminering
uavhengig av diskrimineringsgrunnlag.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå eksisterende
likestillings- og diskrimineringslovgivning med tanke på å fremme
forslag om en generell og overordnet lov for universell likestilling
og mot diskriminering uavhengig av grunnlag, og komme tilbake til
Stortinget med sak om dette.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det imidlertid også er flere som i
høringen har uttrykt bekymring for at en samlet lov vil kunne svekke
diskrimineringsvernet for kvinner ved at likestillingsloven oppheves. Dette
medlem vil understreke at det fortsatt er behov for et sterkt
kjønnslikestillingsvern. Det er fortsatt slik at kvinner i mange
tilfeller utsettes for diskriminering i større grad enn menn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener en felles diskrimineringslov
vil styrke vernet for alle grupper, også kvinner. En reell styrking
av diskrimineringsvernet for alle grupper er hovedformålet i denne
sammenheng, og disse medlemmer mener en samling av
diskrimineringslovgivning samlet i én lov er viktig i så måte, det
ville gitt en viktig signaleffekt, best mulig harmonisering og rettstekniske
forbedringer.
Komiteen støtter regjeringenes
forslag om at bare fysiske personer skal være vernet etter de øvrige
diskrimineringslovene, selv om diskrimineringsloven gir vern for
juridiske personer. Verken likestillingsloven, diskrimineringsloven om
nedsatt funksjonsevne eller kapittel 13 i arbeidsmiljøloven gir
i dag et vern for juridiske personer. Selv om diskrimineringsloven
gir et vern for juridiske personer, mener komiteen at hovedformålet
med diskrimineringslovene er å gi mennesker et diskrimineringsvern. Komiteen vil
understreke at dette også gjenspeiles i formålsbestemmelsene til
diskrimineringslovene.
Komiteen vil understreke at juridiske
personer etter dagens regler allerede har et visst vern i de ulovfestede
saklighetsregler i offentlig sektor, reglene om offentlige anskaffelser
og avtalerettslige regler.
Komiteen har merket
seg at det foreslås at diskrimineringslovene i utgangspunktet skal
gjelde på alle samfunnsområder, men med unntak for personlige forhold.
Samtidig har komiteen merket seg at regjeringen opprettholder
likestillingslovens virkeområde som også innbefatter familieliv
og rent personlige forhold. Komiteen vil vise til
at denne bestemmelsen i likestillingsloven ikke håndheves av Likestillings-
og diskrimineringsombudet og -nemnda og heller ikke domstolene. Komiteen vil
peke på at ut fra ordlyden i loven kan domstolene håndheve loven
også her, men ut fra forarbeidene fremgår det at meningen var en
ren symbolbestemmelse som heller ikke skulle håndheves av domstolene jf.
Ot.prp. nr. 33 (1974–1975) kapittel 3.1.1 side 22 og Ot.prp. nr.
1 (1977–1978) kapittel 3.2.2 side 6. Dette er også slik gjeldende
likestillingslov har blitt forstått, jf. forarbeidene til diskrimineringsloven
(Ot.prp. nr. 33 (2004–2005) kapittel 9.2.8.1 side 75). Komiteen vil
også vise til at det heller ikke har vært noen slike saker for domstolene.
Komiteen er enig med regjeringen
i at lovenes virkeområde ikke bør gjelde personlige forhold. Komiteen vil
peke på at håndheving og bevisføring er vanskelig på familielivets/privatlivets område.
Ofte vil det være vanskelig å avdekke diskriminering innen familien
eller andre rent personlige livsforhold. Det vil også være svært vanskelig
å håndheve et diskrimineringsforbud i den private sfære. Komiteen er
enig med regjeringen i at det ikke er hensiktsmessig å vedta nye
forbud som ikke kan håndheves.
Komiteen flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil presisere at unntaket for familieliv og andre rent personlige
forhold må tolkes snevert. Med familieliv menes aktiviteter innenfor
en smalt avgrenset personkrets hvor alle er i et familieforhold.
Unntaket omfatter kun forhold mellom nære familiemedlemmer. Grensen
mot hva som er rent personlige forhold er vagere. Grensen må trekkes
i praksis etter en helhetsvurdering. Forhold som knytter seg til
personlige bekjentskaper, omgangskrets og privat samvær med andre
vil normalt måtte anses som rent personlige forhold. Forhold innenfor
hjemmet vil typisk være unntatt fra lovens virkeområde. I slike
tilfeller vil også ervervsmessige forhold, som utleie av rom i egen bolig,
være unntatt fra virkeområdet. Flertallet understreker
at utleie av bolig generelt, for eksempel dersom utleier eier to
selvstendige leiligheter og vil leie ut den han ikke selv bebor,
enten dette skjer som ledd i ervervsvirksomhet eller privat, vil
rammes av lovens generelle forbud mot diskriminering. Dessuten vil
instruks (til for eksempel en eiendomsmegler) eller annonsering
med diskriminerende innhold i forbindelse med utleie av rom i egen
bolig bringe forholdet ut av den private sfære, og således være
omfattet av diskrimineringsforbudet. Det snevre unntaket fra lovens
ansvarsområde må dessuten tolkes i samsvar med Norges folkerettslige
forpliktelser.
Komiteen støtter regjeringens
forslag om at dagens diskrimineringsgrunnlag kjønn, etnisitet (herunder
nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk), religion og
livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell orientering, alder, politisk
syn, medlemskap i arbeidstakerorganisasjon, deltidsansettelse og
midlertidig ansettelse bør videreføres.
Komiteen mener forslaget om å
lovfeste kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk som nye diskrimineringsgrunnlag
er et svært viktig initiativ for å sikre både et helhetlig diskrimineringsvern og
beskytte en gruppe som er svært sårbar.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er enig med regjeringen i at diskrimineringsgrunnlagene i diskrimineringslovgivningen
forblir uttømmende og ikke suppleres av en samlekategori.
Flertallet mener en samlekategori
i for stor grad vil overlate hva som er beskyttelsesverdig grunnlag
til håndhevingsorganene og domstolene og ville ha gitt en uforutsigbar
situasjon for både den som påstås å ha brutt regelen og den som
eventuelt skulle vernes. Samtidig ville man fått vanskelige avgrensninger
med hensyn til hva som er «lignende vesentlige forhold». Flertallet vil
også understreke at uforutsigbarheten og svekket fokus på de grunnlagene
der det er særlig behov for vern, kan svekke diskrimineringslovgivningens
effektivitet som virkemiddel for å fremme likestilling. Flertallet er
av den formening at det er en politisk oppgave for lovgiver og ikke
for domstolene å bestemme hvem som skal ha et diskrimineringsvern.
Det er et bedre alternativ å ta de grunnlagene som man ønsker å gi
et vern inn i loven og på denne måten gi dem et tydelig og fullstendig
vern, samt å fortolke de opplistede grunnlagene vidt som i dag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Diskrimineringslovutvalgets
flertall foreslo at lovens liste over diskrimineringsgrunnlag ikke
skal være uttømmende, men at den skal suppleres med samlekategorien
«liknende vesentlige forhold ved en person». Disse medlemmer viser
til at Likestillings- og diskrimineringsombudets (LDO) begrunnelse
for å støtte utvalgets forslag om en samlekategori først og fremst
er at internasjonale menneskerettighetskonvensjoner har ikke-uttømmende
lister over diskrimineringsgrunnlag. LDO anfører videre at en sekkekategori
vil sikre et fleksibelt regelverk som tar høyde for samfunnsutviklingen. Disse
medlemmer viser videre til at Menneskerettsalliansen påpeker
at å ta med «liknende vesentlige forhold ved en person» betyr at
alle mennesker beskyttes mot all reell diskriminering når og hvis
dette skulle inntreffe. Disse medlemmer viser også
til at LLH mener det er et problem at man i norsk rett først må anerkjennes
som eget diskrimineringsgrunnlag før man kan få noe vern mot diskriminering. Disse
medlemmer mener en samlekategori bør innføres fordi det
vil gi vern for personer som er spesielt utsatte, fordi det er vanskelig
å identifisere og dokumentere i dag hvilke personer som er spesielt
utsatt, og fordi det vil gi et mer fleksibelt regelverk som også
er i tråd med menneskerettighetskonvensjoner som har en slik samlekategori.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (diskrimineringsloven
om seksuell orientering) gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk er forbudt. Det samme gjelder
diskriminering på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved
en person. Forbudet gjelder diskriminering på grunn av faktisk,
antatt, tidligere eller fremtidig seksuell orientering, kjønnsidentitet
eller kjønnsuttrykk. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn av
seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk til en
person som den som diskrimineres har tilknytning til.»
«I lov om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av kjønn er forbudt. Det samme gjelder diskriminering på grunn av andre
liknende vesentlige forhold ved en person. Diskriminering
på grunn av graviditet og permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes
som diskriminering på grunn av kjønn. Forbudet gjelder diskriminering
på grunn av en persons faktiske, antatte, tidligere eller fremtidige
graviditet eller permisjon. Forbudet gjelder også diskriminering på
grunn av kjønn til en person som den som diskrimineres har tilknytning
til.»
«I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av etnisitet, religion og livssyn (diskrimineringsloven om etnisitet)
gjøres følgende endringer:
§ 6 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av etnisitet, religion eller
livssyn er forbudt. Det samme gjelder diskriminering
på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved en person. Diskriminering
på grunn av nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge og språk
regnes også som diskriminering på grunn av etnisitet. Forbudet gjelder
diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig
etnisitet, religion eller livssyn. Forbudet gjelder også diskriminering
på grunn av etnisitet, religion eller livssyn til en person som den
som diskrimineres har tilknytning til.»
«I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av nedsatt funksjonsevne (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 5 første ledd skal lyde:
Diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne
er forbudt. Det samme gjelder diskriminering
på grunn av andre liknende vesentlige forhold ved en person. Forbudet
gjelder diskriminering på grunn av faktisk, antatt, tidligere eller fremtidig
nedsatt funksjonsevne. Forbudet gjelder også diskriminering på grunn
av nedsatt funksjonsevne hos en person som den som diskrimineres
har tilknytning til.»
Komiteen vil vise
til at regjeringen foreslår at det tas inn en presisering i lovens
diskrimineringsforbud som sier at diskriminering på grunnlag av
graviditet eller permisjon ved fødsel eller adopsjon regnes som
kjønnsdiskriminering. Komiteen har merket seg at
de lovtekniske endringene dette medfører i nåværende likestillingslov § 3
(ny likestillingslov § 5) viderefører gjeldende rett med hensyn
til diskrimineringsvernet når det gjelder graviditet, fødsels- og
foreldrepermisjon. Lovteksten bringes mer i samsvar med dagens praksis,
som innebærer at både mor og far under hele foreldrepermisjonen
har et særlig sterkt vern, og i mange tilfeller et absolutt vern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Norsk Kvinnesaksforening
(NKF) mener regjeringens forslag faktisk svekker kvinners vern mot
diskriminering i stedet for å styrke vernet. NKF etterlyser en grundig
vurdering av forholdet mellom FNs konvensjon mot kvinnediskriminering
og den nasjonale lovgivningen, og påpeker at lovforslaget ikke er sendt
på høring til berørte instanser.
Disse medlemmer viser til at
NKF påpeker blant annet at regjeringen fjerner det absolutte vern
mot forskjellsbehandling i forbindelse med graviditet, fødsel og
foreldrepermisjon. Også Likestillings- og diskrimineringsombudet
er svært bekymret for at diskrimineringsvernet for gravide og foreldre
som tar ut foreldrepermisjon i praksis vil bli svekket dersom lovforslaget
blir vedtatt. Disse medlemmer legger til grunn at diskrimineringsvernet
for gravide og foreldre som tar ut foreldrepermisjon ikke skal svekkes, og
ber regjeringen sikre at dette ikke skjer.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en evaluering av lovendringens virkninger og konsekvenser for
diskrimineringsvernet for gravide og foreldre som tar ut foreldrepermisjon,
innen to år etter lovens ikrafttredelse.»
Komiteen vil vise
til at formålsbestemmelsene i de fire diskrimineringslovene skal
inneholde følgende hovedelementer:
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, er enig
i forslaget om at formålsbestemmelsene i likestillingsloven og diskriminerings-
og tilgjengelighetsloven fortsatt skal angi henholdsvis at loven
særlig tar sikte på å bedre kvinners stilling og bidra til nedbygging
av samfunnsskapte funksjonshemmede barrierer og hindre at nye skapes. Dette
korresponderer med FNs kvinnediskrimineringskonvensjon og konvensjonen
om rettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne, som i dette
aspektet skiller seg fra de andre FN-konvensjonene om diskriminering. Flertallet er
enig i at det er behov for å presisere dette i lovteksten og ikke
bare i forarbeidene. Å løfte frem noen særlige hensyn knyttet til
bestemte grunnlag i lovteksten er i tillegg lovteknisk enklere når
disse grunnlagene reguleres i egne lover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen foreslår
at gjeldende særbestemmelser om tros- og livssynssamfunnenes adgang
til saklig forskjellsbehandling fjernes, og at adgangen til saklig
forskjellsbehandling skal følge av den generelle bestemmelsen om
lovlig forskjellsbehandling. Den generelle bestemmelsen vil ifølge
proposisjonen altså erstatte særreglene i likestillingsloven og diskrimineringsloven,
og forslaget innebærer ingen endring av gjeldende rett:
«Departementet understreker at forslaget om en likelydende,
generell bestemmelse om lovlig forskjellsbehandling ikke innebærer
innsnevring av tros- og livssynssamfunnenes adgang til lovlig forskjellsbehandling
og er således ingen endring i gjeldende rett.»
Disse medlemmer viser til at
regjeringens forslag er i tråd med Diskrimineringslovutvalgets forslag,
og at også utvalget viser til at dette ikke vil innebære noen endringer
i den materielle unntaksadgangen.
Disse medlemmer viser til at
trosfriheten er en grunnleggende menneskerettighet forankret i internasjonale
konvensjoner. Trosfriheten bør derfor være eksplisitt nevnt i lovteksten.
Det er unaturlig å utforme lovteksten slik at man må gå til lovens
forarbeider for å finne grunnlag for trosfriheten i loven. Disse
medlemmer viser til at en rekke høringsinstanser uttrykker
bekymring for at lovforslaget vil innebære en innsnevring i trossamfunnenes
og religiøse institusjoners mulighet for å ta hensyn til søkeres
livssyn og livsførsel ved ansettelse. Disse medlemmer er
tilfreds med at regjeringen ser betydningen av at trossamfunn fortsatt
har adgang til lovlig forskjellsbehandling og foreslår å videreføre
gjeldende rett. Disse medlemmer mener imidlertid
gjeldende særbestemmelser om tros- og livssynssamfunnenes adgang
til saklig forskjellsbehandling bør videreføres og ikke tas bort. Disse
medlemmer ønsker å verne om religionsfriheten og trossamfunnenes
autonomi og mener unntaksparagrafen har en viktig signaleffekt i
denne sammenhengen.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov om likestilling mellom kjønnene (likestillingsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 6 andre ledd skal lyde:
Forskjellsbehandling i
trossamfunn på grunn av kjønn som er nødvendig for å oppnå et saklig formål,
og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller dem
som forskjellsbehandles, er tillatt. Ved ansettelser i trossamfunn
må kravet til et bestemt kjønn i tillegg ha avgjørende betydning
for utøvelsen av arbeid eller yrke.»
«I lov om forbud mot diskriminering på grunn
av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk (diskrimineringsloven
om seksuell orientering) gjøres følgende endringer:
§ 6 andre ledd skal lyde:
Forskjellsbehandling i
trossamfunn på grunn av samlivsform som er nødvendig for å oppnå
et saklig formål, og som ikke er uforholdsmessig inngripende overfor
den eller dem som forskjellsbehandles, er tillatt. Ved ansettelser
i trossamfunn må kravet til samlivsform i tillegg ha avgjørende
betydning for utøvelsen av arbeid eller yrke.»
Komiteen vil vise
til at sammensatt diskriminering er allerede forbudt etter gjeldende
diskrimineringslovgivning. Det er derfor ikke et spørsmål om dette
skal være forbudt, men om det skal reguleres i egen lovbestemmelse. Komiteen er
enig i at det ikke er behov for å lovfeste egne bestemmelser om
sammensatt diskriminering. Komiteen vil peke på at
praksis viser at diskriminering på mer enn ett grunnlag både blir
påberopt og håndheves. Av 244 saker som ombudet behandlet i perioden
2008–2009 var det registrert 53 saker (eller 22 pst.) med spørsmål
om diskriminering på flere grunnlag (jf. NOU 2011:18 kapittel 3.4.2
side 45). Ombudet er også pålagt i forskrift å ha en flerdimensjonal
tilnærming. Mulighetene for å håndtere sammensatt diskriminering
var også et argument for opprettelsen av et felles håndhevingsapparat for
saker om diskriminering, jf. Ot.prp. nr. 34 (2004–2005). Komiteen er
dessuten av den oppfatning at det fortsatt bør være slik at det
må kunne bevises at det foreligger diskriminering på minst ett grunnlag.
Det bør ikke utformes en lovbestemmelse som skaper uklarhet om dette.
Komiteen støtter forslaget
om å endre organiseringen av Likestillings- og diskrimineringsnemnda
slik at leder og nestleder møter i hver sin avdeling og at antallet
medlemmer av nemda økes. Dette forslaget vil kunne effektivisere nemndas
saksbehandlingskapasitet, og legge til rette for flere møter. Komiteen er
kjent med at saksbehandlingstiden over år har økt, og var ved utgangen
av 2011 nesten åtte måneder. Lang saksbehandlingstid svekker rettsvernet
til den som mener seg diskriminert.
Komiteen har merket seg at departementet mener
håndhevingen av diskrimineringsvernet vil kunne bli mer effektivt
dersom Likestillings- og diskrimineringsnemnda får myndighet til
å fastsette oppreisning ved brudd på diskrimineringsforbudene, men
at departementet på grunn av forhold knyttet til nemndas saksbehandlingsform
likevel ikke foreslår dette. Komiteen har videre
merket seg at det er få diskrimineringssaker som kommer opp for
domstolene. Komiteen ber regjeringen om å utrede
hvordan nemnda fungerer som håndhevingsorgan og lavterskeltilbud,
og hvilke endringer i nemndas saksbehandlingsform, sammensetning
og ressurser som eventuelt bør gjøres for å ivareta hensynet til
rettssikkerheten dersom nemnda skal få utvidet sin myndighet til
å fastsette oppreisning i diskrimineringssaker.
Komiteen ber også regjeringen
om å utrede alternative muligheter for å etablere et lavterskeltilbud
for oppreisning i diskrimineringslovene.
Komiteen har merket seg at det
er svært få saker om seksuell trakassering som kommer for domstolene
og at departementet mener det kan være behov for å styrke etterlevelsen
av forbudet mot seksuell trakassering. Komiteen har
videre merket seg at departementet på grunn av forhold knyttet til
rettssikkerhet og ombudets og nemndas saksbehandlingsform, ikke
foreslår at ombud og nemnd skal få myndighet til å håndheve saker
om seksuell trakassering. Komiteen ber regjeringen
om å utrede etablering av en veiledningstjeneste for personer som
utsettes for seksuell trakassering, hvor man kan få informasjon
om rettigheter, om muligheter for hjelp og om hvordan man går fram
dersom man ønsker å bringe saken til domstolen.
Komiteen vil vise
til NOU 2011:18 hvor det foreslås endringer i forvaltningsstrukturen
på likestillingsfeltet. Komiteen mener det er nødvendig
å få avklart eventuelle endringer i virkemiddelapparatet før det
kan vurderes ytterligere endringer i aktivitets- og redegjørelsesplikten. Komiteen er
kjent med at regjeringen planlegger å fremme en stortingsmelding
om likestilling i 2013 hvor dette blir videre fulgt opp.
Komiteen ser det som et stort
fremskritt både at diskrimineringsvernet utvides til også å gjelde seksuell
orientering og at aktivitets- og redegjørelsesplikten også vil gjelde
på dette diskrimineringsgrunnlaget. Dette vil bety at offentlige myndigheter
får en plikt til å arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling
uavhengig av seksuell orientering, kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk.
Tilsvarende får arbeidslivets organisasjoner og arbeidsgivere en
plikt til å følge opp dette arbeidet.
Komiteen er svært
tilfreds med at det endelig kommer på plass et diskrimineringsvern
på grunnlag av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.
Frem til nå har homofile, lesbiske og bifile kun hatt et begrenset
vern knyttet til arbeid og bolig. Lovforslaget innebærer et vern
mot diskriminering på alle samfunnsområder. Komiteen vil
bemerke at seksuell orientering inkluderer både seksuell legning
og seksuell praksis. Dette innebærer at loven forbyr diskriminering
også på grunnlag av seksuell praksis.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
har merket seg at begrepet seksuell orientering ikke omfatter seksuelle
preferanser eller aktiviteter som for eksempel fetisjisme eller sadomasochisme.
Loven gir ikke noen beskyttelse basert på aktiviteter, men på grunnlag
av seksuell orientering. Flertallet vil likevel understreke
at forskjellsbehandling på grunnlag av fetisjisme, sadomasochisme
og liknende forhold som er omfattet av privatlivet ikke kan anses som
saklig grunn i arbeidsmiljøloven, husleieloven og andre spesiallover,
selv om det ikke er omfattet av det spesielle vernet i loven her.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at diskrimineringsgrunnlagene i diskrimineringsloven om
seksuell orientering er seksuell orientering, kjønnsidentitet og
kjønnsuttrykk. Begrepet seksuell orientering omfatter homofile, lesbiske,
bifile og heterofile. Begrepet peker på hvilket kjønn en persons
kjærlighet og/eller seksualitet er rettet mot, om det er personer
av motsatt kjønn og/eller av samme kjønn. Diskrimineringsgrunnlaget
seksuell orientering omfatter ikke seksuelle preferanser, atferd
eller aktiviteter som for eksempel sadomasochisme eller fetisjisme. Dette
flertallet mener at det er nødvendig å avgrense hva som
beskyttes av loven og å forbeholde diskrimineringsvernet personer
og situasjoner der vi vet at det er et særlig behov for et diskrimineringsvern. Dette flertallet bemerker
at denne avgrensningen er i tråd med internasjonal praksis knyttet
til diskrimineringsgrunnlaget seksuell orientering. Dette
flertallet viser imidlertid til at annet lovverk kan beskytte
mot diskriminering, for eksempel arbeidsmiljølovens vern mot usaklig oppsigelse
og forbud mot trakassering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at en rekke høringsinstanser
påpeker at begrepet seksuell orientering kan være egnet til å misforstås.
Flere av høringsinstansene uttrykker at de ikke ønsker å bidra til
at enkeltmenneskers seksuelle legning skal danne grunnlag for forskjellsbehandling
eller diskriminering, det er noe de ønsker å arbeide aktivt imot.
Det er retten til å stille krav til livsstil og samlivsform som
er det sentrale for trossamfunnene. Begrepet seksuell orientering
inkluderer også livsstil og samlivsform. Flere uttrykker tvil om
hvorvidt trossamfunnene vil ha rett til å praktisere ansettelser
og forvalte verv i tråd med egen lære og etiske normer, også når
heterofile agerer i strid med disse eller dersom homofile tar etiske
valg i strid med dem. Disse medlemmer vil også i denne
sammenheng understreke retten til autonomi i indre anliggender for
trossamfunnene. Det må være tillatt å forskjellsbehandle på grunn av
samlivsform i trossamfunn der det er nødvendig for å oppnå et saklig
formål.
Komiteen ser det som
svært viktig at kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk også sikres et
tilsvarende vern. Selv om kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk er blitt
innfortolket i forbudet mot diskriminering på grunn av kjønn eller
på grunn av seksuell orientering, mener komiteen at
et uttrykkelig lovfestet vern vil gjøre lovteksten klarere og mer
informativ enn dagens lovgivning. Komiteen vil spesielt
fremheve at transpersoner og andre personer med kjønnsuttrykk- eller
kjønnsidentitetstematikk har behov for diskrimineringsvern fordi
de er særlig utsatt for diskriminering. Disse er særlig sårbare
og utsatt for vold, trakassering og forskjellsbehandling som reduserer
deres livskvalitet og mulighet til deltakelse i samfunnet. Komiteen mener
det er nødvendig å etablere et tydelig vern for transpersoner og
andre personer med kjønnsuttrykk- eller kjønnsidentitetstematikk.
Komiteen har merket seg de sterke
reaksjoner Harry Benjamin ressurssenter har på bruken av begrepet
transpersoner. Deres pasientgruppe har gjennomgått kjønnsbekreftende
behandling og de ønsker ikke å gå inn under samlebetegnelsen transpersoner.
Bakgrunnen for dette er at mange i deres gruppe ikke definerer seg
som transpersoner. Komiteen har stor respekt for
disse synspunktene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at samtidig
vil man understreke at noe av intensjonen med å inkludere kjønnsidentitet
og kjønnsuttrykk i loven er nettopp å bidra til å endre samfunnets
holdninger og motvirke negative og fordomsfulle holdninger.
Komiteen viser til
skriftlige innspill til komiteen som viser at kjønnskorreksjonspasienter reagerer
på at proposisjonen bruker samlebetegnelsen transpersoner i stedet
for personer med kjønnsuttrykk- eller kjønnsidentitetstematikk,
når også kjønnskorreksjonspasienter er omtalt. Komiteen registrerer
at departementet i proposisjonen viser til at det ikke er noen fast definisjon
eller enighet om hvem som skal regnes som transpersoner eller hvordan
de skal beskrives. Transpersoner er seg imellom så ulike at det
kan gi et feil bilde å omtale transpersoner som én gruppe. Komiteen er
kjent med at kjønnskorreksjonspasienter og kjønnsopererte kvinner
og menn opplever at begrepet transperson fratar dem deres identitet
som mann eller kvinne. Komiteen går derfor inn for
å bruke nøytrale paraplybegreper som personer med kjønnsuttrykk-
eller personer med kjønnsidentitetstematikk. Det er opp til enkeltindividet
å definere seg selv.
Komiteen vil påpeke at kjønnskorreksjonspasienter
på OUS-Rikshospitalet skifter navn senest når behandlingen starter,
og ikke først ved avsluttet behandling, slik det fremgår av proposisjonen.