Finansdepartementet foreslår at regnskapspliktige
som anses som «store» etter nye terskelverdier i antatt forventede
EØS-regler som svarer til direktiv 2013/34/EU, samt utstedere av
noterte verdipapirer, som driver virksomhet innen utvinningsindustrien
og/eller skogsdrift i ikke-beplantet skog, skal utarbeide og offentliggjøre
en årlig rapport om sin virksomhet, herunder betalinger til myndigheter,
på land- og prosjektnivå. Departementet mener det bør kunne fastsettes
utvidede innholdskrav i rapporteringsplikten sammenlignet med de
antatt forventede EØS-reglene, slik som investeringer, salgsinntekt,
produksjonsvolum, kjøp av varer og tjenester, samt antall ansatte
i det enkelte land, men at det nærmere innholdskravet bør kunne
fastsettes i forskrift. Det foreslås videre regler om unntak fra
rapporteringsplikten. Departementet foreslår ikke at rapporten skal
underlegges ekstern verifikasjon, men at styret og daglig leder
skal bekrefte at rapporten er utarbeidet i samsvar med kravene i
lov og tilhørende forskrift, samt at det skal opplyses i årsberetningen
hvor rapporten kan finnes. Etter forslaget trer reglene i kraft
1. januar 2014.
Det vises til forslag til regnskapsloven ny
§ 3-3d og forslag til endringer i regnskapsloven §§ 3-5 og
8-2. Det vises videre til forslag til verdipapirhandelloven ny § 5-5a
og forslag til endringer i verdipapirhandelloven §§ 5-12 og 5-13.
Se nærmere omtale i proposisjonen om bakgrunn
(20.2), gjeldende rett (20.3), internasjonal utvikling (20.4), formål
(20.5), virkeområde (20.6), nærmere om krav til innholdet i rapporteringen
(20.7), unntak fra og begrensninger i rapporteringsplikten (20.8),
rapporteringsform (20.9), verifikasjon av rapporteringen (20.10), format
og offentlighet (20.11), økonomiske og administrative konsekvenser
(20.12) og merknader til de enkelte bestemmelser (20.13).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til budsjettforliket mellom disse partiene og til at regjeringen bes
om å sikre at det i regelverket om land-for-land rapportering innarbeides
mål om å synliggjøre uønsket skattetilpasning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til omtalen
av forslaget om land-for-land rapportering i Prop. 1 LS (2013–2014),
og vil understreke betydningen av mer åpenhet om selskapers pengestrømmer
over landegrenser. Forslaget om land-for-land rapportering er et
viktig tiltak for å ivareta disse hensynene.
Disse medlemmer viser til at
skatteunndragelse og synliggjøring av uønsket skattetilpasning ikke
er tatt inn som formål med forslaget til land-for-land rapportering.
Videre legger forslaget opp til at selskapene kun skal rapportere
på sin virksomhet der utvinningen av naturressursene finner sted.
Ved å forbedre forslaget på disse punktene vil loven bli ytterligere
forsterket. Det bør derfor utredes om formålet med loven bør utvides
til også å omfatte skatteunndragelse og synliggjøring av uønsket skattetilpasning.
Videre bør det utredes om loven bør endres slik at de berørte selskapene
også må rapportere på sin virksomhet i land hvor de har støttefunksjoner,
herunder skatteparadis.
Disse medlemmer vil understreke
behovet for en forsterket innsats mot skatteunndragelse og den omfattende
bruken av skatteparadiser for å unnslippe beskatning. Når regelverket
skal evalueres vil det være naturlig å vurdere å involvere alle
norske selskaper med virksomhet i utlandet, samt krav om at rapporteringen
skal inngå i selskapenes årsregnskap og dermed underlegges revisjon.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede utvidelse
av loven om land-for-land rapportering slik at de berørte selskapene
også må rapportere på sin virksomhet i land hvor de har støttefunksjoner, herunder
skatteparadis, og legge fram et forslag om dette senest i forbindelse
med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2014.»
«Stortinget ber regjeringen utrede om formålet med
loven om land-for-land rapportering skal utvides til også å omfatte
skatteunndragelse, og legge fram forslag for Stortinget senest i
forbindelse med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for 2014.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til budsjettavtalen mellom regjeringspartiene,
Kristelig Folkeparti og Venstre. Dette medlem er
tilfreds med at avtalen innebærer at de fire partiene ber regjeringen
sikre at det i regelverket om land-for-land rapportering innarbeides
mål om å synliggjøre uønsket skattetilpasning. For fattige land
er multinasjonale selskapers uønskede skattetilpasning et stort
problem som svekker landenes inntektsgrunnlag og muligheten for
å bygge gode helse- og utdanningstjenester.