Til Stortinget
Ifølge Vegdirektoratets utredninger vil det koste 500
mrd. kroner å få på plass effektive,
sikre og miljøvennlige riksveier i Norge dersom man legger
til grunn at riksveinettet skal imøtekomme kravene til "god
standard" i henhold til veinormalene. Stamveinettet alene er dokumentert å ha
behov for 240 mrd. kroner for å oppnå betegnelsen
"god standard" i veinormalene.
Med dagens budsjettrammer og bevilgningssystem i Norge vil dette
ta mellom 50 og 100 år.
Systemet for veibygging i Norge fungerer dårlig, dokumentert
ved de store forskjeller som eksisterer i kvalitet på infrastrukturen
de nordiske landene imellom. Nasjonale transportplaner (NTP) har
utviklet seg til å bli et omfattende og tidkrevende plansystem der
de samme prosjektene vedtas om og om igjen. Det blir mye plan og
lite resultat. NTP er også sterkt underdimensjonert; en
plan som gir for lite, for sent. Gjennomføring av planene
er avhengig av årlige bevilgninger over statsbudsjettet
der utgifter og investeringer likebehandles.
Norge trenger en omfattende systemendring innenfor veipolitikken.
En kraftig opptrapping av nasjonal veiutbygging kan skje gjennom
et nytt nasjonalt veiselskap - Statvei SF. Innenfor en slik ramme
kan eierskap, entreprisemodeller og finansiering varieres og justeres. Statvei
SF skal ha som hovedmål å legge forholdene til
rette for utbygging og vedlikehold av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
nasjonalt veinett. Forslagsstillerne viser til at en løsning
med egne statlige aksjeselskaper finansiert med statslån
ble valgt da hovedflyplassen på Gardermoen og Gardermobanen ble
bygget. Vårt naboland Sverige bruker modellen med finansiering
av veibygging gjennom egne statslån uavhengig av årlige
statsbudsjett. Et statlig veiselskap vil gjøre det mulig
med forsert og kontinuerlig modernisering av riksveinettet i Norge,
uavhengig av årlige statsbudsjetter og av øvrig
planopplegg.
Statvei SF bør i første omgang konsentrere
seg om to nasjonale prosjekter;
Disse nasjonale prosjektene må derfor tas ut av NTP.
Det bør brukes statlige reguleringsplaner for å sikre
helhetlig og samlet utbygging av lange korridorer. Slike store prosjekter
vil trekke til seg de store internasjonale anleggsfirmaene - da
vil både prisnivå og gjennomføringstid
bli bedre enn i dag.
Den øvrige del av NTP kan videreføres, men
slik at et flerårig investeringsprogram vedtas og knyttes til
planen. NTP kan på den måten få avklart
og forutsigbar finansiering. Samtidig må det årlige
statsbudsjettet innrettes i to hoveddeler; et årlig utgiftsbudsjett
og et flerårig investeringsbudsjett.
Finansieringsordningene for de statlige infrastrukturinvesteringene
bør også endres.
Årlige investeringsbudsjetter bør omfatte dekning
av renter og avdrag som det statlige veiselskapet Statvei SF skal
betale for å betjene sine statlige lån til veibygging.
Forslagsstillerne viser her til tidligere forslag om å opprette
et infrastrukturfond med øremerket avkastning for å få varig,
sikker og forutsigbar finansiering av realinvesteringer i form av
infrastrukturprosjekter.
Dersom det i første omgang velges en oppstartsløsning
uten at utgifter og investeringer skilles i årlige og flerårige
budsjetter, kan en modell med statlig veiselskap likevel brukes;
og da slik at årlige statsbudsjett omfatter nødvendige
overføringer til selskapet for å dekke løpende
forpliktelser til renter og avdrag.
Et statlig veiselskap bør få sine lån
fra den norske stat til lav rente. Tilbakebetalingstiden bør
være lang; gjerne 30-40 år. Nye, effektive, sikre
og miljøvennlige veier som blir godt vedlikeholdt, varer
lenge. Det bør derfor gjenspeiles i den finansielle tilbakebetalingstiden.
Samtidig vil forslagsstillerne understreke at den samfunnsmessige
effekten av en forbedring av riksveinettet gjennom de neste 20 årene
vil være stor. Forslagsstillerne mener kriteriene for å regne
samfunnsøkonomisk nytte av store statlige infrastrukturinvesteringer
bør revideres. Forslagsstillerne mener nytten er undervurdert
og at nytte regnet for alle de tre delene: effektivt veinett, trafikksikkert
veinett og miljøvennlig veinett samlet sett vil gi betydelig
samfunnsøkonomisk gevinst fra forsert veiutbygging som
beskrevet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen opprette et statlig veiselskap, Statvei
SF, som skal ha som hovedmål å legge forholdene
til rette for utbygging og vedlikehold av et effektivt, sikkert
og miljøvennlig nasjonalt veinett basert på statlig
finansiering. Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at selskapet
får langsiktige statlige lån med lav rente til
sine prosjekter, og at selskapets utgifter til renter og avdrag
dekkes gjennom de årlige statsbudsjett. Stortinget ber
Regjeringen om at selskapet først tar fatt på utbygging
av et effektivt, sikkert og miljøvennlig veinett mellom
de største byene og effektive transportløsninger
rundt de samme byene.
Oslo, 14. november 2007