Til Stortinget
Nærbutikken er en viktig møteplass som ofte har en mer omfattende
funksjon enn bare det å skaffe lokalbefolkningen og andre tilgang
på dagligvarer. Strategien til mange bygdebutikker er å skaffe seg flere
ben å stå på, og mange tilbyr et bredt utvalg av tilleggstjenester.
Nærbutikken er dagens skysstasjon, med apotek og kommunalt servicekontor,
bakeri, apotekutsalg og tipping. Det er også vanlig at butikken
utfører posttjenester og selger fiskekort, jaktkort, andre lokale
produkter og bensin. Butikker i små samfunn har på lik linje med
andre butikker vært preget av store endringer og en kraftig omorganisering.
De butikkene som tilbyr tilleggstjenester fra statlige monopolaktører
kan få et konkurransefortrinn overfor andre nærbutikker, og dette
er en utilsiktet konkurransevridning. Hvis for eksempel Norsk Tipping
ikke hadde vært en monopolaktør, kunne butikkene som fikk avslag
hos Norsk Tipping ha gått til en spillkonkurrent. Det er nemlig
ikke slik at alle butikker som ønsker å tilby spilleprodukter fra
Norsk Tipping får lov til dette, og NT har en rekke kriterier i forbindelse
med utvelgelse av nye kommisjonærer, bl.a. beliggenhet, åpningstider,
eventuelt åpningstider på søndager, spillmiljø, strategisk verdi,
antall salgspunkter i butikken, salgsareal, netto vareomsetning,
tilleggsytelser som post i butikk, vilje og kompetanse til å prioritere
spill, forventet netto spillomsetning og bransje. Innenfor disse
hovedkriteriene har Norsk Tipping en rekke spesifiserte krav som
er vektet etter hvor viktige de er. Ved ansettelse av nye kommisjonærer
i utkantstrøk, har NT et samarbeid med MERKUR-programmet (MERKUR
– merkantilt kompetanseprogram for utkantbutikkene i regionene)
hvor MERKUR foreslår aktuelle kandidater som vurderes av Norsk Tipping
innenfor prioriterte rammer.
Vinmonopolets nettbutikk tilbyr fraktfri forsendelse og utlevering
av varer til kunder i kommuner uten vinmonopolutsalg, og dette gjøres
på bakgrunn av en rammeavtale mellom Vinmonopolet og Posten fra
1994. Dette innebærer at nærbutikkene med "Post i Butikk" i slike
kommuner får en ytterligere konkurransefordel gjennom at de i tillegg
til posttjenester også fungerer som vin- og spritutsalg. Forslagsstillerne
ønsker primært fri omsetning av alkoholholdige varer, og mener at
den norske alkoholpolitikken i større grad bør harmoniseres med
politikken i resten av Europa. Så lenge vi fortsatt har et vinmonopol,
må imidlertid dette monopolet ikke skape en uheldig konkurransevridning
mellom norske nærbutikker. Forslagsstillerne ser for seg at man
kan unngå konkurransevridning ved å la norske nærbutikker tilby vinmonopoltjenester
etter samme modell som "Post i Butikk". Slike minipol vil dessuten
kunne redusere problemet med smugling og hjemmebrenning. I forbindelse
med ordningen må naturligvis Vinmonopolet få informere kundene om
sine produkter, blant annet gjennom publikumsprøving. Lokale produsenter av
alkoholholdige drikker bør også få delta i ordningen, jf. forslag
fra Fremskrittspartiet og Venstre i Innst. S. nr. 184 (2006–2007).
Inntil en avvikling av spillmonopolet og Vinmonopolet har funnet
sted, bør statlige monopolaktører være bevisst på konkurransevridningen
de legger opp til. Forslagsstillerne mener derfor at alle nærbutikker med
omsetning over et visst nivå bør få lov til å tilby tjenester fra
statsmonopolene Norsk Tipping og Vinmonopolet, uavhengig av hvor
mange andre butikker i nærheten som tilbyr disse tjenestene. Selv
om de fleste tenker på nærbutikker som små butikker i rurale strøk,
mener forslagsstillerne at forslaget også bør omfatte enhver annen
butikk som omsetter dagligvarer, inkludert bensinstasjoner og store
kiosker.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen åpne for at nærbutikker som ønsker
det, skal få mulighet til å tilby Norsk Tippings spilltjenester.
II
Stortinget ber Regjeringen utrede en ordning med "minipol" i
matbutikker, basert på suksessmodellen Post i Butikk.
5. november 2008