Til Stortinget
Norge er en av verdens største eksportører av gass, og er sentral
i Europas gassforsyning. Gjennom store og små gassprosjekt har Norge
utviklet betydelig infrastruktur for transport av gass, og det er
generelt bred enighet i Stortinget om å videreutvikle Norge som
gassnasjon.
Nasjonal bruk av gass har vært lav. Omtrent 1 pst. av Norges
gassproduksjon brukes nasjonalt. Til tross for gjentatte politiske
målsettinger om å øke bruken av gass, virker det ikke som om målsettingen
nås.
Innen kraftproduksjon har bruk av gass vært svært kontroversielt.
Flere regjeringer har vært handlingslammet i spørsmålet, hovedsakelig
med bakgrunn i CO2-utslippene som genereres. Eksempelvis reiser
den norske kongefamilien til Tyskland for å åpne gasskraftverk eid
av Statkraft, mens den norske regjering knapt vil vedkjenne seg
gasskraftverket som er i operasjon på Kårstø i Rogaland.
Gasskraftdebatten har vært forsøkt avsluttet ved å hevde at Norge
ikke har behov for mer kraft og/eller at gasskraft ikke er lønnsomt.
Forslagsstillerne respekterer at enkelte politikere mener dette,
men viser til at gasskraftverket på Kårstø har vært i kontinuerlig drift
siden februar i 2009, og produsert over 3 TWh i denne perioden.
Dette er et kjærkomment bidrag til kraftbalansen i et år som har
vært kaldt og tørt. Eksempelet illustrerer at markedet kan ha en
annen oppfatning av hva som er nødvendig og lønnsomt enn myndighetene.
Fremfor å gjøre seg til overdommere over hva man skal investere
i innen kraftsektoren, bør myndighetene sikre at rammebetingelsene
er gode, stabile og realistiske. Da blir det opp til den enkelte
investor/bedrift å vurdere hvilken lønnsomhet man tror på og hvordan
markedsutsiktene er.
For gasskraftverk er dagens rammebetingelser urimelig strenge.
Fra Miljøverndepartementet stilles det i dag krav om CO2-rensing
ved oppstart for nye gasskraftverk. Dette kravet stilles til tross
for at den samme regjeringen innrømmer at CO2-renseteknologien ikke
er kommersielt tilgjengelig. Nettopp det er bakgrunnen for at et
samlet storting har støttet arbeidet med et testsenter på Mongstad
i Nord-Hordaland for utvikling av CO2-renseteknologi. Tilsvarende
arbeid skjer også i mange andre land. Det er foreløpig ikke bygget
ett eneste fullskala CO2-renseanlegg for gass-/kullkraftverk.
Regjeringens CO2-rensekrav vil i praksis innebære at ingen nye
gasskraftverk vil bli bygget i Norge. Dette står i sterk kontrast
til land som kjøper norsk gass. Våre naboland ser på gass som en
løsning på CO2-utfordringene, mens man i Norge har et rent nasjonalt
syn på saken, og foretrekker at gassen brennes utenlands fremfor
i Norge, fordi Norge da slipper å få CO2-utslippene på nasjonens
CO2-regnskap. Våre naboland er underlagt de samme CO2-avtaler som
Norge, men har valgt å ikke stille krav om CO2-rensing ved oppstart.
Derimot stiller flere land krav om at nye gass-/kullkraftverk skal
være klar for CO2-fangst når teknologien er utviklet.
Problemstillingen har aktualisert seg som følge av kraftsituasjonen
i Midt-Norge. Regionen er i desperat behov for mer kraft. Mens utbygging
av mer vannkraft og vindkraft kan sikre kraftbehovet i Norge på et
tilstrekkelig nivå, vil det trolig ikke være tilstrekkelig for å
sikre en robust balanse i denne regionen. En styrking av kraftnettet
vil bidra til å avlaste situasjonen, men samtidig er det flere store
planer om elektrifisering av oljeinstallasjoner på sokkelen i Midt-Norge.
Det vil forverre kraftsituasjonen.
Flere industribedrifter opplever kraftsituasjonen som svært vanskelig,
og frykter for sitt næringsgrunnlag som følge av usikker forsyning
og sterkt variable og høye strømpriser. Følgelig har en aktør –
Industrikraft Møre – lansert ønske om å bygge et gasskraftverk i
Fræna kommune. Prosjektet må sies å være meget godt plassert, med
nær tilknytning til både Ormen Lange-anlegget på Aukra og Statnetts sentralnett.
Prosjektet har fått konsesjon fra Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE), som signaliserer at man anser at prosjektet er nødvendig
og nyttig. Utslippstillatelsen fra Miljøverndepartementet forutsetter
derimot CO2-rensing ved oppstart, noe som gjør prosjektet både teknologisk
og økonomisk umulig.
Forslagsstillerne finner det urovekkende at regjeringen velger
å beholde urealistisk strenge konsesjonsordninger for et kraftprosjekt
som ville vært svært kjærkomment i en region med desperat behov for
mer kraftproduksjon. Dette vitner om at en symbolsk miljøpolitikk
får blokkere for en fornuftig industri og energipolitikk.
Det er flere momenter som taler for et gasskraftverk i regionen,
også i et miljøperspektiv. Ved å bruke «kortreist» gass brukes minimalt
med energi for å transportere gassen til endelig destinasjon. Dette
gjør at gassen er mer energieffektiv om den er brent i Norge fremfor
i England. CO2-utslippene fra et moderne gasskraftverk i Fræna i
Møre og Romsdal ville vært lavere pr. produsert TWh enn om den samme
gassen brennes på eldre gasskraftverk i England. Gasskraftproduksjon
gjør det mulig i våte/varme år å spare på vannet, slik at man kan
utfylle det europeiske kraftmarkedets svingninger på en bedre måte.
Det gir muligheter for nasjonen til å tjene penger og stenge ned kullkraftverk
på kontinentet ved å dekke mer av Europas kraftbehov med miljøvennlig
norsk vannkraft og naturgass.
Forslagsstillerne mener derfor at Norge bør innføre CO2-krav
i kraftproduksjon som er på linje med EUs krav. I praksis vil det
bety at gasskraftverk skal tillates bygget uten CO2-rensing ved
oppstart, men med et sannsynlig pålegg om å gjøre anlegget «forberedt»
på å koble på CO2-fangst når teknologien er kommersielt tilgjengelig.
Forslagsstillerne vil understreke at man parallelt bør stimulere
utviklingen av slik CO2-fangst, samt se på muligheter for å finne kommersiell
bruk av CO2. Det er likevel viktig å understreke at Norge bør sikre
at dagens energibehov blir ivaretatt fremfor å kun fokusere på krav
om teknologier man ønsker skal bli tilgjengelig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen stille de samme krav i Norge som i
EU til CO2-rensing ved gasskraftverk.
18. mars 2010