Til Stortinget
Den private eiendomsretten har dype røtter i norsk kultur og
i det norske folks bevissthet. Det samme er de allmenningsberettigedes
rettigheter i statsallmenninger.
Sammen med odelsretten regnes allmenningsretten som ett av våre
eldste kjente rettsinstitutt. For det enkelte menneske er det en
viktig verdi å føle trygghet for sine rettigheter. Men gjennom eiendomsretten forvaltes
også eiendommene til samfunnets beste, fordi eiendomsretten gir
eier en personlig interesse i å forvalte eiendommen i et langsiktig
perspektiv, slik at viktige samfunnsverdier på den måten holdes
i hevd i generasjoner.
På 1600-tallet solgte Kongen ut allmenninger til privatpersoner
og til bygder med bruksretter, og det oppsto bygdeallmenninger.
Allmenninger som ikke ble solgt, ble kalt kongeallmenninger, men
kalles i dag statsallmenninger. Statsallmenninger er områder som
staten normalt har grunnbokshjemmelen til, men som bygdefolk har
sterke bruksretter i.
Fjellova fra 6. juni 1975 nr 31 omtaler bruksrettighetene slik:
«Rett til allmenningsbruk ligg til bygd eller grend som frå
gamal tid har hatt slik rett. Retten skal kunne nyttast på ein måte
som til kvar tid er i samsvar med rasjonell bruk, og som er naturleg
etter tida og tilhøva.»
På de stedene rundt om i landet der statsallmenninger ligger,
har bygdefolkets rettigheter vært sterkt knyttet til dette begrepet
«tida og tilhøva», og ut over å være et juridisk begrep er det også
et til dels sterkt følelsesladet begrep. Opp gjennom årene har det
tidvis vært stor diskusjon knyttet til hva slags bruksutøvelse som
er i tråd med «tida og tilhøva».
På 2000-tallet har to arbeidsgrupper vært nedsatt for å se på
spørsmålet. Den første ble nedsatt av Statskog i 2002, og den fremla
en rapport om revisjon av seterforskriften som resulterte i enkelte
endringer i seterforskriften samt et rundskriv som la opp til endringer
i praksis. Dette er senere omtalt som «Revisjonen 2007», blant annet
om utvising av seter der det ligger til rette for en kombinasjon
av jordbruksmessig og småskala turistmessig utnytting av setrene
i statsallmenningene. I 2006 ble en ny arbeidsgruppe nedsatt, og
et flertall i arbeidsgruppen konkluderte med at:
«Med formuleringen «til kvar tid» i fjelloven § 2 er det sagt
på en tydelig måte at allmenningsbruken ikke er bundet til de tradisjonelle
bruksmåtane som det kan føres bevis for. Har man først allmenningsrett,
omfatter den rett til slik benyttelse av allmenningen som eiendommens
jordbruksmessige behov og aktuelle driftsmåte gjør nødvendig.»
Arbeidsgruppens arbeid resulterte i at Landbruks- og matdepartementet
foretok ytterligere justeringer i seterforskriften med rundskriv,
den såkalte «Revisjonen 2009». Det ble denne gangen gjort endringer knyttet
til utvising av areal til kultivering som beite, utvising av areal
til gjødselkum og oppføring av gjeterbu.
I rundskriv M-4/2009 fra Landbruks- og matdepartementet er følgende
fremhevet:
«Fleirtalet i arbeidsgruppa departementet sette ned, og fleire
av dei som har gitt uttale i høyringa, meiner at utnytting av vasskraft
og utvising av tilleggsjord må kunne reknast som bruksrettar. Dei meiner
dette ligg i omgrepet «tida og tilhøva», og at fjellova ikkje er
til hinder for ei slik forståing. Departementet meiner fjellova
er klar når det gjeld vasskraft, og ser ikkje grunn til å vurdere
dette vidare. I merknadene i rundskrivet til § 25 har departementet likevel
gitt nærmare retningsliner når det gjeld søknader om småskala utnytting
av vasskraft i samband med drift av seter og drifta av eigedom med
allmenningsrett. Når det gjeld tilleggsjord har departementet innhenta
ei uttale frå ein tingsrettsforskar ved Juridisk fakultet, Universitetet
i Oslo, som konkluderer med at det no ikkje vil vere forsvarleg
å fastsetje at utvising av tilleggsjord er ein bruksrett utan først
å konsultere Stortinget. Det er mellom anna vist til at heimelen
i fjellova ikkje er klar nok, og at det ikkje er i tråd med den
praksis vi har hatt i mange år og som Stortinget har fått opplyst
om ved fleire høve. Departementet vil komme tilbake til dette seinare.»
Forslagsstillerne er av den oppfatning at den løsning regjeringen
Stoltenberg II har lagt opp til her, ikke i tilstrekkelig grad imøtekommer
fjellovas intensjoner om at bruk skal tillates i tråd med «tida
og tilhøva», og viser til at et flertall i arbeidsgruppen mente
at også utnyttelse av vannfall i statsallmenning til produksjon
av elektrisk kraft til husbehov for bruksrettshaverne i enkelte
tilfeller må kunne anses som utøvelse av bruksrett. Blant annet
på denne bakgrunn mener forslagsstillerne at de allmenningsberettigedes
rettsstilling bør drøftes på et bredt grunnlag i Stortinget, og
mener rundskrivet må forstås slik at også regjeringen er enig i
dette.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme en sak for Stortinget om de
bruksberettigedes rettigheter i statsallmenningene, med sikte på
å styrke privates rettigheter og å fjerne den rettslige uklarheten
på området.
20. oktober 2010