Til Stortinget
Dagens pasientrettighetslov § 2-1 lyder som følger:
«§ 2-1. Rett til nødvendig helsehjelp
Pasienten har rett til øyeblikkelig hjelp. Pasienten har rett
til nødvendig helsehjelp fra kommunehelsetjenesten.
Pasienten har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten.
Retten gjelder bare dersom pasienten kan ha forventet nytte av helsehjelpen,
og kostnadene står i rimelig forhold til tiltakets effekt. Spesialisthelsetjenesten
skal fastsette en frist for når faglig forsvarlighet krever at en
pasient som har en slik rettighet, senest skal få nødvendig helsehjelp.
Helsetjenesten skal gi den som søker eller trenger helsehjelp,
de helse- og behandlingsmessige opplysninger vedkommende trenger
for å ivareta sin rett.
Dersom det regionale helseforetaket ikke har sørget for at en
pasient som har en rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten,
får den nødvendige helsehjelpen innen det tidspunktet som er fastsatt i
medhold av annet ledd, har pasienten rett til å motta nødvendig
helsehjelp uten opphold, om nødvendig fra privat tjenesteyter eller
tjenesteyter utenfor riket.
Dersom det regionale helseforetaket ikke kan yte helsehjelp til
en pasient som har rett til nødvendig helsehjelp, fordi det ikke
finnes et adekvat tilbud i riket, har pasienten rett til nødvendig
helsehjelp fra tjenesteyter utenfor riket innen den frist som er
fastsatt etter annet ledd.
Kongen kan gi forskrifter om hva som skal anses som helsehjelp
som pasienten kan ha rett til.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om fastsettelse
av og informasjon om tidsfristen for å yte helsehjelp som nevnt
i annet ledd, herunder en frist for når barn og unge under 23 år
med psykiske lidelser eller rusmiddelavhengighet senest skal motta
nødvendig helsehjelp. Departementet kan i forskrift også gi nærmere
bestemmelser om organiseringen av og oppgjøret for tjenester pasienten
har rett til å motta fra privat tjenesteyter eller tjenesteyter utenfor
riket etter fjerde ledd.»
Når pasienter gis en individuell frist for behandling, vil de
vanligvis få et brev fra helseforetaket der det gis en antydning
om når pasienten kan forvente å få et behandlingstilbud. Det er
ulik praksis med hensyn til å gi informasjon til pasienten i tilfeller
der fristen ikke kan holdes. Hvis behandlingsfristen brytes, overtar
Helseøkonomiforvaltningen, HELFO, ansvaret for å gi pasienten nødvendig
helsehjelp, og dette skal pasienten få informasjon om. Pasienten
må selv ta kontakt med HELFO for å få behandling ved en helseinstitusjon
som HELFO har inngått en avtale med. HELFO beskriver prosedyren
slik på sine nettsider:
«Hva skjer når fristbrudd meldes?
Alle som opplever fristbrudd kan ringe til HELFOs pasientformidling.
Dersom du ikke har fått den nødvendige helsehjelpen innen fristen,
har du krav på alternativt behandlingstilbud. Dette kan HELFO pasientformidling
hjelpe deg med.
Ved henvendelse fra pasient tar HELFOs pasientformidling umiddelbart
kontakt med sykehuset som har brutt fristen. Sykehuset får et døgns
frist til å finne ny behandlingsdato for pasienten innen 14 dager. I
mange tilfeller finner sykehusene en ledig behandlingstime. Når
de ikke gjør det går HELFOs pasientformidling ut til de sykehusene
og behandlingsinstitusjonene som vi har rammeavtaler med og bestiller behandling
til pasienten. Regningen sendes til sykehuset som har brutt fristen.»
Forslagsstillerne mener at det er etablert en for høy barriere
for innfrielse av denne pasientrettigheten. En slik barriere fungerer
også som diskriminerende overfor enkelte pasienter som ikke har
mulighet til å gjøre en betydelig egeninnsats for å gjøre sine rettigheter
gjeldende. Dette fører til at denne rettigheten først og fremst
kommer ressurssterke pasienter til gode, mens de som ikke har slike
ressurser, ikke får innfridd denne rettigheten.
Dagens system virker også tungvint og ressurskrevende. Først
sender helseforetaket et brev om hvilken behandlingsfrist som gjelder,
for så å sende et nytt brev om den faktiske innkallingen. Forslagsstillerne
mener at det vil styrke rettssikkerheten og redusere byråkratiet
dersom pasienten får informasjon om behandlingstid og -sted, samtidig
som fristen blir fastsatt. Dette vil føre til bedre rutiner for
innkalling og bidra til at pasienten faktisk får behandling innen
fristen. Da vil også pasienten på et tidligere tidspunkt kunne benytte
seg av andre tilbud med ledig kapasitet, dersom man mener at den
forespeilede ventetiden er for lang.
Forslagsstillerne mener at dagens krav om at pasienten selv skal
ta kontakt med HELFO ved brudd på behandlingsfristen ikke er i samsvar
med lovens intensjon, som er å sikre at pasienten får behandling i
rett tid. Forslagsstillerne mener at det må være helseforetakets
ansvar å ta kontakt med HELFO når de vet at de ikke er i stand til
å innfri retten til behandling innenfor den medisinsk fastsatte
tidsfristen. Dette innebærer at helseforetaket ikke skal vente til
fristen er brutt før de tar kontakt med HELFO, men gjøre dette umiddelbart
når det vet at behandlingsfristen ikke kan overholdes. Når HELFO
har fått denne informasjonen, overtar de ansvaret for å gi pasienten
et behandlingstilbud. HELFO skal umiddelbart ta kontakt med pasienten
for å informere om dette. Den som har ansvaret for å gi behandling,
må ta hensyn til pasientens situasjon slik at informasjonen blir
formidlet på en forståelig måte og slik at pasientens rettigheter ivaretas.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide forskrift til pasientrettighetsloven
§ 2-1 som sikrer:
a) at pasienten samtidig med fastsettelse
av en individuell frist for behandling også gis informasjon om behandlingstid
og -sted.
b) at det helseforetaket som har ansvar for å gi helsehjelpen,
også får plikt til å informere HELFO umiddelbart dersom den individuelle
behandlingsfristen ikke kan overholdes, og at HELFO da får ansvar
for å gi pasienten et behandlingstilbud. Pasienten skal informeres
om dette på en forståelig måte, og slik at det styrker muligheten for
at pasientens rettigheter blir ivaretatt
16. juni 2011