Til Stortinget
Knapt noen land som det er naturlig å sammenligne Norge med,
har valgt å beholde formuesskatten. Mens andre land har trappet
ned formuesskatten, har regjeringen Stoltenberg II de siste seks
årene doblet formuesskatten på arbeidende kapital fra 3,2 mrd. kroner
til 6,0 mrd. kroner. Det finnes svært lite forskning på hvilken
effekt denne særnorske skatten har.
Forslag om å fjerne formuesskatt på arbeidende kapital er nedstemt
flere ganger, samtidig som bl.a. statsråd og senterpartileder Liv
Signe Navarsete senest på NRK Dagsrevyen 13. desember 2011 hevder at
det er flertall for å fjerne formuesskatt på arbeidende kapital
i Stortinget. Behovet for en forskningsbasert og uavhengig gjennomgang
av formuesskattens virkninger er stort.
Blant land som det er naturlig å sammenligne seg med, er det
bare Frankrike og Sveits som har formuesskatt. Frankrike har et
bunnfradrag på 800 000 euro. De sveitsiske kantonene har ulike formuesskatteregler,
men de har gjennomgående lavere formuesskattesatser enn Norge.
Spania avviklet formuesskatten i 2008. Med sviktende statsfinanser
etter finanskrisen har regjeringen vurdert å gjeninnføre formuesskatt,
men offentliggjorde 26. august 2011 at planene om gjeninnføring av
formuesskatten var skrinlagt.
Bak andre lands beslutninger om enten å avvikle eller ikke å
innføre formuesskatten ligger det vurderinger av ulemper ved denne
skatten opp mot sårt tiltrengte inntekter til statskassen og fordelingshensyn. Denne
type vurderinger vil være høyst relevante også for Norge, bortsett
fra at den norske stat er i en helt annen finansiell situasjon enn
de fleste andre land. Norges utfordring er snarere den helt motsatte.
Norske husholdningers netto finansielle formue er av de svakeste
i Europa, noe som illustreres av OECD i følgende figur:
[Figur:..\figurer\fig1dok8-201112-047.eps]
Kilde: Compendium of OECD Well-Being Indicators, utgitt av OECD
i 2011.
Videre viser statistikken fra Oslo Børs at det er en langsiktig
trend mot sterkere konsentrasjon av statlig eller utenlandsk eierskap
blant selskapene på Oslo Børs. Det er det private, norske eierskap
som reduserer sin andel. Hovedandelen av norske, private arbeidsplasser
er eid av et mangfoldig, privat, lokalt eierskap. Formuesskatten
svekker dette eierskapet kraftig. For mange av disse arbeidsplassene
finnes ikke et alternativt eierskap, og formuesskatten slår dermed
sterkest ut der alternativene ikke eksisterer, dvs. mot små og mellomstore
bedrifter over hele landet. Disse utgjør ryggraden i sysselsettingen
og verdiskapingen.
Tabell: Aksjonærstruktur ved årsslutt. Prosent av markedsverdi
Sektor | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Stat & kommune | 15,6 | 23,1 | 38,2 | 43,1 | 41,3 | 37,0 | 34,4 | 31,6 | 30,3 | 39,5 | 37,5 | 34,3 |
Statsforetak | 1,3 | 1,5 | 0,8 | 0,7 | 0,8 | 0,6 | 0,5 | 0,2 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 1,0 |
Banker, kred.- & fin.
foretak | 2,3 | 1,9 | 1,8 | 1,4 | 1,6 | 1,9 | 1,0 | 1,2 | 1,1 | 1,3 | 1,9 | 1,2 |
Private pensjonskasser/Livsforsikring | 9,1 | 6,7 | 4,9 | 2,9 | 3,2 | 2,8 | 2,4 | 1,9 | 1,8 | 1,3 | 1,7 | 2,0 |
Skadeforsikring | 0,9 | 0,4 | 0,4 | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,4 | 0,3 | 0,2 | 0,3 | 0,4 | 0,5 |
Aksjefond | 8,4 | 7,1 | 5,2 | 4,2 | 4,6 | 4,2 | 3,9 | 3,8 | 3,6 | 3,8 | 5,3 | 5,9 |
Private foretak | 22,0 | 17,4 | 13,5 | 14,1 | 14,5 | 14,8 | 15,6 | 17,5 | 18,3 | 16,9 | 14,7 | 16,1 |
Privatpersoner | 7,8 | 7,7 | 5,9 | 5,4 | 5,5 | 5,3 | 4,7 | 3,7 | 3,6 | 3,8 | 4,1 | 4,0 |
Utlendinger | 31,5 | 34,1 | 28,0 | 27,0 | 27,8 | 32,8 | 37,1 | 39,7 | 40,8 | 32,8 | 34,0 | 34,9 |
Ukjent | 1,2 | 0,2 | 1,3 | 0,5 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totalt | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Kilde: Oslo Børs.
I Meld. St. 11 (2010–2011) Evaluering av skattereformen 2006
slår regjeringen fast, uten forskningsmessig belegg, at formuesskatten
er ønskelig å beholde. Regjeringen begrunner dette utelukkende med fordelingshensyn
og reflekterer i liten grad over de skadelige effektene av formuesskatten.
Formuesskatten har en rekke skadelige effekter, som en – forskningsmessig
sett – i for liten grad kjenner konsekvensene og omfanget av:
Den stimulerer til gjeldsoppbygging
og straffer sparing.
Den diskriminerer norsk, privat eierskap til fordel for
utenlandsk eller statlig eierskap og gjør dermed arbeidsplassene
mindre trygge, ved at bedriftene blir tappet for kapital også i
enkeltår med underskudd.
Den svekker norsk eierskap gjennom forskjellsbehandling
av norske og utenlandske aksjonærer.
Den svekker næringslivet, ved at de deler av næringslivet
som er avhengig av tilgang på privat norsk kapital får begrenset
kapitaltilgang (evalueringsmeldingen s. 20).
Den svekker gründerskap, fordi formuesskatten må betales
basert på fremtidig inntjening, uavhengig av vedvarende underskudd.
Den tapper distriktene for kapital.
Den vrir investeringene fra produktiv verdiskaping til skattefavoriserte
plasseringsformer.
Tabell: Anslått proveny fra formuesskatten
samlet sett og formuesskatten på næringstilknyttet kapital isolert
sett i 2012 med hhv. regjeringens forslag for 2012 og fremførte
regler i tråd med Bondevik II-regjeringens forslag for 2006. Mrd.
kroner
| Formuesskatt i alt | Formuesskatt på
næringstilknyttet kapital |
Regjeringens forslag for 2012 | 13,7 | 6,0 |
Bondevik II-regjeringens forslag til 2006-regler | 9,6 | 3,2 |
Kilde: Finansdepartementet
Flere av regjeringens statsråder og støttespillere har gått ut
med tydelig kritikk av formuesskatten, men uten at det foreløpig
har materialisert seg i handling.
Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen uttalte noen måneder før
hun ble statsråd, 17. juni 2009, på nho.no:
«Dersom landets politiske ledelse får et mer bedriftsnært innsyn
i hvordan [formues]skatten faktisk tapper små- og mellomstore bedrifter
for kapital som er nødvendig i utviklingen av bedriftene, så har
vi kommet et godt stykke på vei. Dette er faktisk en bedriftsskatt
og ikke en personskatt. I dag er det fortsatt mange politikere som
har det feilaktig inntrykk at formuesskatten er bare «nok en utgift
som de rike har råd til å betale».»
Næringsminister Trond Giske sier til Dagens Næringsliv 6. januar
2011:
«Jeg tror det er åpenbart for alle at en eller annen gang i
fremtiden må det bli en jevnere beskatning av ulike formuesobjekter.»
LOs leder Roar Flåthen sier til Dagens Næringsliv 4. oktober
2011:
«Vi har kommet til at det vil være fornuftig at regjeringen
og Finansdepartementet legger til rette for en gjennomgåelse av
hvilke negative konsekvenser formuesskatt har for norsk eierskap,
norsk industri og norske arbeidsplasser.»
Senterpartiets leder Liv Signe Navarsete sier til NRK Dagsrevyen
13. desember 2011:
«Det er en allianse som er ganske bred, der NHO er enige med
Senterpartiet i at vi må ta bort formuesskatten på arbeidende kapital,
der LO har bedt om en utredning om det samme og der vi vet at det
på Stortinget er et flertall som ønsker det.»
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak i løpet av 2012
på grunnlag av en uavhengig og forskningsbasert gjennomgang av
de positive effektene av å fjerne formuesskatt og dens virkning
på norsk, privat eierskap, industri- og næringsutvikling og arbeidsplasser.
12. januar 2012