Politireformen ble behandlet i Stortinget våren
2001 på bakgrunn av St.meld. nr. 22 (2000-2001) Politireform
2000 - Et tryggere samfunn. Ved siden av strukturelle endringer,
inneholder politireformen - som er den mest omfattende kvalitetsreformen
i etaten noen gang - en rekke organisatoriske, personalpolitiske
og teknologisk relaterte forbedringstiltak.
Gjennomføringen av politireformen er
delt i to hovedfaser: Fase 1, som ble iverksatt 1. januar
2002, dreide seg om strukturelle, organisatoriske, ledelsesmessige
og tekniske endringer. Hovedtiltaket i denne fasen var reduksjon
i antall politidistrikter fra 54 til 27 for å sikre større
og mer ressurseffektive enheter. Politireformens fase 2 ble iverksatt
1. januar 2005. Denne fasen omfatter en gjennomgang og
samordning av driftsenhetsstruktur og tjenesteordninger, mer aktiv patruljetjeneste,
bedre utnyttelse av fagkompetansen, effektivisering av administrasjonen
og bedre ressursutnyttelse. Gjennomføringen av politireformens
fase 2 er samordnet med endringene i den sivile rettspleie på grunnplanet
(Ot.prp. nr. 43 (2003-2004)). Disse endringene vil i være
ferdigstilt innen 1. januar 2006.
Politireformen er fortsatt i gjennomføringsfasen. Den
evalueres i flere trinn. Første trinn var en statusvurdering
før reformen ble iverksatt. Andre trinn var en evaluering
av reformens fase 1, hvor hensikten var å sikre at samtlige
planlagte tiltak var gjennomført. Tredje trinn er en evaluering
foretatt høsten 2004, som omtales i meldingen. Det er fastsatt
en ny evaluering i 2007.
Evalueringsrapporten beskriver i oppsummeringen en
etat som har bedret sine forutsetninger for å styre ressursene
og håndtere alvorlig kriminalitet, men som så langt
ikke har oppnådd den ønskede effekt når
det gjelder hverdagskriminaliteten og forholdet til publikum. Evalueringsrapporten
peker videre på positive erfaringer med ulike samarbeidsordninger
og regionordninger. Det har skjedd en viss samordning mellom nabodistrikter,
i den forstand at de både assisterer hverandre ved hendelser
hvor dette er praktisk rent geografisk og i noen grad fordeler spesialkompetanse
mellom seg. Når det er behov for slik spesialkompetanse
kan distriktene trekke på hverandres ressurser. Dette fremheves
som svært positivt. Evalueringsrapporten anbefaler distriktene å følge
opp slike ordninger og foreta tilpasninger hvor det er nødvendig.
På det forebyggende området
fremheves positive erfaringer med felles planlegging av aktiviteter
og anvendelse av metodene i problemorientert politiarbeid. Gjennom
slik planlegging kan aktivitetene tilpasses vaktlistene og potensialet
hos de forskjellige samarbeidspartnere kan utnyttes bedre.
Avslutningsvis peker evalueringsrapporten på behovet
for å finne en bedre balanse mellom lokal tilstedværelse,
håndtering av hverdagskriminalitet og ressursbruk på alvorlig
kriminalitet, forholdet mellom oppgaver og ressurser og forholdet
mellom ulike interessenters forventninger til politiet.
Departementet vurderer evalueringen som svært
nyttig, særlig fordi den gir innspill som kan bidra til å korrigere,
justere og styrke det videre reformarbeidet. Reformens mål
skal fortsatt være førende for norsk politi. Ressursproblematikken
vil stå sentralt i tiden fremover og politiets mål
og pålegg må være i samsvar med ressursene.
Organisasjonsmessige endringer og tiltak, herunder etablerte vaktordninger
skal evalueres for å sikre at de gir den nødvendige
effekt.
Komiteen understreker
at hovedmålet med Politireform 2000 er en mer effektiv
kriminalitetsbekjempelse gjennom en mer tjenesteytende og publikumsorientert
organisering. Større distrikter ble tilført mer ansvar
og innflytelse over egen virksomhet, ved at politimesteren fikk
myndighet til å foreta endringer og forvalte de samlede
ressurser, og slik at viktig kompetanse knyttet til alvorlige kriminalitetsformer
kunne bygges opp i langt flere distrikter enn hva var tilfelle før
reformen. Målet om et desentralisert norsk politi og nærpolitimodellen
er også førende for Politireform 2000.
Komiteen viser til at ett av
hovedmålene med politireformen er en politi- og lensmannsetat
som er mer tjenesteytende og publikumsorientert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti,
merker seg at evalueringene viser at reformen har vært
vellykket for politiets evne til å håndtere store
saker og organisert kriminalitet.
Komiteen mener at
utfordringen er å balansere dette med god tilstedeværelse
i lokalmiljøene, bekjempelse av hverdagskriminalitet og
forbyggende arbeid. Komiteen viser til at det i oppfølgingen
av reformens fase II er viktig å møte publikums
forventning om et synlig politi som er mer tjenesteytende og publikumsorientert,
og på denne måten bidrar til økt trygghet
i lokalsamfunnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
for øvrig vise til sine merknader foran.