Lov om endringer i lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) og enkelte andre lover
Ot.prp. nr. 102 (2005-2006), Innst. O. nr. 39 (2006-2007), beslutning. O. nr. 51 (2006-2007)
Kvar er saka no?
Status: Lovsaka er ferdigbehandla og sanksjonert i statsråd. Opplysningar om ikrafttreding finn du nedst i høgre kolonne.
Saksgang
1Lovforslag
Frå
Barne- og likestillingsdepartementetGrunnlag for saka
Fremma i statsråd
22.09.2006Referert
Referatsaker
29.09.2006
2Komitébehandling
Tildelt komité
Familie- og kulturkomiteen
29.09.2006Høyring 21.11.2006
Høyringa er avlyst.Saksordførar
Tilråding levert
Innst. O. nr. 39 (2006-2007)
11.01.2007
3Debatt og vedtak i Odelstinget
Referat Odelstinget
Sak 1
01.02.2007
4Debatt og vedtak i Lagtinget
Referat Lagtinget
Sak 4
08.02.2007
5Lov
Sanksjonert 16.02.2007 (lov6)
Ikrafttreding 01.03.2007 (lov 6)
Status
Vedtak i kortversjon
Endringen i markedsføringsloven må sees i sammenheng med St. prp. nr. 13 (2006-2007) om innlemming i EØS-avtalen av forordning om samarbeid mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndhevelse av forbrukervernlovgivningen. Lovvedtaket følger opp forordningens forutsetning om at alle EØS-land etablerer offentlige myndigheter for håndheving av lovgivning som beskytter forbrukernes interesser og at det etableres et forpliktende samarbeid mellom disse over landegrensene. Endringen av markedsføringsloven medfører at disse gis myndighet til å iverksette et minimum av tiltak ved brudd på regelverket som omfattes av forordningen. Blant disse tiltakene er å kunne kreve tilgang til alle relevante og nødvendige opplysninger i saken, muligheten til å nedlegge forbudsvedtak og til å ilegge økonomiske sanksjoner. Forbrukerombudet er utpekt som "sentralt kontaktorgan" i Norge og samordner kontakten med vedkommende myndighet i de andre land. Vedtaket er enstemmig.
Behandling og vedtak
Lovsaka er ferdigbehandla
Behandling og tilråding
Tilråding levert 11.01.2007
Behandla i Odelstinget: 01.02.2007
Behandla i Lagtinget: 08.02.2007