Stortinget.no

logo
Hopp til innhald
Til framsida

Lov om endringer i lov 16. juni 1972 nr. 47 om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven) og enkelte andre lover

Ot.prp. nr. 102 (2005-2006), Innst. O. nr. 39 (2006-2007), beslutning. O. nr. 51 (2006-2007)

Status: Lovsaka er ferdigbehandla og sanksjonert i statsråd. Opplysningar om ikrafttreding finn du nedst i høgre kolonne.

Lovforslag frå Barne- og likestillingsdepartementetSaka er behandla i familie- og kulturkomiteenTilråding levert 11.01.2007Innst. O. nr. 39 (2006-2007)

Saksgang

Status

  • Vedtak i kortversjon

    Endringen i markedsføringsloven må sees i sammenheng med St. prp. nr. 13 (2006-2007) om innlemming i EØS-avtalen av forordning om samarbeid mellom nasjonale myndigheter med ansvar for håndhevelse av forbrukervernlovgivningen. Lovvedtaket følger opp forordningens forutsetning om at alle EØS-land etablerer offentlige myndigheter for håndheving av lovgivning som beskytter forbrukernes interesser og at det etableres et forpliktende samarbeid mellom disse over landegrensene. Endringen av markedsføringsloven medfører at disse gis myndighet til å iverksette et minimum av tiltak ved brudd på regelverket som omfattes av forordningen. Blant disse tiltakene er å kunne kreve tilgang til alle relevante og nødvendige opplysninger i saken, muligheten til å nedlegge forbudsvedtak og til å ilegge økonomiske sanksjoner. Forbrukerombudet er utpekt som "sentralt kontaktorgan" i Norge og samordner kontakten med vedkommende myndighet i de andre land. Vedtaket er enstemmig.

  • Behandling og vedtak

    Lovsaka er ferdigbehandla

  • Behandling og tilråding

    Tilråding levert 11.01.2007

    Behandla i Odelstinget: 01.02.2007

    Behandla i Lagtinget: 08.02.2007