Endringer i markedsføringsloven mv. (merking av retusjert reklame)
Prop. 134 L (2020-2021), Innst. 461 L (2020-2021), Lovvedtak 146 (2020-2021)
Status: Lovsaka er ferdigbehandla og sanksjonert i statsråd. Opplysningar om ikrafttreding finn du nedst i høgre kolonne.
Lovforslag frå Barne- og familiedepartementetSaka er behandla i familie- og kulturkomiteenTilråding levert 18.05.2021Innst. 461 L (2020-2021)
Saksgang
1Lovforslag
Frå
Barne- og familiedepartementetGrunnlag for saka
Fremma i statsråd
09.04.2021Referert
Referatsaker
13.04.2021
2Komitébehandling
Tildelt komité
Familie- og kulturkomiteen
13.04.2021Skriftlige innspill
Til høringen
21.04.2021 (Frist skriftlige innspill)Saksordførar
Tilråding levert
Innst. 461 L (2020-2021)
18.05.2021
3Første behandling
Debatt i Stortinget
Votering i Stortinget
4Andre behandling
5Lov
Sanksjonert 11.06.2021 (lov62)
Ikrafttreding 01.07.2022 (lov 62)
del I (markedsføringsloven)
Status
Vedtak i kortversjon
Stortinget har vedtatt endringer i markedsføringsloven som har til formål å bidra til å redusere kroppspress i samfunnet på grunn av idealiserte personer i reklame. Det innføres blant annet en plikt til å merke retusjert eller på annen måte manipulert reklame når dette medfører at kroppen til personen i reklamene avviker fra virkeligheten mht, kroppsfasong, størrelse og hud.
Behandling og vedtak
Lovsaka er ferdigbehandla
Slik stemte representantene
Første behandling:
VoteringsoversiktBehandling og tilråding
Tilråding levert 18.05.2021
Behandla andre gang i Stortinget 07.06.2021