Skriftlege spørsmål og svar

Liste over skriftlege svar. Skriftlege spørsmål er ei kort spørsmålsform, og dei vert ikkje tekne opp til debatt i Stortinget.

Avgrens utvalet

Finn spørsmål til skriftleg svar etter

Stordalen, Morten (1 - 20 av 130)
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1727 (2023-2024)

    Innlevert: 10.04.2024

    Sendt: 10.04.2024

    Svart på: 16.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Har statsråden oversikt over faktiske driftstimer for gravemaskiner med elektrisk vs. gravemaskiner med tradisjonell drivlinje i prosjekter hvor begge deler er tilgjengelig, gjerne oppsatt med timer pr. maskin?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1705 (2023-2024)

    Innlevert: 09.04.2024

    Sendt: 09.04.2024

    Svart på: 16.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hva baserer statsråden påstanden om at det ikke er kapasitet til å bedre togtilbudet på strekningen Lier-Drammen-Kongsberg på?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1649 (2023-2024)

    Innlevert: 03.04.2024

    Sendt: 03.04.2024

    Svart på: 08.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Gjelder fortsatt kravet om at Buskerudbyen som minimum må utrede minst ett alternativ med en bompengefinansiert bypakke som grunnlag for en framtidig byvekstavtale, for å komme til forhandlinger med staten om byvekstavtale?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1595 (2023-2024)

    Innlevert: 20.03.2024

    Sendt: 20.03.2024

    Svart på: 22.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Er statsråden glad for at Arbeiderpartiet ikke fikk gehør for å kortslutte utbedringsstrekningen i Valdres?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1556 (2023-2024)

    Innlevert: 15.03.2024

    Sendt: 15.03.2024

    Svart på: 22.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Vil statsråden se på dagens praksis, og hvordan man kan ivareta sikkerhetsaspektet samtidig som man spiller bedre på lag med transportbransjen?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1555 (2023-2024)

    Innlevert: 15.03.2024

    Sendt: 15.03.2024

    Svart på: 22.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Vil statsråden ta grep og bidra til at man får koordinert myndighetens arbeid med dispensasjonssøknader samt sikre raskere svartid til transportbransjen?»
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1030 (2023-2024)

    Innlevert: 25.01.2024

    Sendt: 25.01.2024

    Svart på: 05.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Statsråden sier i Stortinget 18.01.24 i debatt om Flytogets fremtid at togpassasjerene er tilbake etter pandemien og at antallet togreiser på Østlandet har gått forbi 2019-nivå. Kan statsråden legge frem konkrete trafikkdata som viser trafikkutviklingen på linjen Drammen – Oslo Lufthavn fordelt på døgnet og fyllingsgrad i hhv. Flytogene og Vys tog?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:863 (2023-2024)

    Innlevert: 08.01.2024

    Sendt: 09.01.2024

    Svart på: 12.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til statsrådens jernbanetale for 2024 med lansering av et punktlighetsløfte som skal gi flere tog i rute i 2024 sammenliknet med 2023. Hvordan samsvarer dette med statsbudsjettet for 2024 der det fremkommer at vedlikeholdsetterslepet for jernbaneinfrastrukturen ved utgangen av 2024 er beregnet til å stige med 1,8 mrd. kroner til 32,9 mrd. 2024-kroner?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:535 (2023-2024)

    Innlevert: 27.11.2023

    Sendt: 27.11.2023

    Svart på: 04.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan statsråden redegjøre for hvor mye hver enkelt lufthavn i Norge årlig går med over- eller underskudd, både totalt og per passasjer?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:514 (2023-2024)

    Innlevert: 23.11.2023

    Sendt: 23.11.2023

    Svart på: 30.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I svar på mitt spørsmål nr. 15:157 (2023-2024) skriver samferdselsministeren at tungt vedlikehold på FLIRT-togene som er omfattet av kontraktene om Østlandet 1 og 2 fremdeles skal gjennomføres av Mantena frem til 2029. Kan statsråden presisere hvilken avtale mellom Vy og Mantena som regulerer dette vedlikeholdet frem til 2029?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til barne- og familieministeren

    Dokument nr. 15:491 (2023-2024)

    Innlevert: 20.11.2023

    Sendt: 20.11.2023

    Svart på: 28.11.2023 av barne- og familieminister Kjersti Toppe

    Hva vil statsråden gjøre for at Færder kommune med flere skal kunne levere et trygt, godt barnevern som er til beste for barna og familiene?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:193 (2023-2024)

    Innlevert: 18.10.2023

    Sendt: 23.10.2023

    Svart på: 27.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Regjeringspartiene og LO har i lang tid hevdet at jernbanereformen var feilslått og måtte endres på tilnærmet alle punkter. Dette er jeg uenig i, men det ville vært interessant om statsråden kan gi en oversikt over hvilke områder og punkter der regjeringen har reversert jernbanereformen så langt, og hvilket arbeid som pågår for ytterligere reversering?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:157 (2023-2024)

    Innlevert: 18.10.2023

    Sendt: 19.10.2023

    Svart på: 26.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Gitt den viktige rollen Mantena spiller i vedlikeholdet av jernbanemateriell i Norge og med tanke på en potensiell nedleggelse av deres verksted i Oslo, hva vil statsråden konkret gjøre for å sikre at Norge har god beredskap og opprettholder robust kompetanse, ressurser og infrastruktur for vedlikehold av jernbanemateriell på hjemmebane også i fremtiden?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:136 (2023-2024)

    Innlevert: 16.10.2023

    Sendt: 16.10.2023

    Svart på: 23.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I disse dager foregår det en diskusjon om nytt førerkortdirektiv i EU med endringsforslag som vil ha store konsekvenser for norske bilister, og særlig de yngste bilistene. Er det aktuelt for regjeringen å harmonisere det norske regelverket med et slikt direktiv, og hva gjør regjeringen for å påvirke utformingen av det nye førerkortdirektivet som diskuteres i Europaparlamentet?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:32 (2023-2024)

    Innlevert: 05.10.2023

    Sendt: 05.10.2023

    Svart på: 11.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Dagsnytt18 før valget avviste statsråden at det er var regjeringen som hadde tildelt Vy anbudspakken for Østlandet. Statsråden pekte på Jernbanedirektoratet som eneste ansvarlige. For de fleste som kjenner bakgrunnen for tildelingen, fremstår dette snodig. Nå som valgkampen er over, vil statsråden gi en nøktern og objektiv beskrivelse av hvilket handlingsrom Jernbanedirektoratet hadde til å velge en annen leverandør enn Vy til trafikkpakken for sentrale Østlandet?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:3190 (2022-2023)

    Innlevert: 19.09.2023

    Sendt: 20.09.2023

    Svart på: 27.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Dagsnytt18 før valget hevdet statsråden at regjeringen ikke har vedtatt å avvikle Flytoget som selskap. Det er snodig, all den tid det er Vy som skal drifte rutene som Flytoget i dag har. Basert på de tildelinger og vedtak som er gjort innen jernbanen, hvilken rolle legger statsråden opp til at Flytoget vil ha i 2030?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

    Dokument nr. 15:3002 (2022-2023)

    Innlevert: 25.08.2023

    Sendt: 25.08.2023

    Svart på: 06.09.2023 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

    Mener statsråden at UDI har opptrådt ryddig i denne saken, og vil statsråden ta de nødvendige grep for å sikre at lokaldemokratiet blir bedre hensyntatt ved tilsvarende prosesser i fremtiden?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2911 (2022-2023)

    Innlevert: 18.08.2023

    Sendt: 18.08.2023

    Svart på: 25.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til Dokument nr. 15:2730 (2022-2023) om innføring av ny smart 2 fartsskriver (G2V2) som skaper store bekymringer for tungbilnæringen med bakgrunn i komponentmangel til produksjonen av nye fartsskrivere. Det enkelte land har mulighet til å gjøre tilpasninger noe Frankrikes etablerte unntaksordning viser. Her gjøres det en midlertidig registrering av kjøretøy med en senere tidsfrist for å ettermontere smart 2 fartsskriver. Vil statsråden sørge for å gjennomføre tilsvarende unntaksordning som Frankrike har etablert i Norge?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2897 (2022-2023)

    Innlevert: 16.08.2023

    Sendt: 16.08.2023

    Svart på: 23.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hva vil statsråden gjøre for at Dovrebanen kan bli gjenåpnet snarest mulig etter at Randklev bru over Lågen ved Ringebu er ødelagt som følge av ekstremværet Hans?
  • Skriftleg spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2730 (2022-2023)

    Innlevert: 30.06.2023

    Sendt: 30.06.2023

    Svart på: 07.07.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Innføring av ny smart 2 fartsskriver (G2V2) for tungbil med gjennomføringsfrist allerede 21. august skaper store bekymringer for tungbilnæringen. Grunnen til dette er komponentmangel til produksjonen av nye fartsskrivere. Statens vegvesen gav i 2019 utsatt iverksettelse på innføring av regler om Smart 1 fartsskriver for kjøretøy som hadde digital fartsskriver. Vil statsråden sørge for at det gis en overgangsordning ved innføring av det nye regelverket for Smart 2 fartsskriver som tar hensyn til situasjonen med komponentmangel?