Skriftlege spørsmål og svar

Liste over skriftlege svar. Skriftlege spørsmål er ei kort spørsmålsform, og dei vert ikkje tekne opp til debatt i Stortinget.

Avgrens utvalet

Finn spørsmål til skriftleg svar etter

Swensen, Karl-Anton (1 - 20 av 32)
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til fiskeriministeren

    Dokument nr. 15:507 (2001-2002)

    Innlevert: 21.06.2002

    Sendt: 24.06.2002

    Svart på: 01.07.2002 av fiskeriminister Svein Ludvigsen

    Deltakerloven åpnes det for at industrien kan eie inntil 49 pst. av aksjene i fiskefartøy. Dette var en tilpasning til de dispensasjoner som var gitt over tid hadde gitt, og departementet fikk dispensasjonsrett til etter skjønn å utvide oppkjøpsretten. Gjennom børsnotering blir fiskekvoter solgt ut av landet. Gjennom vedtak i Odelstinget 4. juni 2002 er innsynet i aksjemarkedet sterkt begrenset. Hvordan vil statsråden holde kontroll med de eierskapsbegrensninger som gjelder for fiskeflåten?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til fiskeriministeren

    Dokument nr. 15:476 (2001-2002)

    Innlevert: 17.06.2002

    Sendt: 17.06.2002

    Svart på: 24.06.2002 av fiskeriminister Svein Ludvigsen

    I svaret på skriftlig spørsmål nr. 451 vises det til at EØS-utvalget har vært konsultert i forbindelse med EØS-tilpasning av forskrift om havbrukskonsesjoner, etter at teksten i denne er tilpasset ESAs krav, som i realiteten opphever alle de kriterier Stortinget fastsatte ved vedtak 7. juni 2001. Stortinget var vel kjent med ESAs krav da premissene for konsesjonstildelinger ble fastsatt i Innst. O. nr. 123 for 2000-2001. Mener statsråden at Regjeringen ved å konsultere EØS-utvalget kan oppheve et lovlig fattet stortingsvedtak?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til fiskeriministeren

    Dokument nr. 15:451 (2001-2002)

    Innlevert: 07.06.2002

    Sendt: 10.06.2002

    Svart på: 11.06.2002 av fiskeriminister Svein Ludvigsen

    I Innst. O. nr. 123 for 2000-2001 settes det visse kriterier for tildeling av nye havbrukskonsesjoner. Det legges opp til at de nye konsesjonene skal ha en lokal forankring og at nyetablerere, aktører med 1-2 konsesjoner og kompetente kvinner skal prioriteres, og salgssperre på 10 år. I forslag til forskrift som nå er ute på høring, er disse klare premisser ikke ivaretatt. Mener statsråden at en slik utvanning av Stortingets vedtatte kriterier kan gjøres uten ny saksbehandling i Stortinget?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til fiskeriministeren

    Dokument nr. 15:432 (2001-2002)

    Innlevert: 31.05.2002

    Sendt: 03.06.2002

    Svart på: 07.06.2002 av fiskeriminister Svein Ludvigsen

    Det er gledelig at EU legger om til en mer bærekraftig fiskeripolitikk, men konstaterer med uro at Spania har satt fram krav om at også land utenfor EU må bidra i den smertefulle omstillingsprosessen der flere tusen fiskere i EU skal omstilles til annet yrke. Vi frykter at dette kravet fra Spania er et varsel om at EU vil legge press på Norge for å få økte kvoter for EU-fiskere i NØS. Kan fiskeriministeren garantere at Norge ikke vil gi EU større kvoter norske farvann og vernesonene i Nord-Atlanteren?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:370 (2001-2002)

    Innlevert: 08.05.2002

    Sendt: 10.05.2002

    Svart på: 16.05.2002 av samferdselsminister Torild Skogsholm

    Det har fremkommet gjennom media at ESA ser forskjellig på om det er ett eller to selskaper som driver hurtigruten. Det kan nevnes at det har vært et godkjent prissamarbeid mellom selskapene. En fusjon burde derfor ikke medføre komplikasjoner eller realitetsendringer vedrørende de økonomiske forhold, utover eventuelle effektiviseringsgevinster. Ligger det i dette juridiske vurderinger eller begrensninger som kan få negative konsekvenser for statens forhold til hurtigruten?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:361 (2001-2002)

    Innlevert: 03.05.2002

    Sendt: 06.05.2002

    Svart på: 08.05.2002 av samferdselsminister Torild Skogsholm

    Stortinget vedtok 30. mars 1989 at private interessenter som ønsket å opprettholde driften på Valdresbanen skulle kunne overta denne banen. Er statsråden villig til å la AS Valdresbanen overta banen for å bruke den til alternativ jernbanedrift, slik vedtaket åpner for, framfor å la kommunen ombygge et fullt brukbart jernbanespor til gang- og sykkelveg, når det finnes alternative traseer for gangvegen for det omstridte området i Aurdal?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:349 (2001-2002)

    Innlevert: 26.04.2002

    Sendt: 29.04.2002

    Svart på: 07.05.2002 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Det er varslet en reduksjon av støtten bedriftene får for å ta inn lærlinger. Denne ordningen har vært en sentral forutsetning for å sikre et bredspektret opplæringstilbud for ungdom og for å trygge næringslivet kvalifisert arbeidskraft. Spesielt rammet er industrien og el-bransjen, som alt før Regjeringen fjernet ordningen hadde problemer med rekrutteringen. Hvordan ser statsråden på dette problemet, og vil det bli gitt kompenserende eller alternative tiltak overfor ungdommen og næringslivet?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til olje- og energiministeren

    Dokument nr. 15:321 (2001-2002)

    Innlevert: 18.04.2002

    Sendt: 19.04.2002

    Svart på: 26.04.2002 av olje- og energiminister Einar Steensnæs

    I forbindelse med behandlingen av vannressursloven uttalte Stortinget seg positiv til bygging av mindre vannverk. Slike kraftverk kan være gagnlige tiltak både ut fra hensynet til en forsvarlig ressursutnytting og fordi slik utnytting kan være gode distriktsutbyggingstiltak. Hva for tiltak vil statsråden sette i verk for å sikre at omsetning av energi fra småkraftverk får slike virkninger som Stortinget har forutsatt?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til nærings- og handelsministeren

    Dokument nr. 15:306 (2001-2002)

    Innlevert: 12.04.2002

    Sendt: 15.04.2002

    Svart på: 19.04.2002 av nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen

    Utflagging fra NOR-flåten innebærer tapte arbeidsplasser langs kysten, med de konsekvenser det har for små samfunn med få alternative arbeidsplasser. Fisk utpekes som Norges hovedinntektskilde i fremtiden. Men moderne norske kjøleskip i NOR er under dagens regler ikke konkurransedyktige. Utflagging av flåten innebærer at deler av verdikjeden knyttet til fisk går ut av landet. Hva vil Regjeringen gjøre for å snu denne utviklingen?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til justisministeren

    Dokument nr. 15:293 (2001-2002)

    Innlevert: 05.04.2002

    Sendt: 08.04.2002

    Svart på: 16.04.2002 av justisminister Odd Einar Dørum

    Avkastningen fra stiftelsene er av avgjørende betydning for løsningen av mange samfunnsoppgaver. Det har i de senere årene blitt gitt mer detaljerte regler for bl.a. føring av regnskapene til de private stiftelsene. I mange tilfeller har det etter at styret i stiftelsen har fastsatt regnskapet, vist seg at det inneholdt vesentlige feil eller mangler. Har styret etter gjeldende regelverk anledning til, i tiden frem til 30. juni året etter regnskapsårets avslutning, å foreta en refastsettelse av regnskapet?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til nærings- og handelsministeren

    Dokument nr. 15:286 (2001-2002)

    Innlevert: 22.03.2002

    Sendt: 25.03.2002

    Svart på: 03.03.2002 av nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen

    Hvilke tiltak planlegges for å sikre at utdanningskapasiteten er tilstrekkelig til å dekke behovet for norske sjøfolk i redningstjenesten og på ferger i både nasjonal og internasjonal trafikk?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til finansministeren

    Dokument nr. 15:285 (2001-2002)

    Innlevert: 22.03.2002

    Sendt: 25.03.2002

    Svart på: 09.04.2002 av finansminister Per-Kristian Foss

    Hvor mange milliarder av overskuddet fra Nordsjøen er brukt til investering og drift i fastlandsøkonomien i hvert av årene 1991-2001?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:265 (2001-2002)

    Innlevert: 18.03.2002

    Sendt: 18.03.2002

    Svart på: 22.03.2002 av miljøvernminister Børge Brende

    Det har lenge vært ønske om en bedre koordinering av havarivernet for større fartøyer. Ansvaret er i utgangspunktet lagt til det kommunale oljevernet og kommunal havnemyndighet. Gjentatte hendelser, særlig i de senere år, har gjort det klart at slike havarier krever ressurser som går langt ut over det som kan handteres av lokale myndigheter, og det oppstår derfor forsinkelser i en situasjon som krever rask handling. Hva gjøres for å oppnå klarere ansvarsforhold og raskere reaksjonstid?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:254 (2001-2002)

    Innlevert: 13.03.2002

    Sendt: 14.03.2002

    Svart på: 20.03.2002 av samferdselsminister Torild Skogsholm

    Det er kommet nye til dels rigide sikkerhetsforskrifter for hurtigbåter og ferger. Oppgraderingen skal skje innen 1. juli i år. Er statsråden villig til å sørge for at hurtigbåt- og fergeeierne, herunder fylkeskommunene, får kompensasjon eller tilskudd som dekker kostnadene med sikkerhetsoppgraderingen?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til justisministeren

    Dokument nr. 15:249 (2001-2002)

    Innlevert: 08.03.2002

    Sendt: 11.03.2002

    Svart på: 15.03.2002 av justisminister Odd Einar Dørum

    Kystradioene er viktige brikker for redningstjenesten og for sikre en tidlig varsling av havari og ulykker langs kysten og på fiskefeltene. Telenor planlegger nå en omlegging med nedleggelse av flere stasjoner. Man vil òg innføre det tekniske systemet DOC. DOC forutsetter ni bemannede stasjoner, mens det planlegges kun to. Fiskarlagene er urolige for sikkerheten med det nye systemet. Hvordan ser statsråden på den planlagte Kystradioen, og hva vil blir gjort for å opprettholde nok bemannede stasjoner?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til justisministeren

    Dokument nr. 15:236 (2001-2002)

    Innlevert: 01.03.2002

    Sendt: 04.03.2002

    Svart på: 11.03.2002 av justisminister Odd Einar Dørum

    Mange frivillige organisasjoner oppnevner styrer til stiftelser. Det har blitt reist spørsmål overfor fylkesmennene om tolkninger av statuttene til disse, bl.a. bestemmelser om aldersgrense. Det er vanskelig å få en uttalelse fra fylkesmennene om man er forpliktet til å følge statuttene. Hvordan er regelverket å forstå i forhold til oppnevnerorganenes plikt til å følge, eller rett til å avvike statuttene med hjemmel i praksis til vedkommende stiftelse som organisasjonene oppnevner styret til?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til utenriksministeren

    Dokument nr. 15:235 (2001-2002)

    Innlevert: 01.03.2002

    Sendt: 04.03.2002

    Svart på: 14.03.2002 av utenriksminister Jan Petersen

    I media har det fremkommet at Spania har reist krav om EU-borgeres rettigheter til å kjøpe eierrettigheter i norske fiskebåter. Dette vil medføre en opphevelse av deltakerloven, som er en viktig bærebjelke i norsk fiskeriforvaltning. Kan utenriksministeren si klart fra om at Norge i forhandlingene med EU ikke vil tilby endringer i eller opphevelse av deltakerloven, som sikre norsk eierskap til den norsk fiskeflåten?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:222 (2001-2002)

    Innlevert: 22.02.2002

    Sendt: 25.02.2002

    Svart på: 01.03.2002 av samferdselsminister Torild Skogsholm

    Mange næringslivsaktører i distriktene opplever at mange av basistjenestene i samfunnet forsvinner eller ikke tilfredsstiller de krav som normalt stilles i de sentrale strøk. F.eks. er Telenor sitt ADSL-tilbud ikke tilgjengelig i mange lokalsamfunn, m.a. i Bolga. Flere næringsdrivende er avhengig av å ha en ADSL-løsning. Hvordan ser statsråden på dette problemet, og hva vil bli gjort for å gi de næringsaktørene som er avhengig av ADSL en slik løsning?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:194 (2001-2002)

    Innlevert: 15.02.2002

    Sendt: 15.02.2002

    Svart på: 20.02.2002 av samferdselsminister Torild Skogsholm

    Bredbånd og elektronisk kommunikasjon er et fremtidig satsningsområde. En tilfredsstillende elektronisk infrastruktur er en nødvendighet for en videre utbygging og utvikling av distriktene. Det ser ut til at de private tilbyderne av elektronisk kommunikasjon ikke finner det lønnsomt å sikre en tilfredsstillende infrastruktur i distriktene. Hvordan ser statsråden på dette, og vil Regjeringen gå inn for offentlig støtte eller komme med pålegg overfor de private aktørene for å ivareta distriktenes behov?
  • Skriftleg spørsmål fra Karl-Anton Swensen (Kp) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:177 (2001-2002)

    Innlevert: 08.02.2002

    Sendt: 11.02.2002

    Svart på: 15.02.2002 av samferdselsminister Torild Skogsholm

    Nordlandsbanen er en viktig forbindelsesåre. Tjenesten som NSB yter på denne strekningen er en sentral forutsetning for et tilfredsstillende transporttilbud. NSB vil nå bytte ut eksisterende tog med Agenda-tog, som er en betydelig reduksjon av transportstandarden. Hvordan ser statsråden på at NSB stadig reduserer tilbudet på Nordlandsbanen, og er dette i tråd med Regjeringens mål i samferdsels- og miljøpolitikken?