Skriftlege spørsmål og svar

Liste over skriftlege svar. Skriftlege spørsmål er ei kort spørsmålsform, og dei vert ikkje tekne opp til debatt i Stortinget.

Avgrens utvalet

Finn spørsmål til skriftleg svar etter

Fagerås, Mona (1 - 20 av 260)
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1806 (2023-2024)

    Innlevert: 19.04.2024

    Sendt: 19.04.2024

    Til behandling

    Hva er status når det gjelder utrullingen av det utvidede nasjonale TT-ordningen, hvilke fylker gjenstår og hva er kostnaden av å innlemme ett fylke i ordningen?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1805 (2023-2024)

    Innlevert: 19.04.2024

    Sendt: 19.04.2024

    Til behandling

    Viser til spørsmål datert 03.04.24 om Ofotbanen. Hva er kostnaden av å etablere ett krysningsspor på Søsterbekk på Ofotbanen?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1710 (2023-2024)

    Innlevert: 09.04.2024

    Sendt: 10.04.2024

    Svart på: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I regjeringens forslag til NTP 2025-36 videreføres midler til mindre byområder uten byvekstavtale. Regjeringen skriver at "flere byer kan være aktuelle for tilskudd i planperioden hvis de oppfyller kriteriene, som bl.a. er knyttet til at byområdet må forplikte seg til å følge opp nullvekstmålet og ha en bypakke som er behandlet i Stortinget". Hvilke nye byområder kan være aktuelle kandidater til denne ordningen i perioden, og hvor mye vil det koste å innlemme flere byområder per område?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1709 (2023-2024)

    Innlevert: 09.04.2024

    Sendt: 10.04.2024

    Svart på: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Regjeringen ønsker å tilgjengeliggjøre flere jernbanestasjoner på veien mot universell utforming i NTP 2025-36. Blant stasjonene regjeringen vil prioritere er Oslo S, Nationaltheatret, Skøyen, Asker, Lillestrøm, Moss, Hamar, Ås, Jessheim, Hauketo, Haugenstua, Røyken, Bergen, Kolbotn, Brakerøya, Drammen og Horten. Planlegges det tilgjengeliggjøring eller universell utforming av Oslo S i perioden, og hvor mye midler settes av til dette formålet?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1681 (2023-2024)

    Innlevert: 05.04.2024

    Sendt: 08.04.2024

    Svart på: 15.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan ministeren gi en oversikt over hvilke prosjekter av typen mindre investeringstiltak og fornying samt drift og vedlikehold på jernbane som regjeringen legger opp til i deres forslag til Nasjonal Transportplan 2025-2036, og kan ministeren tydeliggjøre hvilke slike tiltak regjeringen legger opp til på Sørlandsbanen?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1654 (2023-2024)

    Innlevert: 03.04.2024

    Sendt: 04.04.2024

    Svart på: 12.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I regjeringens forslag til NTP ligger det ikke inne midler til å de tre anbefalte krysningssporene på Ofotbanen. Hva vil det koste å gjennomføre utbygging av disse krysningssporene i hhv. 1. og 2. seksårsperiode i NTP 2025-2036?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1394 (2023-2024)

    Innlevert: 29.02.2024

    Sendt: 29.02.2024

    Svart på: 06.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Statens Vegvesens innspill til NTP fra oktober i fjor, ligger det inne penger til å forlenge inngåtte byvekstavtaler etter 2029, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne, ligger det inne midler til å forlenge tilskuddsordningen for mindre byområder i hele perioden, og hva vil dette koste om det ikke ligger inne?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1375 (2023-2024)

    Innlevert: 28.02.2024

    Sendt: 28.02.2024

    Svart på: 04.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvor mye bompengefinansiering vil fellesprosjektet Arna-Stanghelle kreve i kommende 12-årige NTP-periode om det prioriteres?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1316 (2023-2024)

    Innlevert: 22.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Svart på: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hva er neste skritt for realiseringen av Nord-Norgebanen, og hva vil det koste å begynne realiseringen i den kommende NTP-perioden (2025-2036)?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1315 (2023-2024)

    Innlevert: 22.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Svart på: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til spørsmål nylig stilt til statsråden vedrørende 70 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter/tilskudd til byområder. Hva vil være kostnad for 80 pst. statlig støtte til store kollektivprosjekter, enten over post 63 eller post 66 og 63, fordelt utover neste 12-årige NTP-periode?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1241 (2023-2024)

    Innlevert: 14.02.2024

    Sendt: 14.02.2024

    Svart på: 22.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Selskapet Nye Veier har siden oppstarten i 2015 bygget over 120 km med vei. Hvor mye areal har dette beslaglagt per år av hhv. skog, dyrka mark, beite og myr?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1240 (2023-2024)

    Innlevert: 14.02.2024

    Sendt: 14.02.2024

    Svart på: 22.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I jernbanedirektoratets og Bane Nors innspill til NTP er vedlikehold inkorporert i bunnplanken og satt til samme sum i alle rammer. Kan samferdselsministeren gi et prisanslag på vedlikehold som går utover bunnplanken, og hvor mye må settes av år for år for å begynne å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på jernbanen?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1186 (2023-2024)

    Innlevert: 08.02.2024

    Sendt: 09.02.2024

    Svart på: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Transportetatenes innspill til NTP kommer det frem at Bane Nor mener det er realistisk å få til universell utforming av togstasjoner med mange reisende innenfor fornuftige økonomiske rammer. Hva er kostnaden av en fullstendig universell utforming av Oslo S, som inkluderer universell utforming av plattformene for adgang for av og påstigning for alle, og som ikke begrenser tilgjengelighetsløsningene til en bestemt gruppe, og er det mulig å få til i neste NTP-periode (12 år)?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1185 (2023-2024)

    Innlevert: 08.02.2024

    Sendt: 09.02.2024

    Svart på: 12.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Vi registrerer at regjeringa er i gang med å innlemme flere byer som i dag kun mottar belønningsmidler inn i ordningen med byvekstavtaler. Er det ønskelig fra regjeringas side å utfase belønningsavtalene, hvilke byer er aktuelle for å innlemmes i belønningsavtalene om ikke dette er tilfelle, og hvilke byer er aktuelle for å innlemmes i midler til mindre byområder?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1127 (2023-2024)

    Innlevert: 02.02.2024

    Sendt: 05.02.2024

    Svart på: 09.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Nye Veiers innspill til Nasjonal Transportplan listes det opp en rekke prosjekter. Hvilke av Nye Veiers prosjekter ansees som bundne ved inngangen til NTP-perioden (2025), altså der anleggsarbeidet er påbegynt i begynnelsen av 2025, og hva er kostnaden for disse i NTP-perioden (12-årsperioden)?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1099 (2023-2024)

    Innlevert: 31.01.2024

    Sendt: 01.02.2024

    Svart på: 08.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I transportetatenes innspill til NTP er elektrifisering av gjenværende dieselstrekninger på jernbanen ikke prioritert. Hva vil det koste å elektrifisere Rørosbanen i hhv. 1. og 2. periode, og hva vil det koste å elektrifisere Nordlandsbanen i hhv. 1 og 2. periode?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1008 (2023-2024)

    Innlevert: 24.01.2024

    Sendt: 24.01.2024

    Svart på: 30.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I transportvirksomhetenes tilleggsvurdering vedrørende statlige tilskudd til store kollektivprosjekter anbefales det at utbetaling vil skje etter fremdrift over post 63 og øremerkes store kollektivprosjekter i sin helhet. Videre anbefaler virksomhetene «…at det statlige bidraget det enkelte år utgjør 70 % av kostnadene etter fremdrift». Hva vil være kostnaden per år neste NTP-periode av å øke det statlige tilskuddet til 70 % på denne måten, og hva er kostnaden ved å øke det statlige bidraget ved samme regnemåte?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1007 (2023-2024)

    Innlevert: 24.01.2024

    Sendt: 24.01.2024

    Svart på: 30.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I transportvirksomhetenes forslag til prioriteringer i byområdene i NTP 2025-2036 er bybanen til Åsane inne med oppstart fra 2030. Hva er kostnaden ved å fremskynde oppstarten til første seksårsperiode?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:966 (2023-2024)

    Innlevert: 19.01.2024

    Sendt: 19.01.2024

    Svart på: 24.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Nylig sa næringsministeren at «Brudd på menneskerettigheter er ikke akseptabelt og det er ikke ønskelig at det offentlige tildeler kontrakter til virksomheter som begår, eller bidrar til, slike brudd». Norske tog inngikk i 2021 en kontrakt om togkjøp fra selskapet Alstom. I 2020 ble Alstom lagt til FNs liste over selskap som opererer i okkuperte områder i Palestina. Med dette og de siste måneders krigshandlinger mot palestinerne som bakgrunn, hvordan stiller samferdselsministeren seg til kontrakten mellom Norske tog og Alstom?
  • Skriftleg spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:915 (2023-2024)

    Innlevert: 15.01.2024

    Sendt: 16.01.2024

    Svart på: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Ved å forlenge dagens belønningsavtaler til byområder uten å forskyve midlene trengs det om lag 400 millioner kroner årlig fra 2025-2029. Dersom det skal inngås byvekstavtaler for de samme byene på samme nivå, vil det koste ytterligere 800 mill. kr årlig fra 2025-2029. Er det formålstjenlig å øke begge to, eller er det overflødig å øke bevilgningen til belønningsavtale dersom det inngås byvekstavtale på samme nivå, og hva er kostanden ved å inngå byvekstavtale med bare 2 eller 3 av byområdene?