-
Dokument nr. 15:1847 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Til behandling
Denne uken overrakte 62 demokratiske barne- og ungdomsorganisasjoner et opprop til kunnskapsministeren, der de ber statsråden beholde ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær i forskrift til opplæringslova.
Hva tenker kunnskapsministeren om oppropet fra norske barne- og ungdomsorganisasjoner som ber statsråden beholde ordningen med gyldig politisk og organisatorisk fravær, og deler statsråden bekymringen om at forslaget om å fjerne ordningen vil ramme barns mulighet til demokratisk deltakelse?
-
Dokument nr. 15:1846 (2023-2024)
Innlevert: 23.04.2024
Sendt: 24.04.2024
Til behandling
Det er et problem at mange kommuner mangler nødvendig tilrettelegging av svømme-, selvberging- og livredningsopplæring for elever som ikke tåler klorvann. Opplæringen i svømming, selvberging og
livredning er en essensiell del av kroppsøvingsfaget og en rettighet nedfelt i opplæringsloven.
Hva gjør statsråden for å sikre at alle barn får den svømmeundervisningen som opplæringsloven sier at de har krav på?
-
Dokument nr. 15:1825 (2023-2024)
Innlevert: 21.04.2024
Sendt: 22.04.2024
Til behandling
Viser til stortingets vedtak i Innst 442 L 2022-2023, opplæringsloven, om å åpne for muligheten til å tilby International Baccalaureate (IB) både i grunnskolen og videregående skole, og vedtak om å tydeliggjøre og øke handlingsrommet skoleleder, foreldre og elev har til å benytte alternative opplæringsarenaer.
Hvordan og når vil statsråden følge opp disse vedtakene i Stortinget?
-
Dokument nr. 15:1811 (2023-2024)
Innlevert: 19.04.2024
Sendt: 19.04.2024
Til behandling
Vil regjeringen følge opp anbefalingen fra EØS-utredningen om at EU og EØS bør utgjøre en langt større del av pensum på ungdomsskolen og videregående skole, eventuelt hvordan?
-
Dokument nr. 15:1742 (2023-2024)
Innlevert: 12.04.2024
Sendt: 12.04.2024
Svart på: 19.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
I stortingets spontanspørretime 10. april 2024 svarte statsråden følgende på spørsmål om økende fravær og regjeringens langvarige seminar om fraværsgrensen i videregående skole: «La det være helt klart: Vi har ikke gjort endringer i fraværsreglene. Representanten kan ta det helt med ro, vi har fraværsregler og skal ha fraværsregler. Men med nettopp de reglene som representanten Sanner viste til, har fraværet igjen økt.» Jeg ber om oversikt over fraværet i videregående skole i 2015, 2019, 2022 og 2023 nasjonalt og per fylke.
-
Dokument nr. 15:1737 (2023-2024)
Innlevert: 11.04.2024
Sendt: 11.04.2024
Svart på: 17.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil statsråden vurdere om det skal opprettes tilsyn med Det Almindelige Samfund på bakgrunn av at både Utdanningsdirektoratet og statsforvalteren har ført tilsyn med Menigheten Samfundet og pekt på flere urovekkende funn?
-
Dokument nr. 15:1667 (2023-2024)
Innlevert: 05.04.2024
Sendt: 05.04.2024
Svart på: 15.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvordan sørger kunnskapsministeren for at elever og lærere ved den norske seksjonen ved internasjonale skoler som Lycée International de Saint-Germain-en-Laye i Frankrike får forutsigbarhet og nødvendig informasjon for å kunne planlegge videre drift av disse viktige tilbudene inn i 2025?
-
Dokument nr. 15:1629 (2023-2024)
Innlevert: 25.03.2024
Sendt: 02.04.2024
Svart på: 10.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil statsråden sikre at WorldSkills får tilskudd, slik at de kan arrangere skole-NM i 2024?
-
Dokument nr. 15:1603 (2023-2024)
Innlevert: 21.03.2024
Sendt: 22.03.2024
Svart på: 09.04.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil ministeren hjemle statistikk for skolebibliotekene i kommende forskrift for Opplæringsloven og sikre bedre rapportering i Grunnskolens informasjonssystem?
-
Dokument nr. 15:1523 (2023-2024)
Innlevert: 12.03.2024
Sendt: 13.03.2024
Svart på: 20.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Er statsråden eller departementet kjent med om det har vært hendelser (og evt. hvor mange) med hhv. pistol eller kniv på norske skoler siden hennes tiltredelse, og kan statsråden dele sine synspunkter om hva som kan være passende reaksjoner i tilfeller hvor elever tenner på fyrverkeri inne på en skole?
-
Dokument nr. 15:1400 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Svart på: 11.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvilke tiltak har statsråden igangsatt for å svare på de store kjønnsforskjellene i skolen?
-
Dokument nr. 15:1373 (2023-2024)
Innlevert: 27.02.2024
Sendt: 28.02.2024
Svart på: 07.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Stortinget har vedtatt at alle barn får tilbud om 12 timer gratis SFO på flere trinn i barneskolen. Noen kommuner finansierer skolefritidsordning i regi av f.eks. idretten i tillegg til sine egne tilbud.
Setter den nye opplæringsloven, forskrifter eller andre retningslinjer begrensninger i å kunne bruke de statlig finansierte gratistimene i SFO-tilbud i regi av f.eks. idrettsforeninger?
-
Dokument nr. 15:1362 (2023-2024)
Innlevert: 26.02.2024
Sendt: 27.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Når kan vi forvente at kunnskapsministeren får på plass et nasjonalt fraværsregister i grunnskolen, etter klare anbefalinger fra blant andre Fafo?
-
Dokument nr. 15:1348 (2023-2024)
Innlevert: 24.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Stemmer det at kommunene ikke har adgang til å gi barn i skolefritidsordninger regi av idrettslag og andre frivillige organisasjoner 12 timer gratis SFO i 1. og 2. klasse på lik linje med ordinære kommunale SFO tilbud, gjennom å la tilskuddene tilfalle idrettslagene eller ha en refusjonsordning og hva er i så fall hensikten med å forringe tilbudene hos idrettslagene?
-
Dokument nr. 15:1344 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Elever med ulike sansetap har utfordringer som skolene ikke kan møte, og er derfor i behov av spesialkompetanse innenfor punktskrift, tegnspråk og praktiske ferdigheter. Statped har denne kompetansen og kan gi verdifulle kurs til den enkelte.
Hvorfor er det ikke ordinært opplegg med elevkurs for blinde, svaksynte og hørselshemmede, vil det blir gjennomført elevkurs i år, i så fall for hvilke grupper?
-
Dokument nr. 15:1343 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Svart på: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil Regjeringen trekke forslaget?
-
Dokument nr. 15:1291 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Svart på: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Mener kunnskapsministeren at politiske ungdomspartier bør ha anledning til å verve medlemmer ifm. besøk/stands på skoler?
-
Dokument nr. 15:1288 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Svart på: 26.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvor mange norske skoler er departementet kjent med at har brukt vektere som følge av voldshendelser eller andre farlige situasjoner, og hvor mange skoler har KD kjennskap til at det siste året opplevd fyrverkeri og/eller påsatt branntilløp, samt hva mener statsråden at kan være passende reaksjoner på slikt fyrverkeri/påsatt branntilløp på skoler?
-
Dokument nr. 15:1287 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Svart på: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil Kunnskapsministeren sørge for å utsetje ikraftsetjinga av eit evt påbod om at fylkeskommunen skal fastsetje eit hovudmål for den vidaregåande skulen (ny opplæringslov §15-2) i påvente av ei utgreiing av følgjene dette kan ha for nynorsken, slik eit samla Fylkesutval i Vestland fylkeskommune har bedt om?
-
Dokument nr. 15:1273 (2023-2024)
Innlevert: 16.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Svart på: 26.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Mener statsråden at skoler skal kunne fastsette i ordensreglementet at mobiltelefoner og smartklokker skal ligge igjen hjemme?