Jan Tore Sanner (H): Ifølge Dagsavisen 29. mars 2001 er det fortsatt 740 000 biler i Norge uten katalysator. Disse bilene representerer et betydelig miljøproblem. Norges Automobilforbund og Opplysningsrådet for Veitrafikk anbefaler at vrakpanten for biler settes opp for å få gjennomsnittsalderen på bilparken ned.
Vil statsråden foreslå at vrakpanten økes, eller andre konkrete tiltak for å få bort de mest miljøskadelige og trafikkfarlige bilene?
Grunngiving
Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikk viser at gjennomsnittsalderen for den norske personbilparken gikk ned fra 10,4 til 9,9 år da vrakpanten ble satt opp fra 1 000 til 6 000 kroner på midten av 90-tallet. Etter at vrakpanten ble satt ned igjen har gjennomsnittsalderen økt. Det er bekymringsfullt at alderen på bilparken øker. Eldre biler forurenser mer og er en større sikkerhetsrisiko på veiene. Det er flere tiltak som kan bidra til å få gjennomsnittsalderen ned. Dersom økt vrakpant kan få de mest miljøskadelige bilene vekk fra veien er det absolutt et tiltak som bør gjennomføres.