Svar
Erna Solberg: Utlendingsdirektoratet (UDI) er i tildelingsbrevet for 2004 bedt om å ha særlig fokus på oppholdssakene, inkludert søknader om familiegjenforening. UDI jobber ut fra en målsetting om at samlet saksgang skal bli så kort og effektiv som mulig, inkludert at innkomne saker skal behandles fortløpende. Søknader fra barn under 18 år er i 2004 gitt spesiell prioritet.
Saksbehandlingstid
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for søknader om familiegjenforening har over tid vært for lang. Jeg har fått opplyst fra UDI at for søkere fra følgende land ligger saksbehandlingstiden innenfor 6 måneder:
Algerie, Arabiske Emirater, Bahrain, Egypt, Iran, Irak, Israel, Jordan, Kasakhstan, Kirgistan, Kuwait, Libanon, Libya, Maldivene, Marokko, Oman, Quatar, Saudi-Arabia, stasløse (palestinere), Syria, Tadsjikistan, Tunis, Turkmenistan, Tyrkia, Usbekistan, Vest-Sahara og Yemen.
For øvrige land er den normert saksbehandlingstid i dag 10-13 måneder. I enkelte saker kan saksbehandlingstiden også være lengre. Årsakene til det kan være mange, men gjør seg særlig gjeldende i forhold til land hvor dokumentsituasjonen er upålitelig, slik at det er nødvendig å foreta verifiseringer eller DNA-testing for å avklare familierelasjonene.
Følgende familiegjenforeningssaker har i dag spesiell prioritet i UDI:
- Søknader fra mindreårige barn (barn som søker alene)
- Søknader om 9 måneders foreldrebesøk
- Søknader om familiegjenforening med hovedperson som har studietillatelse i Norge
- Søknader som har fulgt feil søknadsprosedyre
- Andre hastesaker
Disse har normalt en saksbehandlingstid langt under 6 måneder.
Søknad om fornyelse av tillatelse avgjøres av politiet, dersom det ikke er tvil om at vilkårene er oppfylt, jf. utlendingsforskriften § 41 annet ledd. I slike tilfeller vil saksbehandlingstiden være vesentlig kortere. Dersom saken er tvilsom, skal imidlertid politiet oversende saken til Utlendingsdirektoratet for avgjørelse.
UDI gjennomførte i vinter en kartlegging og analyse av saksflyt og arbeidsorganisering i behandlingen av oppholdssaker. Til hjelp i analysen ble det benyttet konsulentbistand fra Accenture AS. På grunnlag av denne gjennomgangen har UDI startet arbeidet med implementering av en rekke tiltak for å effektivisere saksbehandlingen, i første omgang som et pilotprosjekt i saksbehandlingsenheten som håndterer søknader om arbeidstillatelser, men med et klart siktemål om at den nye måten å organisere arbeidet på vil bli tatt i bruk i behandlingen av alle oppholdssaker i løpet av et halvt års tid.
De viktigste elementene i ny arbeidsorganisering er:
- Effektiv siling av innkomne saker - slik at alle saker av en viss kategori eller hvor utfallet er gitt, blir behandlet omgående. Dette reduserer kalendertid for behandlingen av disse saker betraktelig, samtidig som man får kanalisert mer ressurser og riktig kompetanse til de saker som krever mer inngående behandling. Dermed reduseres behandlingstiden også for disse sakene.
- Teamorganisering. Dette gir organisasjonen mye større fleksibilitet, styrker de ansattes kompetanse og reduserer sårbarheten ved fravær.
- Økt ressursinnsats knyttet til støtte for søkere, søknadssteder og saksbehandlere. Dette går på formalisering av kunnskapsforvaltning, gjøre relevant informasjon lettere tilgjengelig, oppdatere og standardisere arbeidet med rundskriv og notater.
- Etablere en "kundeservicetelefon" for til enhver tid å kunne svare på hvor saken befinner seg, dens status og antatt behandlingstid. Denne ordningen skjermer også saksbehandlerne, slik at de unngår avbrytelser og kan gjøre jobben raskere.
- Endret måling av produksjon og ny rapporterings- og møtestruktur som følge av teamorganiseringen.
Jeg har tro på at tiltakene etter hvert som de blir implementert vil redusere saksbehandlingstiden ytterligere for alle saker, sikre at enklere saker blir prioritert og øke servicenivået for søkerne. Stortingsrepresentant Skei Grandes forslag om å innføre en raskere saksbehandling av kurante saker synes dermed ivaretatt.