André Oktay Dahl (H): Vil statsråden sørge for at offentlighetsloven skjerpes slik at innsynsretten i selvstendige rettssubjekter som det offentlige har dominerende innflytelse over, utvides sammenliknet med gjeldende rett, med sikte på at korrupsjon og uheldige forhold som blant annet har blitt avdekket i forbindelse med avsløringene rundt RA2/NRV kan forebygges, ved at Stortinget umiddelbart inviteres til å fatte nødvendige lovendringer?
Grunngiving
I pakt med at både kommunale og statlige myndigheter organiserer større deler av sin virksomhet gjennom etablering av selvstendige rettssubjekter som aksjeselskaper og interkommunale selskaper, har det oppstått nye konfliktlinjer i forhold til offentlighetens rett til å kreve innsyn i slike selskapers virksomhet. Utgangspunktet etter gjeldende rett er at denne type selvstendige rettssubjekt ikke omfattes av offentlighetslovgivningen. Denne type virksomhet kan likevel omfattes av offentlighetsloven etter en helhetsvurdering. Ved denne vurderingen skal det blant annet legges vekt på virksomhetens art, om virksomheten har faktisk eller rettslig monopol, graden av politisk styring mv. I tillegg gir gjeldende offentlighetslov Kongen i statsråd hjemmel til å utferdige forskrift som innebærer at visse rettssubjekter skal likestilles med forvaltningsorgan etter loven. I forslaget til ny offentlighetslov, jf. Ot.prp. nr. 102 (2004-2005) og Ot.prp. nr. 9 (2005-2006), legges det opp til en nødvendig skjerping av offentlighetskravet i forhold til denne type rettssubjekter. Der hvor stat eller kommune direkte eller indirekte har en eierandel på over 50 pst., eller har rett til å peke ut halvparten av medlemmene med stemmerett i rettssubjektets øverste organ, gis offentligheten økt innsyn. I lys av avsløringene knyttet til de interkommunale selskapene RA2/Nedre Romerike vannverk mfl. viser det seg at offentlighetens kontrollbehov i forhold til disse selskapene er påtrengende. I forbindelse med regjeringsskiftet håper jeg at dette viktige arbeidet ikke stopper opp ved at man f.eks. trekker tilbake lovforslaget, men heller eventuelt skjerper kravene til innsyn gjennom dialog med Stortinget. Dette er etter mitt syn nødvendig slik at man raskt kan få på plass et regelverk for innsynsrett, som gjelder uavhengig av hvordan det offentlige organiserer sin virksomhet gjennom etablering av selvstendige rettssubjekter, og som reelt sett må regnes som en del av det offentlige.