Tord Lien (FrP): Regjeringen varsler nå at de vil redusere avgiften på miljøvennlige biler. Regjeringen forventer at lavere avgifter videreføres som lavere pris til forbruker, og dermed øker etterspørselen etter slike biler uten at prisene presses opp tilsvarende avgiftsreduksjonen. Derimot har Regjeringen nektet for at slik logikk fungerer i kraftmarkedet. Statsråden avviser reduksjon i elavgiften, fordi det angivelig medfører tilsvarende økt strømpris.
Hvorfor fungerer avgiftsreduksjoner i bilmarkedet, men ikke i kraftmarkedet?
Grunngiving
På spørsmål fra representanten Ketil Solvik-Olsen om elavgiftsreduksjon har finansministeren argumentert for at en avgiftsreduksjon kan bli oppveid av tilsvarende økning i strømprisene, slik at forbruker ikke får glede av avgiftsreduksjonen. Til tross for flere forespørsler fra Fremskrittspartiet om å få se Regjeringens beregninger på dette, så har finansministeren ikke vært i stand til å dokumentere sine påstander. Finansministeren uttalte at hun baserer seg på "ren logikk" (debatt i Stortinget 16. mai 2006) når hun konkluderte med at en elavgiftsreduksjon ville bli oppveid av økte strømpriser. Formålet med dette spørsmålet er derfor å få oppklart hvorfor denne logikken ikke også gjelder på prisnivået på miljøvennlige biler som får redusert avgift. Jeg kan ikke se at det er grunn til å anta at bilbransjen har mindre incitamenter til å øke marginene på sine produkter ved økt etterspørsel enn det kraftbransjen har.