Arne Sortevik (FrP): Statens vegvesen har nylig fremlagt en utredning om behov og muligheter for stamvegnettet frem til 2040. Innstillingen refererer på side 42 grove beregninger som viser negativ samfunnsøkonomisk nytte over en periode på 25 år basert på neddiskontering med 4,5 pst. rente og med årlige reduksjoner i ulykkeskostnader og transportkostnader på henholdsvis 30 og 60 mrd. kr.
Kan statsråden gi en nærmere orientering om de forutsetninger som er brukt for denne beregningen?
Grunngiving
Jeg viser til at nye veier varer i mist 50 år, og at problemstillingen i stamvegutredningen er en samlet investering på 230 mrd. kr som det med dagens bevilgningstakt vil ta 50 år å realisere, og med bompengefinansiering på 80 mrd. kr ut over dagens nivå for bompengefinansiering vil ta 30 år å realisere. Når beregningen av samfunnsmessig nytte setter en ramme på 25 år er dette åpenbart for knapt. Jeg viser videre til rentesats på 4,5 pst. Riktignok er dette nå internrentesatsen ved beregning av samfunnsøkonomisk nytte for enkeltevise prosjekt; men det er grunn til å peke på at i et større perspektiv som samlet stamvegnettutbygging er avkastning fra midlertidig finansiell passering av oljeformuen i utenlandske verdipapirer ca. 4 pst. totalt. Norge låner også ut til andre land til langt lavere rente når pengene plasseres i låntagende lands egen infrastruktur, bl.a. veinett. Da ligger renten etter informasjon som har versert i offentligheten nærmere 2,5 pst. I stamvegutredningen er det opplyst at årlig reduksjon i ulykkeskostnadene er 30 mrd. kr og transportkostnadene for både privat og offentlig sektor på 60 mrd. kr. Jeg går ut fra at dette kan dokumenteres og spesifiseres nærmere.
I en diskusjon om mangeårig omfattende investering for å ruste opp det nasjonale stamvegnettet til fullverdig nasjonal standard bør beregninger av samfunnsøkonomisk nytte kunne dokumenteres og sannsynliggjøres.