Hans Olav Syversen (KrF): Hvor stor toleranse har departementet for at en så viktig tjeneste som elektronisk utfylling og innsending av oppgjørsblankett for private arbeidsgivere er ute av funksjon, og ser finansministeren videre mulighet for ytterligere forenkling av innrapporteringsrutiner for private arbeidsgivere i tilfeller hvor det foreligger avtaler om lønnsarbeid som innebærer hyppige utbetalinger av mindre lønnsbeløp?
Grunngiving
En svært viktig forutsetning for at private arbeidsgivere skal velge å få utført ulike typer arbeid i hjemmet "hvitt", er at terskelen for å innrapportere slik omsetning til skattemyndighetene oppleves som lav. Dersom slike ordninger oppleves som byråkratiske og tungvinte, kan flere velge å betale for utført arbeid "svart".
Av dette hensynet slipper for det første private arbeidsgivere å betale arbeidsgiveravgift for lønnsarbeid i hjemmet, inntil en øvre grense på 50 000 kr pr. år. Dernest er det utformet en forenklet oppgjørsblankett som kombinerer rapportering av skattetrekk og lønns- og trekksoppgave til arbeidstaker.
Det skal være mulig for private arbeidsgivere å sende denne oppgaven i elektronisk form til skattedirektoratet, men ifølge opplysninger på skatteetatens hjemmeside har denne tjenesten vært ute av funksjon siden oktober 2006 på grunn av oppdatering. I mellomtiden må man henvende seg til skatteoppkreveren i kommunen for å få papirblankett.
Denne oppgjørsblanketten er godt tilpasset ønsket om enkel rapportering i tilfelle et engangs arbeidsoppdrag i eget hjem. Men for eksempel ved avtale om fast vaskehjelp noen få timer pr. uke med hyppig utbetaling av lønn kan det likevel oppleves tungvint med tilsvarende hyppig utfylling av lønns- og trekkoppgave. Når i tillegg mulighetene for å hente, fylle ut og innsende skjema i elektronisk form er borte for en lengre periode, blir også terskelen enda høyere.