Skriftleg spørsmål fra Arne Sortevik (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:872 (2006-2007)
Innlevert: 03.04.2007
Sendt: 10.04.2007
Svart på: 24.04.2007 av samferdselsminister Liv Signe Navarsete

Arne Sortevik (FrP)

Spørsmål

Arne Sortevik (FrP): Etter at denne regjeringen er tiltrådt er det lagt frem en rekke bompengeproposisjoner for Stortinget. I de to siste sakene er kostnader til henholdsvis renter og innkreving oppgitt på forespørsel fra transportkomiteen.
Kan statsråden legge frem en oversikt som viser rentekostnader og innkrevingskostnader i den perioden bompenger skal betales for de øvrige bompengefinansierte prosjektene Stortinget har vedtatt siden 1.10.2005?

Grunngiving

Dette gjelder følgende saker;
St.prp.nr. 28 2005-2006 Atlanterhavstunnelen
St.prp.nr. 75 2004-2005 Bergensprogrammet
St.prp.nr.2 2005-2006 Hardangerbroen
St.prp.nr. 38 2005-2006 Finnfast
St.prp.nr. 78 2005-2006 E18 Langåker - Bommestad
St.prp.nr. 80 2005-2006 Rv 306 Kirkebakken - Re grense
St.prp.nr.8 2006-2007 Fv 472 Utgårdskilen
St.prp.nr 33 2006-2007 Revidert Tromsøpakke 2

Liv Signe Navarsete (Sp)

Svar

Liv Signe Navarsete: De seinere tiår er det lagt fram for Stortinget og vedtatt en rekke proposisjoner om vegprosjekter med varierende andel bompengefinansiering. Sakene har hatt sitt utgangspunkt i lokale politiske vedtak, med varierende partipolitisk oppslutning, der for eksempel representantens parti, Fremskrittspartiet, i flere saker har gitt sin tilslutning.
Det er ingen prinsipiell forskjell mellom oppbyggingen og behandlingen av slike proposisjoner i tidligere stortingsperiode og inneværende.
I de bompengeproposisjoner som er vedtatt av Stortinget siden 1. oktober 2005, og som det vises til i spørsmålet, er følgende innkrevingskostnader og rentekostnader lagt til grunn i den bompengeproposisjon som ble lagt fram for Stortinget. Rentekostnadene er oppgitt i løpende kroner, dvs. at de ikke er neddiskontert til dagens kroneverdi. Dersom de var neddiskontert til dagens kroneverdi, ville beløpet blitt mindre. Innkrevingskostnadene er de beregnede årlige kostnadene, ganget opp med antall år med bompenger.

Totale innkrevingskostnader
(mill. kr) (i løpende kr, ikke neddiskontert til dagens kr-verdi)Totale rente-kostnader for prosjektet
(mill. kr) (i løpende kr, ikke neddiskontert til dagens kr-verdi)
St.prp. nr. 28 (2005-2006) Rv 64 Atlanterhavstunnelen80330
St.prp. nr. 75 (2004-2005) Bergensprogrammet - revidert150620
St.prp. nr. 2 (2005-2006) Rv 7/rv 13 Hardangerbrua70750
St.prp. nr. 38 (2005-2006) Rv 519 Finnfast30370
St.prp. nr. 78 (2005-2006) E18 Langåker - Bommestad60670
St.prp. nr. 80 (2005-2006) Rv 306 Kirkebakken - Re grense39260
St.prp. nr. 8 (2006-2007) Fv 472 Utgårdskilen8,20,3
St.prp. nr. 33 (2006-2007) Tromsøpakke 2 - utviding1,65

Jeg vil gjøre oppmerksom på at de aggregerte tallene for innkrevingskostnader er basert på forventet innkrevingstid. For eksempel er innkrevingen på Hvaler for å finansiere fv 472 Utgårdskilen forutsatt å vare i 2 år, mens innkrevingen på rv 519 Finnfast er forutsatt å vare i 20 år.
Kostnadene i tabellen er fremkommet ut fra de beregninger som Statens vegvesen utførte som grunnlag for de fremlagte bompengeproposisjoner, med de forutsetninger som ligger i anvendt beregningsverktøy. Det er viktig å understreke at de faktiske kostnader i det enkelte prosjekt vil kunne avvike fra dette, blant annet ut fra de låneavtaler som inngås, faktisk trafikkutvikling mm.
Jeg vil understreke at det alltid vil være en kostnad knyttet til innkreving av bompenger og til lånefinansiering av prosjekter. F.eks. viser regnskapstallene fra 2005 at samlede driftskostnader til i alt 47 bompengeselskap beløp seg til 405 mill. kr. Renteutgiftene samme år var på 327 mill. kr. Regnskapstallene for 2006 er ikke klare ennå.
Det har som nevnt også i tidligere stortingsperioder blitt lagt frem en rekke bompengeprosjekter. Vedlagt følger en liste over bompengeprosjekter som ble lagt frem i forrige stortingsperiode. Jeg vil kunne komme tilbake til konkret oversikt over innkrevingskostnader og rentekostnader for disse.

Vedlegg til svar:

Bompengeprosjekter i stortingsperioden 2001 - 2005

2001
HordalandE39 Jektevik-Sandvikvåg (over Stord)St prp nr 1 (2001-2002) - Godkjent desember 2001
HordalandE134 RullestadjuvetSt prp nr 1 (2001-2002) - Godkjent desember 2001
Sogn og FjordaneE39 Teigen-BogenSt prp nr 1 (2001-2002) - Godkjent desember 2001
2002
ØstfoldE6 Den nye SvinesundsforbindelsenSt prp nr 68 (2001-2002) - Godkjent juni 2002
Aust-AgderRv 9 SetesdalSt prp nr 50 (2001-2002) - Godkjent mars 2002
Vest-AgderListerpakka (ekskl OPS-prosjektet Handeland - Feda) St prp nr 60 (2001-2002) - Godkjent mai 2002
RogalandRyfylkepakka - planleggingSt prp nr 1 Tillegg nr 2 (2002-2003) - Godkjent desember 2002
HordalandBergensprogrammetSt prp nr 76 (2001-2002) - Godkjent desember 2002
Møre og Romsdal
Rv 661 Digernes - Straumen (ny Skodje bru)St prp nr 50 (2001-2002) - Godkjent mars 2002
2003
OpplandRv 4 Ny bompengeordning for rv 4 RaufossSt prp nr 78 (2002-2003) - Godkjent november 2003
VestfoldTønsbergpakkenSt prp nr 38 (2002-2003) - Godkjent januar 2003
VestfoldE18 Kopstad - GulliSt prp nr 78 (2002-2003) - Godkjent november 2003
RogalandRv 45 i GjesdalSt prp nr 67 (2002-2003) - Godkjent juni 2003
HordalandRv 544 HalsnøysambandetSt prp nr 84 (2002-2003) - Godkjent november 2003
Sør-TrøndelagTrondheimspakka - avslutning, inkl E6 Nordre avlastningsveg St prp nr 67 (2002-2003) - Godkjent juni 2003

2004
AkershusRv 2 Kløfta - NybakkSt prp nr 47 (2003-2004) - Godkjent mai 2004
HordalandRv 546 Austevollbrua (Hundvåkøy-Huftarøy)St prp nr 30 (2004-2005) - Godkjent desember 2004
Møre og RomsdalRv 680 ImarsundprosjektetSt prp nr 69 (2003-2004) - Godkjent juni 2004
TromsTromsøpakke IISt prp nr 62 (2003-2004) - Godkjent juni 2004

2005
Aust-AgderE18 Grimstad - Kristiansand - gjennomføring av OPS-prosjektSt prp nr 33 (2004-2005) - Godkjent februar 2005
OsloE18 BjørvikaprosjektetSt prp nr 50 (2004-2005) - Godkjent juni 2005