Ivar Kristiansen (H): Nordlandskrana AS i Bodø har 14. januar i år fått endelig avslag fra Vegdirektoratet på søknad om transport av husmoduler med bredde på 5 m fra kai i Glomfjord til byggeplass. Statens vegvesen bekrefter selv at det er praktisk mulig å gjennomføre den omsøkte transporten.
Vil statsråden snarest sørge for at søknaden blir innvilget, slik at forskjellsbehandling unngås, at forlenget byggetid unngås, at prisøkning på boligene unngås og at mer transport og forurensning unngås som følge av ev. moduldeling?
Grunngiving
Vegdirektoratets avslag på klage på søknad om transport av husmoduler fra kai i Glomfjord til byggeplass (2800 meter i Glomfjord,) har skapt sterke reaksjoner. Den sterke industrielle utviklingen i regionen har skapt et sterkt behov for flere og nye boliger. Det haster med å få på plass flere boenheter i kommunen og båttransport av moduler til kai i Glomfjord er den enkleste og mest hensiktsmessige løsning, som byggeselskap også i dette tilfellet anvender. Det lokale veikontoret har sagt ja til den omsøkte transporten og Meløy Kommune har gjort det samme. Det er velkjent at det andre steder i landet har vært sagt ja til lignende ekstraordinære søknader. Avslaget på søknaden skjer på tross av at transporten er praktisk gjennomførbar og at transportene ikke vil medføre ulemper for gående eller syklende trafikkanter. Meløy og i særdeleshet Glomfjord-regionen lever av og er avhengig av konkurransedyktiget og fleksibilitet, noe hele befolkningen er innforstått med. Skal slike samfunn i Distrikts-Norge få lov til å utvikle seg videre, må samfunnet for øvrig, herunder sentrale myndigheter også vise evne til smidighet og fleksibilitet. Meløysamfunnet forventer nå at statsråden sørger for at nødvendig dispensasjon fra kjøretøyforskriften gis.