Bård Hoksrud (FrP): I forbindelse med EU-kontroll hender det fra tid til annen at det kommer frem at det er gjort feil ved kontrollen, som i eksempelt i begrunnelsen på en buss. Hvilke rutiner har man for å føre tilsyn med EU godkjente verksteder og hva kan konsekvensene bli dersom det oppdages at kontrollene ikke er korrekt utført, og hvor resultatet er at en person har kjøpt en vare som ikke holder sine spesifikasjoner jf. EU-kontrollen.
Kan statsråden redegjøre for praksis, tilsyn og rettigheter for den/de som eventuelt blir skadelidte i slike saker?
Grunngiving
EU kontrollene har i mange år nå blitt utført både ved trafikkstasjonene og hos private godkjente firmaer, men utføres nå bare hos private godkjente verksteder. I de aller fleste tilfellene går dette veldig bra. Men av og til så skjer det feil. Undertegnede er kontaktet i forbindelse med en russebuss som skal benyttes i den kommende russefeiringen til våren, og som for et år siden var til EU kontroll, nå er i ferd med å gå i total oppløsning på grunn av rust. En ny EU kontroll nylig utført konkluderer med at "Kontrollene viser at kjøretøyet er i trafikkfarlig stand og må derfor ikke brukes før nødvendige reparasjoner er foretatt. Dette er jo svært urovekkende for de som trodde alt var i orden når man hadde hatt bussen på EU kontroll og trudde at man kjørte et kjøretøy som var trafikksikkert, plutselig nå opplever at bussen ikke lenger kan kjøre på grunn av den tekniske tilstanden på kjøretøyet.