Frank Bakke-Jensen (H): Kan statsråden redegjøre for hvilken veiledning norske kommuner får når 0-grense forskrift fastsettes, og hvilken veiledning kommunene får mht. hva som ligger i forskjellen på å fastsette forskrift etter konsesjonsloven § 7, 1 ledd nr. 1 og 2?
Grunngiving
Lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom omhandler bruk, vern og fordeling av arealressursene. Det innebærer at landbrukseiendommer under 100 dekar kan omsettes konsesjonsfritt dersom eiendommen ikke har mer enn 25 dekar fulldyrka eller overflatedyrka jord. Det kan imidlertid innføres konsesjonsgrense 0 i den enkelte kommune, dvs. at konsesjonsfriheten blir satt ut av kraft for helårsboliger. Av de kommunale forskrifter fremgår det hvor og for hvilke tilfeller det innføres konsesjonsgrense 0. Enkelte kommuner har konsesjonsgrense 0 for tilfeller beskrevet i konsesjonsloven § 7, 1 ledd, nr. 1. Dette gjelder ” bebygd eiendom som er eller har vært i bruk som helårsbolig”. Andre kommuner har også konsesjonsgrense 0 for tilfeller beskrevet i konsesjonsloven § 7, 1 ledd nr. 2. Dette gjelder ”eiendom med bebyggelse som ikke er tatt i bruk som helårsbolig, herunder eiendom med bebyggelse under oppføring, i områder som i reguleringsplan etter plan- og bygningsloven er regulert til boligformål.”
Det er ovenfor undertegnede fremført informasjon om at det er uklarheter knyttet til kommuners bruk av boplikt i tilfeller som beskrevet i konsesjonsloven § 7, 1edd, nr. 2 hva gjelder eiendommer som er under oppføring eller som er oppført men som ikke har vært tatt i bruk som bolig.