Laila Reiertsen (FrP): Det viser seg at Nav bruker brevpost som kommunikasjonskanal til nordmenn som er bosatt i utlandet. Dette er lite tidsbesparende og gir stor usikkerhet om brevet overhodet kommer frem. Noe som igjen gir vansker i forhold til tidsfrister. I dagens teknologiske verden hadde en kanskje forventet at også Nav hadde gått fremover i kommunikasjon med sine utenlandske bosatte brukere.
Vil statsråden endre ordningen med post fra Nav til utlandet ved at en går over til å bruke forslaget som Datatilsynet kommer med om Digipost?
Grunngiving
Det viser seg at Nav foretrekker brevpost B-post som kommunikasjonskanal til nordmenn bosatt i utlandet. Dette gir store utfordringer i form av at brev ikke kommer frem og at det tar lang tid, ofte mer enn en måned. Dette blir feil. Både ovenfor brukere og for Nav. Sikkerhet er et av momentene som kommer frem og som gjør at en foretrekker post og ikke data. Nav skylder på Datatilsynet for at man må bruke brev. Mens Datatilsynet på sin side mener at kryptert e-post er like sikkert som å sende opplysninger i brev i rekommandert sending. I dagens samfunn der data og mailbruk er stadig høyere blir det da vanskelig å skjønne at Nav mener at man skal bruke brev når dette er tungvint og lite serviceinnstilt ovenfor brukerne. Og når også Datatilsynet på sin side klargjør dette og mener at det er Nav som må stå som garantist for sin kommunikasjon. Datatilsynet vurderer at Digipost vil være egnet for forsendelse av beskyttelsesverdig materiale, men den endelige avgjørelsen må Nav ta selv. Viser da til uttalelse fra Datatilsynet i Thailands Tidende 1. mars 2012.