Siri A. Meling (H): Kystverket besluttet 15.11.01 å flytte losbordingspunktet fra "Kvitsøy 2" til "Kvitsøy 1" av sikkerhetsmessige grunner for normale tankskip (over 30 000 GRT). Dette skulle gjelde tankskip klassifisert for å transportere farlig eller forurensende gods/last, og betyr at los må flys om bord med helikopter.
Vil statsråden ta initiativ til å fjerne dette kravet for tankskip som skal inn til service/reparasjon og som ikke har verken farlig eller forurensende last om bord?
Grunngiving
Konsekvensen av Kystverkets beslutning om å flytte losbordingspunktet er at loser må flys om bord i helikopter. Dette betyr at gebyr/avgift øker med ca. 53 %, og kostnaden for loshelikopter kan ligge i størrelsesorden 130 000 kroner for et skipsanløp i Rogaland. Når et tankskip skal inn til service eller reparasjon har de verken farlig eller forurensende last ombord; ikke mer enn et cruiseskip måtte ha. Denne kostnaden har ikke konkurrerende verksteder i utlandet, og resultatet er dessverre at tankbåter velger bort verksteder i Rogaland på grunn av denne ekstra kostnaden.
Det vil derfor kunne være fornuftig å innføre unntak fra losbording fra "Kvitsøy 1" for alle tankbåter som skal inn til verkstedsopphold/service forutsatt at skipet ikke har farlig eller forurensende last ombord. I last regnes ikke vanlig bunkers.
Unntaket vil ikke ha noen provenyeffekt for staten siden ekstrakostnadene kun går til dekning av helikoptertransporten. Statens inntekter ville snarere kunne øke som følge av økt verdiskaping og skatteinntekter til Norge.