Skriftleg spørsmål fra Torgeir Micaelsen (A) til finansministeren

Dokument nr. 15:99 (2012-2013)
Innlevert: 15.10.2012
Sendt: 15.10.2012
Svart på: 18.10.2012 av finansminister Sigbjørn Johnsen

Torgeir Micaelsen (A)

Spørsmål

Torgeir Micaelsen (A): Hva er fordelingseffektene av Høyres og FrPs samlede forslag til skattekutt?

Grunngiving

Høyre har sagt at de vil fjerne formuesskatten og arveavgiften. I tillegg har de en rekke skatte- og avgiftskuttforslag som ligger inne i deres alternative statsbudsjett for 2012, herunder økt minstefradrag, redusert toppskatt, økt avskrivningssats og redusert pensjonistskatt. FrP vil fjerne formuesskatten og arveavgiften, kutte drivstoffprisene med 2 kr/l, fjerne alle bompenger, fjerne dokumentavgiften, innføre svensk prisnivå på alkohol og tobakk, fjerne engangsavgiften på bil, redusere momsen på næringsmidler, øke minstefradraget, øke avskrivningssatsene, og innføre et ROT/RUT-fradrag etter svensk modell.

Sigbjørn Johnsen (A)

Svar

Sigbjørn Johnsen: Departementet har ikke mulighet for å beregne fordelingsvirkningene av Høyres og Fremskrittspartiets samlede forslag til skattekutt. Det skyldes dels at SSBs modellapparat for beregning av fordelingsvirkninger av skatteendringer ikke er egnet til å analysere alle typer skatte- og avgiftsendringer, dels at partiene ikke har konkretisert alle sine forslag til skatte- og avgiftsendringer tilstrekkelig detaljert til at fordelingsvirkningene lar seg tallfeste. For eksempel uttrykker Fremskrittspartiet i sitt forslag til partiprogram at partiet vil ha et ”flatere og mer oversiktlig skattesystem med solide bunnfradrag”. Det framgår ikke av programforslaget hva dette eventuelt betyr konkret for eksempelvis minstefradrag og toppskatt.
Partienes alternative budsjetter inneholder derimot tilstrekkelig detaljerte opplysninger om skatteendringer til at fordelingsvirkninger kan anslås, så langt modellapparat tillater. Det vises til anslåtte fordelingsvirkninger av opposisjonspartienes skatteforslag for 2012 i mitt svarbrev til Arbeiderpartiets stortingsgruppe 24. november 2011. Fordelingsvirkningene av henholdsvis Fremskrittspartiets og Høyres forslag vises i tabell 1.


Tabell 1 Gjennomsnittlig endring i skatt med henholdsvis Fremskrittspartiets skatteforslag og Høyres skatteforslag sammenlignet med Regjeringens forslag til statsbudsjett 2012 i ulike intervaller for bruttoinntekt.1 Alle personer 17 år og eldre. Kroner. Negative tall betyr lettelser
Bruttoinntekt inkl. skattefrie ytelser.
Tusen kronerAntallSkatt med Regjeringens forslagEndring i skatt med FrPs skatteforslag sammenlignet med Regjeringens forslag. KronerEndring i skatt med Høyres skatteforslag sammenlignet med Regjeringens forslag. Kroner
0 – 150556 3724 300-900-400
150 – 200319 67112 800-2 100-800
200 – 250350 38026 000-3 200-1 000
250 – 300338 24944 200-3 900-1 500
300 – 350344 83463 400-3 800-2 000
350 – 400363 17881 300-3 600-2 200
400 – 450344 42197 800-3 400-2 200
450 – 500291 656114 600-3 500-2 300
500 – 600391 258141 700-5 400-3 200
600 – 750265 300192 400-6 400-3 600
750 – 1000172 688273 600-7 100-4 000
1000 – 2000118 182463 100-9 800-6 000
2000 – 300013 053903 300-18 800-11 500
3000 og over8 7362 230 500-65 400-36 100
I alt3 877 978100 300-4 000-2 100
1 Omfatter blant annet ikke fjernet arveavgift og avgiftsendringer. Avrundet til nærmeste 100 kroner.
Kilder: Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet.

De relativt betydelige lettelsene for dem med de høyeste inntektene skyldes i all hovedsak lettelser i formuesskatten. Både Høyre og Fremskrittspartiet har gitt uttrykt for at de vil fjerne formuesskatten. Det vil i så fall ha betydelige fordelingsvirkninger, jf. tabell 2 som viser fordelingsvirkningene dersom formuesskatten hadde blitt fjernet fra 2013.

Tabell 2 Gjennomsnittlig endring i skatt i ulike intervaller for bruttoinntekt. Forslag om å fjerne formuesskatten sammenlignet med Regjeringens forslag for 2013. Alle personer 17 år og eldre. Negative tall betyr lettelser. Kroner
Bruttoinntekt.
Tusen kronerAntallEndring i skatt. Alle personer. Mill. kronerGjennomsnittlig endring i skatt. KronerGjennomsnittlig endring i skatt for de som berøres. Kroner. (Prosent som berøres i parentes)
0 - 150572 000-400-700-12 900(5)
150 - 200331 500-270-800-6 200(13)
200 - 250383 300-420-1 100-7 600(14)
250 - 300368 500-510-1 400-8 200(17)
300 - 350354 200-550-1 600-8 700(18)
350 - 400362 200-590-1 600-10 100(16)
400 - 450354 800-630-1 800-12 000(15)
450 - 500309 200-610-2 000-13 400(15)
500 - 600433 500-1 100-2 500-15 900(16)
600 - 750303 300-1 380-4 500-22 700(20)
750 - 1000192 200-1 440-7 500-30 400(25)
1000 - 2000137 000-2 790-20 300-54 600(37)
2000 - 300013 500-1 150-85 600-146 700(58)
3000 og over8 600-3 200-374 100-501 300(75)
I ALT4 123 900-15 030-3 600-23 000(16)
Kilde: Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.

Beregningene er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2010. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2013. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablongmessig framskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.

Lenke til svaret med tabell i pdf-format