Ingjerd Schie Schou (H): Hvordan og når vil statsråden sørge for at knutepunkt og terminaler for godstransport bygges samtidig med utbygging av jernbanen på østlandsområdet?
Grunngiving
Dobbeltspor og utbygging av InterCity-triangelet er viktig for så vel persontransport som gods.
Dette er nylig synliggjort tverrpolitisk i Østlandssamarbeidet som 1. prioritet i samferdselssatsingen i møte med neste Nasjonale transportplan.
For flyt i godstrafikken er det enkle sporet mellom Halden og Øksenered/Sverige en flaskehals noe jeg har etterspurt løsninger på i et svensk-norsk samarbeid i spørsmål til statsråden uke 42.
Imidlertid, skal flyt i godstransporten effektiviseres trenges i tillegg til doble spor også klarering og bygging av en nasjonal godsterminal på Østlandet.
Alnabru er allerede sprengt og besluttet av regjeringen utbygd til nasjonalt beredskapssenter.
Sprengt kapasitet fører allerede i dag til at stadig mer gods tar landeveien mellom Gøteborg og Oslo fremfor toget.
Regjeringens beslutning om helikopterbase på Alnabru kan medføre forsinkelser i moderniseringen av terminalen.
Jeg er gjort kjent med at planleggere som arbeidet med utvidelse og modernisering av Alnabru prosjektet i 2011 er flyttet til andre oppgaver. Det er ukjent om det har vært fremdrift i prosjektet dette året.
Med den politikken som har vært ført de senere årene har vi fått stadig spredning av logistikkterminaler på Østlandet – uten jernbanetilknytning.
Resultatet er flere lastebiler i trafikk mellom terminalene og jernbanen.
Postterminalen i Lørenskog og terminalutviklingen på Berger mot Gardermoen er eksempler på dette.