Rasmus Hansson (MDG): 22.5 2014 vedtok Arendal bystyre reguleringsplan for ny E18 Tvedestrand - Arendal med tilførselsvei. Veitraseene vil gå tvers gjennom Arendal bymark som er et viktig natur- og friluftsområde for byen. Flere organisasjoner mener planene strider mot intensjonene i plan- og bygningsloven, de nye retningslinjene for bolig-, areal- og transportplanlegging og stortingsmeldingen om friluftsliv. Ødeleggelsene kan minimeres ved at traseen flyttes noe eller legges i tunnel.
Vil statsråden endre reguleringsplanen?
Grunngiving
Arendal Bymark øst er et unikt område på 8 km2. Dersom man legger sammen den planlagte E-18 traseen, med areal satt av til industriområder, vil det redusere Bymarka med et område som tilsvarer 17 % av Bymarka. På grunn av oppdelingen bringer man trafikkstøyen inn i hele friluftsområdet, og frarøver alle kommende generasjoner i sentrale Arendal muligheten til gode naturopplevelser og rekreasjon i gang- og sykkelavstand til eget bomiljø. Bymarka i Arendal, gjør det mulig for mer enn 10.000 mennesker å gå rett ut i terrenget uten transportbehov, og for en by med store levekårsutfordringer. Denne typen arealplanlegging er i strid med intensjonene bak en rekke statlige vedtak og retningslinjer.
Vi viser også til at det finnes gode alternativer til løsningen som er vedtatt i reguleringsplanen fra Arendal bystyre. Vi viser videre til brev fra Den Norske Turistforening, Naturvernforbundet og Natur og Ungdom til Kommunal- og moderniseringsministeren og Klima- og miljøministeren datert 15.4.2015 som utdyper flere av problemstillingene vi her tar opp.