Kjell-Idar Juvik (A): I vedtektene for Avinor står det i paragraf 10 at styret skal forelegge for samferdselsministeren alle saker som berører hel-/delprivatisering av basisvirksomheten. Jeg er nå kjent med at Avinor har sent ut på anbud brann/redningstjenester og plasstjenester.
Har ministeren godkjent dette og mener han dette er i tråd med Stortingets eierskapsmeldingen for Avinor?
Grunngiving
Bodø Lufthavn skal etter planen overdrages fra forsvaret innen 1.8.2016. I denne forbindelse har Avinor foreslått å sette ut på anbud flere av sine basisfunksjoner. Dette gjelder Brann-/redningstjenesten og plasstjenester. Dette er ikke i tråd med vedtektene og Eierskapsmeldingen til Avinor der man sier klart at Avinor skal drive disse oppgaven selv, ikke minst av sikkerhetsmessige årsaker.
Det vil derfor være naturlig at disse oppgaven ble utført av Avinor selv når selskapet overtar disse fra forsvaret.
Jeg registrerer at Avinor henviser til merknader i budsjettet for 2015 fra et flertall i transportkomiteen som sier:
" Flertallet ber derfor regjeringen foreta en gjennomgang av hvordan det kan legges til rette for økt deltakelse fra private aktører når det gjelder drift av Avinors mindre lufthavner".
Arbeiderpartiet og Senterpartiet hadde en merknad som sier:
" Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet ønsker ikke å konkurranseutsetter tjenester som kan svekke flysikkerheten og Avinormodellen".
Med bakgrunn i diss merknadene og eierskapsmeldingen ville det være naturlig at ministeren kom tilbake til Stortinget før han evt. godkjente en konkurranseutsetting av disse basistjenestene.
Et annet moment er at flertallsmerknaden omtaler mindre lufthavner, Bodø Lufthavn kan man ikke si faller inn under denne kategoriseringen.