Hans Fredrik Grøvan (KrF): I anbudsinvitasjonen mellom Sørkjosen og Tromsø ble det stilt krav om minimum to daglige avganger og krav om direkteruter. I det nye ruteopplegget som er presentert har mange avganger fra Sørkjosen fått en mellomlanding i Finnmark før de snur tilbake til Tromsø. Reisetiden som kunne vært 25 min. er blitt 1 t 10 min.
Hva vil samferdselsministeren gjøre for å få til et best mulig flytilbud mellom Nord-Troms og Tromsø i tråd med anbudsinvitasjonen?
Grunngiving
I det nye ruteopplegget som nå er presentert går det to direktefly fra Tromsø til Sørkjosen på hverdager, mens det kun er en direkte avgang fra Sørkjosen til Tromsø. I helga er det ingen direkte avganger fra Sørkjosen til Tromsø. Alle øvrige avganger har først en runde med minst en mellomlanding i Finnmark før de snur tilbake til Tromsø. For reisende betyr det at turen som normalt tar 25 minutter nå tar 1 tog 10 min. ekstra når mellomlandingen skjer i Honningsvåg. Årsaken er i følge Widerøe at Samferdselsdepartementet godtar en mellomlanding som direkteavgang. Det kan man vurdere som rimelig dersom mellomlandingen var i "riktig" retning i forhold til reisemålet - dersom man mellomlandet i Sørkjosen på tur fra Alta til Tromsø. Men at mellomlandingen skal gjøres i stikk motsatt retning av dit man egentlig skal, blir en underlig definisjon av mellomlanding. Det synes for meg vanskelig å tro at dette har vært departementets definisjon av begrepet "mellomlanding."