Skriftleg spørsmål fra Torhild Bransdal (KrF) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:35 (2017-2018)
Innlevert: 11.10.2017
Sendt: 12.10.2017
Svart på: 23.10.2017 av kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner

Torhild Bransdal (KrF)

Spørsmål

Torhild Bransdal (KrF): Vil statsråden se på muligheten for å kompensere eller forhindre uheldige utslag i pensjoner og pensjonsordninger ved kommunesammenslåinger der kommunene har ulike pensjonsordninger?

Grunngiving

Det har vist seg at det er utfordringer med dette ved at kommuner som er medlemmer av KLP slår seg sammen med kommuner som har egen pensjonskasse. Et eksempel på dette er Kristiansand/Søgne/Songdalen.
Dersom den nye kommunen velger en utvidelse av Kristiansands pensjonskasse til å omfatte de ansatte i hele den nye kommunen, har de fått beskjed av KLP om at de som går ut av KLP ikke vil "få med seg" alle sine opptjente pensjonsinnskudd. Tilsammen er dette anslått til 50 millioner kroner.
Dette reduserer rommet for lokaldemokratiet og skaper naturlig nok uro både blant de ansatte, tillitsvalgte og lokalpolitikere.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Ved kommunesammenslåinger må den nye kommunen ta stilling til hvordan den vil organisere pensjonsordningen sin. Kommunen kan samle ordningen i KLP, eller velge egen pensjonskasse. Opprettelse av og organisering av pensjonsordning for den nye (sammenslåtte) kommunen medfører at eksisterende pensjonsordninger må flyttes til/fra de aktuelle pensjonsleverandørene. Ved slik flytting gjelder forsikringsvirksomhetsloven, tilhørende forskrifter om flytting av kollektive pensjonsordninger og KLPs vedtekter. De ansattes pensjonsrettigheter vil være uendret ved flytting av en pensjonsordning.
Flytting av kollektive pensjonsordninger er regulert i forsikringsvirksomhetsloven kapittel 6. Det er fastsatt utfyllende regler i forskrift 30. juni 2006 nr. 869. Reglene gjelder flytting av kollektive pensjonsordninger, og er ikke begrenset til flytting av kommunale pensjonsordninger.
Ved flytting av en kollektiv pensjonsordning skal pensjonsordningens forholdsmessige andel av kursreguleringsfondet følge med og gjøres om til tilleggsavsetninger. Dette innebærer at midler som ellers ikke ville vært fordelt på den enkelte pensjonsordning, tildeles med endelig virkning ved flyttingen. For å søke å motvirke regelmotivert flytting er det adgang for det selskapet som pensjonsordningen flyttes fra, til å holde tilbake en forholdsmessig andel av kursreguleringsfondet som utgjør inntil to prosent av premiereserven til den kontrakten som flyttes, jf. forskrift til forsikringsvirksomhetsloven § 10-2 tredje ledd.
Regelverket må avveie ulike hensyn. På den ene siden bør det ikke legges opp til regelmotivert flytting. På den annen side er det viktig at det regelverket vi har, ikke har innelåsningseffekter. Det er også viktig at regelverket ikke begrenser kommunenes mulighet for valg mellom ulike pensjonsløsninger og dermed forhindrer et ønsket mangfold av muligheter. Det kan derfor være grunn til å vurdere hensiktsmessigheten av gjeldende regler, herunder størrelsen på den delen av kursreguleringsfondet som kan holdes tilbake ved flytting. Regjeringen vil vurdere dette nærmere.
KLP er et gjensidig livsforsikringsforetak, dvs. at det er eid av kundene. Det er regulert i KLPs vedtekter at en kommunes andel av opptjent egenkapital holdes tilbake i KLP ved flytting. Det er ikke gitt regler i lov eller forskrift som regulerer rettigheter til opptjent egenkapital ved flytting fra et gjensidig selskap. Dette er derfor et avtalerettslig spørsmål som medlemmene selv må vurdere gjennom sine vedtekter.
Dersom kommuner velger å opprette egen pensjonskasse for sin pensjonsordning, kan det, avhengig av soliditeten i pensjonskassen, være behov for å skyte inn noe ekstra midler utover det som blir overført fra KLP. Kapitalbehovet i pensjonskassen vil bl.a. også avhenge av hvilken risikoprofil pensjonskassen ønsker i sin forvaltning av pensjonsmidlene.. Kapitalbehovet i pensjonskassen vil således også avhenge av kommunens/pensjonskassens egne valg.
Jeg vil peke på at innskudd av kapital i pensjonsordninger i bunn og grunn må regnes som langsiktig sparing, selv om slike innskudd har en budsjettmessig effekt for kommunen det gjelder på innskuddstidspunktet. Kapitalinnskudd styrker soliditeten i pensjonsordningen og trygger pensjonsutbetalingene til kommunens ansatte. For kommunesektoren samlet vil flytting av pensjonsordninger ikke medføre merkostnader. Det er derfor ikke aktuelt å gi noen form for statlig kompensasjon.